Toont 46 stuks
Gekozen filters:
14 juli 2022donderdag
Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen
In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.
7 september 2022woensdag
Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren drs. M.P.T. Reijns
In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.
8 september 2022donderdag
Executieve Functies bij kinderen en jongerenMariët van der Molen
In deze cursus wordt ingegaan op verschillende executieve functies zoals het werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. Wat is er bekend over de ontwikkeling van executieve functies? Maar er wordt nadrukkelijk ook gekeken naar executieve functies in de praktijk.
13 september 2022dinsdag
Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleidenBeatrijs Brand
In deze drie daagse cursus staat het signaleren en analyseren van verschillende gedrags- en leerproblemen bij kinderen in de basisschoolleeftijd centraal.
15 september 2022donderdag
Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen
In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.
28 september 2022woensdag
Handelingsgerichte diagnostiek voor de onderwijspraktijk: overzicht en inzicht Beatrijs Brand
In deze cursus staat de praktijk van de handelingsgerichte diagnostiek en doelgericht diagnostisch handelen in het onderwijs centraal staan.
30 september 2022vrijdag
Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek Selma Ruiter
Deze cursus heeft als doel de cursist praktische en theoretische handvatten te bieden bij het interpreteren van en het rapporteren over resultaten van algemeen intelligentieonderzoek. Het CHC model is hierbij uitgangspunt.
5 oktober 2022woensdag
Psychodiagnostiek bij adolescenten en jong-volwassenen drs. M.P.T. Reijns
Het doen van psychodiagnostiek bij adolescenten omvat veel meer dan de afname van een aantal testen. De verwijzer, de jongere en vaak ook de ouders spelen allemaal een rol in het diagnostisch proces. Wanneer gebruik je welke testen of vragenlijsten bij deze specifieke doelgroep? Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen?
11 oktober 2022dinsdag
Executieve functies bij leerlingen in het middelbaar onderwijsMariët van der Molen
- Wat zijn executieve functies en waarom zijn ze belangrijk: Werkgeheugen, inhibitie, flexibiliteit
- Zwakke executieve functies: training en aanpak
26 oktober 2022woensdag
Eéndaagse cursus DSM 5drs. M.P.T. Reijns
Het DSM classificatiesysteem wordt overal in de GGZ toegepast. In deze dag komen de veranderingen van de DSM IV naar 5 aan de orde. Er wordt uitleg gegeven over de logische opbouw van het systeem in de DSM 5.
27 oktober 2022donderdag
Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen
In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.
4 november 2022vrijdag
Dyscalculie: de verdiepingdrs. Marije van Oostendorp
In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.
11 november 2022vrijdag
Leerproblemen; dyslexie en dyscalculiedr. Madelon van den Boer en drs. Marije van Oostendorp
Je leert in deze cursus lees-, reken- en spellingsproblemen goed in kaart te brengen door ze te kunnen signaleren, een goede intake en dossieranalyse. De cursus verbindt wetenschappelijke kennis aan een praktische vertaling.
Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek Selma Ruiter
Deze cursus heeft als doel de cursist praktische en theoretische handvatten te bieden bij het interpreteren van en het rapporteren over resultaten van algemeen intelligentieonderzoek. Het CHC model is hierbij uitgangspunt.
17 november 2022donderdag
Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen
In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.
6 december 2022dinsdag
Executieve Functies bij kinderen en jongerenMariët van der Molen
In deze cursus wordt ingegaan op verschillende executieve functies zoals het werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. Wat is er bekend over de ontwikkeling van executieve functies? Maar er wordt nadrukkelijk ook gekeken naar executieve functies in de praktijk.
7 december 2022woensdag
Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren drs. M.P.T. Reijns
In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.
9 december 2022vrijdag
Dyslexie; de verdieping dr. Madelon van den Boer
Tijdens deze verdiepingsdag staan we stil bij de meest recente praktische dilemma’s en wetenschappelijke inzichten. We gaan in op differentiaal diagnostiek en comorbiditeit bij dyslexie, evenals diverse casussen die cursisten in de praktijk tegenkomen.
15 december 2022donderdag
Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen
In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.
11 januari 2023woensdag
Handelingsgerichte diagnostiek voor de onderwijspraktijk: overzicht en inzicht Beatrijs Brand
In deze cursus staat de praktijk van de handelingsgerichte diagnostiek en doelgericht diagnostisch handelen in het onderwijs centraal staan.
13 januari 2023vrijdag
Handelingsgerichte diagnostiek drs. Petra de Waard
Thema’s: verdieping kennis en vaardigheden HGD, de 7 uitgangspunten en werkwijze van handelingsgericht werken (HGW), handelingsgerichte diagnostiek (HGD), handelingsgericht arrangeren (HGA) en de rol van de orthopedagoog / (school)psycholoog daarin.
19 januari 2023donderdag
Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen
In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.
20 januari 2023vrijdag
Leerproblemen; dyslexie en dyscalculiedr. Madelon van den Boer en drs. Marije van Oostendorp
Je leert in deze cursus lees-, reken- en spellingsproblemen goed in kaart te brengen door ze te kunnen signaleren, een goede intake en dossieranalyse. De cursus verbindt wetenschappelijke kennis aan een praktische vertaling.
Gesprekstechnieken bij (moeilijke) gesprekken op schoolKlaartje Cuppen
Na deze cursus ben je in staat een moeilijk gesprek op school te veranderen in een prettig gesprek, waarin iedereen zich gehoord voelt en waarin toch alles gezegd kan worden.
2 februari 2023donderdag
Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleidenBeatrijs Brand
In deze drie daagse cursus staat het signaleren en analyseren van verschillende gedrags- en leerproblemen bij kinderen in de basisschoolleeftijd centraal.
3 februari 2023vrijdag
Dyscalculie: de verdiepingdrs. Marije van Oostendorp
In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.
15 maart 2023woensdag
Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren drs. M.P.T. Reijns
In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.
16 maart 2023donderdag
Executieve Functies bij kinderen en jongerenMariët van der Molen
In deze cursus wordt ingegaan op verschillende executieve functies zoals het werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. Wat is er bekend over de ontwikkeling van executieve functies? Maar er wordt nadrukkelijk ook gekeken naar executieve functies in de praktijk.
Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen
In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.
17 maart 2023vrijdag
Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek Selma Ruiter
Deze cursus heeft als doel de cursist praktische en theoretische handvatten te bieden bij het interpreteren van en het rapporteren over resultaten van algemeen intelligentieonderzoek. Het CHC model is hierbij uitgangspunt.
24 maart 2023vrijdag
Dyslexie; de verdieping Elise de Bree
Tijdens deze verdiepingsdag staan we stil bij de meest recente praktische dilemma’s en wetenschappelijke inzichten. We gaan in op differentiaal diagnostiek en comorbiditeit bij dyslexie, evenals diverse casussen die cursisten in de praktijk tegenkomen.
11 mei 2023donderdag
Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen
In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.
17 mei 2023woensdag
Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren drs. M.P.T. Reijns
In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.
14 juni 2023woensdag
Eéndaagse cursus DSM 5drs. M.P.T. Reijns
Het DSM classificatiesysteem wordt overal in de GGZ toegepast. In deze dag komen de veranderingen van de DSM IV naar 5 aan de orde. Er wordt uitleg gegeven over de logische opbouw van het systeem in de DSM 5.
29 juni 2023donderdag
Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen
In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.
13 september 2023woensdag
Dyscalculie: de verdiepingdrs. Marije van Oostendorp
In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.
14 september 2023donderdag
Executieve Functies bij kinderen en jongerenMariët van der Molen
In deze cursus wordt ingegaan op verschillende executieve functies zoals het werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. Wat is er bekend over de ontwikkeling van executieve functies? Maar er wordt nadrukkelijk ook gekeken naar executieve functies in de praktijk.
Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen
In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.
20 september 2023woensdag
Psychodiagnostiek bij adolescenten en jong-volwassenen drs. M.P.T. Reijns
Het doen van psychodiagnostiek bij adolescenten omvat veel meer dan de afname van een aantal testen. De verwijzer, de jongere en vaak ook de ouders spelen allemaal een rol in het diagnostisch proces. Wanneer gebruik je welke testen of vragenlijsten bij deze specifieke doelgroep? Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen?
25 september 2023maandag
Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleidenBeatrijs Brand
In deze drie daagse cursus staat het signaleren en analyseren van verschillende gedrags- en leerproblemen bij kinderen in de basisschoolleeftijd centraal.
28 september 2023donderdag
Handelingsgerichte diagnostiek voor de onderwijspraktijk: overzicht en inzicht Beatrijs Brand
In deze cursus staat de praktijk van de handelingsgerichte diagnostiek en doelgericht diagnostisch handelen in het onderwijs centraal staan.
29 september 2023vrijdag
Leerproblemen; dyslexie en dyscalculiedr. Madelon van den Boer en drs. Marije van Oostendorp
Je leert in deze cursus lees-, reken- en spellingsproblemen goed in kaart te brengen door ze te kunnen signaleren, een goede intake en dossieranalyse. De cursus verbindt wetenschappelijke kennis aan een praktische vertaling.
1 november 2023woensdag
Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren drs. M.P.T. Reijns
In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.
9 november 2023donderdag
Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen
In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.
24 november 2023vrijdag
Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek Selma Ruiter
Deze cursus heeft als doel de cursist praktische en theoretische handvatten te bieden bij het interpreteren van en het rapporteren over resultaten van algemeen intelligentieonderzoek. Het CHC model is hierbij uitgangspunt.
1 december 2023vrijdag
Dyslexie; de verdieping dr. Madelon van den Boer
Tijdens deze verdiepingsdag staan we stil bij de meest recente praktische dilemma’s en wetenschappelijke inzichten. We gaan in op differentiaal diagnostiek en comorbiditeit bij dyslexie, evenals diverse casussen die cursisten in de praktijk tegenkomen.