Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleiden
In deze drie daagse cursus staat het signaleren en analyseren van verschillende gedrags- en leerproblemen bij kinderen in de basisschoolleeftijd centraal.
8.9/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleiden
Tijdens de cursus 'Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleiden' wordt er in gegaan op de betekenis van stil en teruggetrokken gedrag, druk en onrustig gedrag, angstig gedrag en de consequenties van de meest voorkomende leerproblemen op de taak-werkhouding van kinderen. Aan de hand van casuïstiek wordt de vertaalslag gemaakt naar begeleiding en advisering.
Doelstelling
Na afloop van de cursus
-Beschik je over recente inzichten met betrekking tot gedrags-en leerproblemen bij kinderen tussen 6-12 jaar;
-Kun je divers gedrag analyseren, begrijpen en vertalen naar onderwijsbehoeften
-Ben je in staat onderscheid te maken tussen varianten van normaal gedrag en signalen van een mogelijke ontwikkelingsstoornis
-Kun je handelingsgerichte adviezen geven aan ouders en school
Werkwijze
De cursus bestaat uit afwisselende werkvormen. Je krijgt presentaties van de docent, bespreekt casuïstiek en werkt aan opdrachten in kleine groepen. Er is ruimte voor het inbrengen van eigen casuïstiek op het gebied van gedrags-en leerproblemen. Je moet rekening houden met een voorbereidingstijd van ongeveer 3 uur per cursusdag voor literatuurstudie en 3 uur voor de praktijkopdracht.
Contacturen: 18 uur
Zelfstudie: 11 uur
Cursus van 9 sep 2025 - 7 okt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 9 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 23 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | dinsdag 7 okt 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 10 feb 2026 - 24 mrt 2026
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 10 feb 2026 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 10 mrt 2026 | 9:30 - 16:45 | |
3 | dinsdag 24 mrt 2026 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 16 sep 2026 - 7 okt 2026
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 16 sep 2026 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 30 sep 2026 | 9:30 - 16:45 | |
3 | woensdag 7 okt 2026 | 9:30 - 16:45 |
9 sep 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuurstudiepunten | 15 | Toegekend |
Herregistratie | 18 | Toegekend |
Overige | 4 | Toegekend |
Behandeling | 8 | Toegekend |
Diagnostiek | 6 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Jeugdzorgwerkers / jeugd- en gezinsprofessionals | 18 | Toegekend |
10 feb 2026
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuurstudiepunten | 15 | Toegekend |
Herregistratie | 18 | Toegekend |
Overige | 4 | Toegekend |
Behandeling | 8 | Toegekend |
Diagnostiek | 6 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Jeugdzorgwerkers / jeugd- en gezinsprofessionals | 18 | Toegekend |
16 sep 2026
SKJ | ||
---|---|---|
Jeugdzorgwerkers / jeugd- en gezinsprofessionals | 18 | Toegekend |
Psychologen en orthopedagogen werkzaam in de onderwijsadvisering, in scholen voor (speciaal) basisonderwijs, in de jeugdhulpverlening en in eigen praktijken.
9 sep 2025
10 feb 2026
16 sep 2026
9 sep 2025
10 feb 2026
16 sep 2026
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleiden
Reviews
8.9/10 (4 beoordelingen)
Het fijnste van deze cursus was dat ik nieuwe ideeën voor interventies in het onderwijs heb kunnen opdoen en hierover na kon denken met professionals uit verschillende werkvelden.
De lesinhoud was divers en hier en daar vernieuwend. Een fijne docent met veel kennis.
Ik vond de handvatten om casussen weer in beweging te krijgen vanuit wetenschappelijk onderzoek heel inspirerend!
Ik heb veel meer inzicht gekregen hoe je problemen in het onderwijs kan aanpakken!