Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen en jeugdigen en volwassenen (blended)!

In deze blended CGT cursus leer je cognitief/emotionele- en gedragsproblemen bij kinderen, jeugdigen en volwassenen zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen met behulp van evidence-based methoden en interventies.

Let op!; er zijn toelatingseisen voor deze opleiding, zie de informatie onder het kopje doelgroep. Mocht je vragen hebben, of twijfelen of je voldoet aan te toelatingseisen, neem dan voordat je je inschrijft, contact met ons op.

Deze blended cursus beslaat 11 cursusdagen van ongeveer 6,5 uur en 11 online meetings van ongeveer 2 uur. Deze online meetings vinden voorafgaand elke cursusdag plaats.

De blended cursus verschilt van de niet-blended basiscursus CGT in de tijd die de cursist zelfstandig besteedt en indeelt; de literatuur wordt (spelenderwijs) getoetst en geoefend m.b.v. de Knowingo+ app. Er wordt veel videomateriaal thuis bestudeerd. En tijdens de online-voorbereidingsdagen zullen de cursisten onderling, in kleine groepjes, lesstof oefenen, voorbereiden en presenteren. 

In deze Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen en jeugdigen en volwassenen (blended) leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidence-based methoden en interventies. Deze cursus is gericht op kinderen, jeugdigen en volwassenen. De cursus is opgebouwd uit een inleidend- (30 uur) en een verdiepend deel (70 uur).

Er wordt ingegaan op de kennis van het cognitief gedragstherapeutisch proces, leer- en emotietheorie relevant voor de klinische praktijk, (in ieder geval) de theorieën over klassieke en operante conditionering, en het cognitieve model. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een verklarend model (inclusief gebruik van vragenlijsten, holistische theorie, functie- en betekenisanalyses en casusconceptualisatie) over de oorzakelijke en in stand houdende factoren van probleemgedrag plus adequate evaluatie- en monitoringsinstrumenten. 

In deze cursus worden vaardigheden aangereikt voor het opbouwen, onderhouden en afsluiten van een cgt-behandeling en een adequate therapeutische werkrelatie en voor ontwerpen van behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en cognitief gedragstherapeutische analyses. Ook leer je het toepassen van basistechnieken van de cognitieve gedragstherapie, waaronder registratieopdrachten en concretisering van probleemgedrag, exposure, responspreventie, gedragsexperimenten, sociale vaardigheidstraining, zelfregulatieprocedures, contraconditioneren, activeringstechnieken, uitdaagtechnieken, socratische dialoog en ontspanningsprocedures, en de uitvoering van behandelingen volgens evidence-based behandelprogramma’s bij de meest voorkomende problematieken in de doelgroep, waaronder angst- en stemmingsstoornissen.

In een door de VGCt geaccrediteerde basiscursus maakt de cursist kennis met de werk- en denkwijze die in het algemeen wordt gehanteerd binnen de cognitieve gedragstherapie. Deze kennismaking vindt plaats op zowel theoretisch niveau als op praktisch niveau.

Doelstelling

Na afloop van de basiscursus:

  • kunnen cursisten, onder supervisie, cognitieve gedragstherapieën uitvoeren bij kinderen, jeugdigen en volwassenen;
  • heeft de cursist inzicht en basisvaardigheid in de cognitief gedragstherapeutische manier van denken;
  • kan de cursist leermodellen toepassen in de eigen praktijk;
  • kan de cursist het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen;
  • kan de cursist betekenisanalyses, functieanalyses en interventiestrategieën ontwerpen;
  • kan de cursist de kenmerken van de verschillende angst- en stemmingsstoornissen beschrijven;
  • kan de cursist biologische, psychologische, leertheoretische en systeemverklaringen voor het ontstaan van angst- en stemmingsstoornissen benoemen;
  • kan de cursist op grond van diagnostiek, assessment, functieanalyses en hulpvragen vaststellen wat er aan de hand is bij een cliënt met een angststoornis, een cliënt met een stemmingsstoornis en een cliënt met een derde probleemgebied naar keuze;
  • kan de cursist vaststellen welk behandelprogramma, op grond van wetenschappelijke inzichten, voor de cliënt het meest aangewezen is;
  • kan de cursist op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen, een behandeling uitvoeren, evalueren en afsluiten;
  • kan de cursist een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het systeem daarbij betrekken.

Werkwijze 

Korte presentaties door docent en cursisten, groepsdiscussies, oefenen aan de hand van papieren casuïstiek, oefenen met het toepassen van de diverse analysemodellen en opstellen van cognitieve casusconceptualisatie, demonstratie van technieken (DVD, modeling door docent), rollenspelen en oefenen van diverse bovengenoemde technieken. Er is veel ruimte voor casuïstiek van cursisten en verdiepende vragen.

De cursisten bereiden de cursusbijeenkomsten voor door:

·       bestuderen literatuur (Knowingo+)

·       maken van huiswerkopdrachten

De cursusbijeenkomsten en de online thuis leerdagen omvatten:

·       voor- en nabespreken van het huiswerk

·       literatuurbespreking door cursisten en docent

·       uitleg theorie door de docent

·       praktische oefeningen met betrekking tot de verschillende onderdelen van het gedragstherapeutische proces, in de vorm van rollenspelen.

Er wordt zoveel mogelijk geoefend aan de hand van concreet praktijkmateriaal van de cursisten.

Toetsing

Kennis en vaardigheden worden op verschillende manieren getoetst:

- toetsing middels de app Knowingo+

- actieve participatie tijdens de cursus

- onderlinge gedragsmodificatie

- het maken van een mini N=1 van de onderlinge gedragsmodificatie (dit is de eindtoets).

Knowingo+

Per geleerd deelthema ontvangen de cursisten certificaten op de app. Om het leren van de cursisten goed te kunnen borgen, ziet de docent de certificaten in. Dit is zowel een toets van het basisdeel- als het verdiepingsdeel van de cursus.

Mini N=1 van de onderlinge gedragsmodificatie

Aan de hand van de casus uit de onderlinge gedragsmodificatie wordt een verslag gemaakt met daarin: klachtinventarisatie, diagnostiek, differentiaal diagnostische overwegingen, Holistische Theorie, Functie- en Betekenisanalyses, behandelplan, korte omschrijving toepassing interventies en kritische reflectie op eigen gedrag als therapeut. De mini N=1 beslaat maximaal vijf pagina’s.

DagDatumTijden
1 1 februari 20249:30 - 16:45
215 februari 20249:30 - 16:45
329 februari 20249:30 - 16:45
414 maart 20249:30 - 16:45
528 maart 20249:30 - 16:45
6 4 april 20249:30 - 16:45
711 april 20249:30 - 16:45
818 april 20249:30 - 16:45
916 mei 20249:30 - 16:45
1023 mei 20249:30 - 16:45
1130 mei 20249:30 - 16:45

NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen

geldig van 27 aug 2021—26 aug 2024

V & VN

geldig van 2 sep 2022— 1 sep 2023

NVRG

geldig van 27 aug 2021—26 aug 2024

V & VN

geldig van 5 apr 0223— 4 apr 2024
Scholing verpleegkundig specialisten100Toegekend

VGCt

geldig van 27 aug 2021—26 aug 2024

Vooropleiding

Je hebt een afgeronde masteropleiding psychologie, pedagogische wetenschappen, gezondheidswetenschappen of geneeskunde.

Werk

Je bent minimaal twaalf uur per week werkzaam op het gebied van de GGZ, Jeugdzorg of Onderwijs. Deze uren mogen ook worden opgedaan binnen een werkervaringsplek. Indien dit niet het geval is dan moet je in ieder geval werken met cliënten met psychische problemen of met teams die met cliënten werken aan psychische problemen. Bij twijfel over de werksetting en gelegenheid tot oefenen van het geleerde, neem contact op met King nascholing.

Wim Voorwalt

Wim Voorwalt

Wim Voorwalt is GZ-psycholoog, cognitief-gedragstherapeut en supervisor bij de VGCt. Hij was aanvankelijk vele jaren werkzaam bij verschillende Riaggs voor kinderen en jongeren heeft inmiddels ruim 15 jaar een eigen praktijk. Daarnaast was hij verbonden aan de Raad voor de Kinderbescherming. In de basis-GGZ ziet Wim kinderen, jongeren en jong-volwassenen met uiteenlopende problematiek zoals onder andere Angst, Depressie, Gedragsproblemen, ADHD en ASS alsook opvoedingsproblemen. Wim had enkele jaren zitting in een regionaal Autisme-team en organiseerde vele jaren bijeenkomsten voor ouders met kinderen met Autisme.

Wim gelooft er sterk in dat behandelingen zo kort als mogelijk en zo lang als nodig moeten zijn. Doen wat werkt, is zijn motto. Werken volgens de laatste wetenschappelijk inzichten en volgens wetenschappelijk bewezen technieken, is vanzelfsprekend.

Verplicht zelf aan te schaffen:

Korrelboom, K. & Ten Broeke (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie: Handboek voor theorie en praktijk. Muiderberg: Coutinho. ISBN 9789046903810

Bögels, S.M. & Oppen, P. van (2019, 3e editie). Cognitieve therapie. Theorie en praktijk. Uitgeverij Bohn Stafleu Van Loghum. ISBN 9789036820202

Cladder J.M., Nijhoff-Huijsse M.W.D. & Mulder G.A.L.A. (2019) Cognitieve gedragstherapie met kinderen en jeugdigen- oplossingsgericht, protocollair en specialistisch-.

Braet, C. & Bogels, S. (2020). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 3. Amsterdam: Boom. ISBN 9789024408917

Geheimhouding videomateriaal

Tijdens de cursus heb je toegang tot auteursrechtelijk beschermd videomateriaal. Bij aanvang van de cursus vragen we je een geheimhoudingsverklaring te ondertekenen, waarmee je instemt het videomateriaal niet aan derden af te staan of in gebruik te geven.


Contacturen: 71,5 uur

11 online voorbereidingsbijeenkomsten: 18,5 uur

Knowingo+-app: 10 uur

Zelfstudie: 350 uur

Naar boven