Let op: er zijn toelatingseisen voor deze cursus. Deze kun je vinden onder het tabblad doelgroep.
Inhoud
Er zijn verschillende visies op systeemtherapie, deze worden perspectieven genoemd. De perspectieven, die het meest aansluiten bij de basiskennis van de systeemvisie worden behandeld: het communicatief perspectief, het structureel perspectief, het gezinsontwikkelingsperspectief en het multigenerationeel perspectief.
In de cursus komen de bouwstenen aan bod die nodig zijn om een systemische hypothese op te kunnen stellen. Het kunnen formuleren van een systemische hypothese ( circulaire hypothese) is een belangrijke basisvaardigheid. De hypothese komt immers steeds terug als uitgangspunt voor het professioneel handelen.
In de cursus wordt aandacht besteed aan de multiculturele invalshoek. De culturele achtergrond speelt een belangrijke rol in systemen. Systeemvisie gaat over betekenisgeving. Gedrag krijgt betekenis binnen de sociaal culturele context.
Er worden diverse basistechnieken besproken en er is ruim gelegenheid ermee te oefenen.
Werkwijze
In de cursus is er afwisseling tussen bespreking van de theorie, rollenspelen, filmmateriaal, oefeningen. Er wordt veel aandacht besteed aan de vertaalslag van het geleerde naar de praktijk, waarbij er ruimte is om te bespreken wat een en ander betekent voor de specifieke werkcontext waarin jij werkt.
Doelstellingen
Deelnemers aan de cursus maken zich het systemisch denken en kijken eigen. Je leert dat gedrag van mensen betekenis krijgt in de context van hun systeem en hoe dit te hanteren. Deelnemers aan de cursus beschikken aan het einde van de cursus over de volgende kennis en vaardigheden:
- zicht op de oorsprong van het systemisch denken
- kennis van de inhoud en betekenis van enkele perspectieven
- het beschrijven van sociale systemen in termen van structuur, organisatie en interactieprocessen
- vertrouwd zijn met het contextgericht denken en waarnemen
- het hanteren van enkele basistechnieken
- het kunnen opstellen van een systemische (circulaire) hypothese
- het herkennen van aspecten van de eigen ontwikkelingsgeschiedenis en de invloed daarvan op zichzelf als behandelaar.
Wijze van toetsing
De cursus wordt afgerond met een toets. De toets bestaat uit een schriftelijke beschrijving van een cliëntsysteem waarbij hetgeen geleerd is in de cursus wordt toegepast.
Dag | Datum | Tijden |
---|---|---|
1 | 8 september 2023 | 9:30 - 16:45 |
2 | 22 september 2023 | 9:30 - 16:45 |
3 | 6 oktober 2023 | 9:30 - 16:45 |
4 | 13 oktober 2023 | 9:30 - 16:45 |
5 | 3 november 2023 | 9:30 - 16:45 |
6 | 17 november 2023 | 9:30 - 16:45 |
7 | 1 december 2023 | 9:30 - 16:45 |
8 | 15 december 2023 | 9:30 - 16:45 |
9 | 12 januari 2024 | 9:30 - 16:45 |
10 | 19 januari 2024 | 9:30 - 16:45 |
11 (Reservedatum!) | 26 januari 2024 | 9:30 - 16:45 |
NVRG
Inleiding | 60 | Toegekend |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
Behandeling | 30 | Toegekend |
Overige taken | 10 | Toegekend |
Herregistratie | 60 | Toegekend |
Extra literatuur | 10 | Toegekend |
SKJ
Jeugdzorgwerkers / jeugd- en gezinsprofessionals | 60 | Toegekend |
V & VN
Scholing verpleegkundig specialisten | 60 | Toegekend |
Psychologen, orthopedagogen, psychiaters, sociaal wetenschappers, maatschappelijk werkers en sociaal psychiatrisch verpleegkundigen (beiden met master diploma), werkers in de GGZ of jeugdhulpverlening met een gelijkwaardige opleiding, die zich willen specialiseren in de systeemtherapie.
Hier vind je een overzicht van geschikte HBO-master vooropleidingen. Bij twijfel neem contact met ons op of bezoek de site van de NVRG.
Astrid Wetzels
Astrid Wetzels is psychotherapeut en NVRG-erkend systeemtherapeut, supervisor NVRG en NVP. Astrid is een ervaren psychotherapeut en systeemtherapeut. In het systeemtherapeutisch werken vindt zij het belangrijk om aandacht te hebben voor de ontwikkeling van de cliënt en het cliëntsysteem maar zeker ook voor de persoon van de behandelaar en de betekenis daarvan voor de (therapeutische) samenwerking. Astrid heeft ervaring met verschillende doelgroepen: kinderen, adolescenten, volwassenen en heeft zowel klinisch als poliklinisch gewerkt. Sinds 2010 heeft zij haar eigen praktijk als psychotherapeut, systeemtherapeut, docent en supervisor.
Zelf aan te schaffen
Handboek Systeemtherapie (2014): A.Savenije J. van Lawick, E.Reijmers, Utrecht: de Tijdstroom
Overige artikelen zijn online beschikbaar.
Contacturen: 60 uur
Zelfstudie: 40 uur