Toont 46 stuks

Gekozen filters:

×categorie onderwijs-en-leerproblemen

14 juli 2022donderdag

Online
1 dagSKJ

Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen

In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.

7 september 2022woensdag

Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren drs. M.P.T. Reijns

In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.

8 september 2022donderdag

Executieve Functies bij kinderen en jongerenMariët van der Molen

 In deze cursus wordt ingegaan op verschillende executieve functies zoals het werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. Wat is er bekend over de ontwikkeling van executieve functies? Maar er wordt nadrukkelijk ook gekeken naar executieve functies in de praktijk.

13 september 2022dinsdag

Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleidenBeatrijs Brand

In deze drie daagse cursus staat het signaleren en analyseren van verschillende gedrags- en leerproblemen bij kinderen in de basisschoolleeftijd centraal.

15 september 2022donderdag

Online
1 dagSKJ

Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen

In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.

28 september 2022woensdag

Handelingsgerichte diagnostiek voor de onderwijspraktijk: overzicht en inzicht Beatrijs Brand

In deze cursus staat de praktijk van de handelingsgerichte diagnostiek en doelgericht diagnostisch handelen in het onderwijs centraal staan.

30 september 2022vrijdag

Online

Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek Selma Ruiter

Deze cursus heeft als doel de cursist praktische en theoretische handvatten te bieden bij het interpreteren van en het rapporteren over resultaten van algemeen intelligentieonderzoek. Het CHC model is hierbij uitgangspunt. 

5 oktober 2022woensdag

Psychodiagnostiek bij adolescenten en jong-volwassenen drs. M.P.T. Reijns

Het doen van psychodiagnostiek bij adolescenten omvat veel meer dan de afname van een aantal testen. De verwijzer, de jongere en vaak ook de ouders spelen allemaal een rol in het diagnostisch proces. Wanneer gebruik je welke testen of vragenlijsten bij deze specifieke doelgroep? Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen?

11 oktober 2022dinsdag

Executieve functies bij leerlingen in het middelbaar onderwijsMariët van der Molen

  • Wat zijn executieve functies en waarom zijn ze belangrijk: Werkgeheugen, inhibitie, flexibiliteit
  • Zwakke executieve functies: training en aanpak

26 oktober 2022woensdag

Op locatie

Eéndaagse cursus DSM 5drs. M.P.T. Reijns

Het DSM classificatiesysteem wordt overal in de GGZ toegepast.  In deze dag komen de veranderingen van de DSM IV naar 5 aan de orde. Er wordt uitleg gegeven over de logische opbouw van het systeem in de DSM 5. 


27 oktober 2022donderdag

Op locatie
1 dagSKJ

Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen

In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.

4 november 2022vrijdag

Dyscalculie: de verdiepingdrs. Marije van Oostendorp

In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.

 

11 november 2022vrijdag

Leerproblemen; dyslexie en dyscalculiedr. Madelon van den Boer en drs. Marije van Oostendorp

Je leert in deze cursus lees-, reken- en spellingsproblemen goed in kaart te brengen door ze te kunnen signaleren, een goede intake en dossieranalyse. De cursus verbindt wetenschappelijke kennis aan een praktische vertaling.

Online

Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek Selma Ruiter

Deze cursus heeft als doel de cursist praktische en theoretische handvatten te bieden bij het interpreteren van en het rapporteren over resultaten van algemeen intelligentieonderzoek. Het CHC model is hierbij uitgangspunt. 

17 november 2022donderdag

Op locatie
1 dagSKJ

Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen

In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.

6 december 2022dinsdag

Executieve Functies bij kinderen en jongerenMariët van der Molen

 In deze cursus wordt ingegaan op verschillende executieve functies zoals het werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. Wat is er bekend over de ontwikkeling van executieve functies? Maar er wordt nadrukkelijk ook gekeken naar executieve functies in de praktijk.

7 december 2022woensdag

Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren drs. M.P.T. Reijns

In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.

9 december 2022vrijdag

nieuw

Dyslexie; de verdieping dr. Madelon van den Boer

Tijdens deze verdiepingsdag staan we stil bij de meest recente praktische dilemma’s en wetenschappelijke inzichten. We gaan in op differentiaal diagnostiek en comorbiditeit bij dyslexie, evenals diverse casussen die cursisten in de praktijk tegenkomen.

15 december 2022donderdag

Op locatie
1 dagSKJ

Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen

In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.

11 januari 2023woensdag

Handelingsgerichte diagnostiek voor de onderwijspraktijk: overzicht en inzicht Beatrijs Brand

In deze cursus staat de praktijk van de handelingsgerichte diagnostiek en doelgericht diagnostisch handelen in het onderwijs centraal staan.

13 januari 2023vrijdag

nieuw

Handelingsgerichte diagnostiek drs. Petra de Waard

Thema’s: verdieping kennis en vaardigheden HGD, de 7 uitgangspunten en werkwijze van handelingsgericht werken (HGW), handelingsgerichte diagnostiek (HGD), handelingsgericht arrangeren (HGA) en de rol van de orthopedagoog / (school)psycholoog daarin.

€ 1.680

19 januari 2023donderdag

Op locatie
1 dagSKJ

Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen

In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.

20 januari 2023vrijdag

Leerproblemen; dyslexie en dyscalculiedr. Madelon van den Boer en drs. Marije van Oostendorp

Je leert in deze cursus lees-, reken- en spellingsproblemen goed in kaart te brengen door ze te kunnen signaleren, een goede intake en dossieranalyse. De cursus verbindt wetenschappelijke kennis aan een praktische vertaling.

nieuw

Gesprekstechnieken bij (moeilijke) gesprekken op schoolKlaartje Cuppen

Na deze cursus ben je in staat een moeilijk gesprek op school te veranderen in een prettig gesprek, waarin iedereen zich gehoord voelt en waarin toch alles gezegd kan worden.

2 februari 2023donderdag

Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleidenBeatrijs Brand

In deze drie daagse cursus staat het signaleren en analyseren van verschillende gedrags- en leerproblemen bij kinderen in de basisschoolleeftijd centraal.

3 februari 2023vrijdag

Dyscalculie: de verdiepingdrs. Marije van Oostendorp

In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.

 

15 maart 2023woensdag

Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren drs. M.P.T. Reijns

In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.

16 maart 2023donderdag

Executieve Functies bij kinderen en jongerenMariët van der Molen

 In deze cursus wordt ingegaan op verschillende executieve functies zoals het werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. Wat is er bekend over de ontwikkeling van executieve functies? Maar er wordt nadrukkelijk ook gekeken naar executieve functies in de praktijk.

Online
1 dagSKJ

Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen

In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.

17 maart 2023vrijdag

Op locatie

Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek Selma Ruiter

Deze cursus heeft als doel de cursist praktische en theoretische handvatten te bieden bij het interpreteren van en het rapporteren over resultaten van algemeen intelligentieonderzoek. Het CHC model is hierbij uitgangspunt. 

24 maart 2023vrijdag

nieuw

Dyslexie; de verdieping Elise de Bree

Tijdens deze verdiepingsdag staan we stil bij de meest recente praktische dilemma’s en wetenschappelijke inzichten. We gaan in op differentiaal diagnostiek en comorbiditeit bij dyslexie, evenals diverse casussen die cursisten in de praktijk tegenkomen.

11 mei 2023donderdag

Op locatie
1 dagSKJ

Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen

In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.

17 mei 2023woensdag

Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren drs. M.P.T. Reijns

In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.

14 juni 2023woensdag

Op locatie

Eéndaagse cursus DSM 5drs. M.P.T. Reijns

Het DSM classificatiesysteem wordt overal in de GGZ toegepast.  In deze dag komen de veranderingen van de DSM IV naar 5 aan de orde. Er wordt uitleg gegeven over de logische opbouw van het systeem in de DSM 5. 


29 juni 2023donderdag

Online
1 dagSKJ

Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen

In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.

13 september 2023woensdag

Dyscalculie: de verdiepingdrs. Marije van Oostendorp

In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.

 

14 september 2023donderdag

Executieve Functies bij kinderen en jongerenMariët van der Molen

 In deze cursus wordt ingegaan op verschillende executieve functies zoals het werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. Wat is er bekend over de ontwikkeling van executieve functies? Maar er wordt nadrukkelijk ook gekeken naar executieve functies in de praktijk.

Op locatie
1 dagSKJ

Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen

In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.

20 september 2023woensdag

Psychodiagnostiek bij adolescenten en jong-volwassenen drs. M.P.T. Reijns

Het doen van psychodiagnostiek bij adolescenten omvat veel meer dan de afname van een aantal testen. De verwijzer, de jongere en vaak ook de ouders spelen allemaal een rol in het diagnostisch proces. Wanneer gebruik je welke testen of vragenlijsten bij deze specifieke doelgroep? Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen?

25 september 2023maandag

Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleidenBeatrijs Brand

In deze drie daagse cursus staat het signaleren en analyseren van verschillende gedrags- en leerproblemen bij kinderen in de basisschoolleeftijd centraal.

28 september 2023donderdag

Handelingsgerichte diagnostiek voor de onderwijspraktijk: overzicht en inzicht Beatrijs Brand

In deze cursus staat de praktijk van de handelingsgerichte diagnostiek en doelgericht diagnostisch handelen in het onderwijs centraal staan.

29 september 2023vrijdag

Leerproblemen; dyslexie en dyscalculiedr. Madelon van den Boer en drs. Marije van Oostendorp

Je leert in deze cursus lees-, reken- en spellingsproblemen goed in kaart te brengen door ze te kunnen signaleren, een goede intake en dossieranalyse. De cursus verbindt wetenschappelijke kennis aan een praktische vertaling.

1 november 2023woensdag

Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren drs. M.P.T. Reijns

In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.

9 november 2023donderdag

Online
1 dagSKJ

Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventieMonique Thoonsen

In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.

24 november 2023vrijdag

Op locatie

Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek Selma Ruiter

Deze cursus heeft als doel de cursist praktische en theoretische handvatten te bieden bij het interpreteren van en het rapporteren over resultaten van algemeen intelligentieonderzoek. Het CHC model is hierbij uitgangspunt. 

1 december 2023vrijdag

nieuw

Dyslexie; de verdieping dr. Madelon van den Boer

Tijdens deze verdiepingsdag staan we stil bij de meest recente praktische dilemma’s en wetenschappelijke inzichten. We gaan in op differentiaal diagnostiek en comorbiditeit bij dyslexie, evenals diverse casussen die cursisten in de praktijk tegenkomen.

Naar boven