Post HBO opleiding Systeem therapeutisch werker (STW) (inclusief 12 keer groepssupervisie!)
Leer de basisprincipes en interventies van de systeemtheorie en pas deze toe in je werk als Systeem therapeutisch werker met de Post HBO opleiding STW. Ontdek de concepten van circulariteit, genogrammen, gezinscyclus en meer.
8.5/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Opleidingen
- Post HBO opleiding Systeem therapeutisch werker (STW) (inclusief 12 keer groepssupervisie!)
De Post HBO opleiding Systeemtherapeutisch werker (STW) biedt cursisten een uitgebreide kennismaking met de basisprincipes en -interventies uit de systeemtheorie, die zij kunnen toepassen in hun specifieke werksituatie. Deze opleiding richt zich op thema's als circulariteit, genogrammen, gezinscyclus, familiestructuur, triades, meervoudige partijdigheid en veerkracht. Cursisten leren werken met diverse perspectieven, waaronder het communicatieve, gezinsontwikkelings-, structurele en oplossingsgerichte perspectief. Ze worden begeleid in het hulpverleningsproces, van aanmelding tot afronding, en behandelen specifieke thema's zoals culturele diversiteit, psychiatrie en systeem, multi-stressgezinnen, relationele partnerproblemen, (vecht)scheidingen, nieuw samengestelde gezinnen, kinder- en oudermishandeling en huiselijk geweld. Cursisten ontwikkelen vaardigheden om gesprekken met een systeem op een systemische wijze van begin tot eind uit te voeren en om met een open mind in gesprek te gaan met cliënten en collega's uit diverse culturen. Na afloop van deze opleiding zijn cursisten in staat om hun systeemtherapeutische vaardigheden in te zetten binnen hun werkgebied als STW'er.
Bekijk hieronder de eindpresentatie van een STW-cursiste!
Doelstelling
Aan het eind van de cursus heeft de cursist:
- kennis van de basisbegrippen uit de systeemtheorie en vaardigheden om gesprekken met een systeem op een systemische wijze van begin tot aan het eind in het hulpverleningsproces uit te voeren;
- kennis van het gezinsontwikkelingsperpectief, het communicatief perspectief, het structureel perspectief en het oplosssingsgericht perspectief en vaardigheden om de diverse interventies uit te voeren;
- kennis van zijn of haar eigen culturele context, is zich bewust van de bijdrage daarvan op zijn of haar denken en handelen en is in staat is om met weinig vooroordelen en een openmind in gesprek te gaan met cliënten en collega’s uit diverse culturen;
- vanuit een metapositie oog voor meervoudige partijdigheid en kan hij of zij vanuit die positie interventies plegen;
- zicht op zijn of haar eigen mogelijkheden en beperkingen binnen het gehele hulpverleningstraject en weet hij of zij wanneer een systeemtherapeut of een andere hulpverlener geraadpleegd moet worden;
- de kennis en vaardigheden om veiligheid en onveiligheid voor met name kinderen en ouderen te sprake te brengen en is in staat om een samenwerkingsrelatie aan te gaan met het systeem en het bredere netwerk ten behoeve van het versterken en vergroten van de veiligheid.
Werkwijze
Tijdens de lessen zullen de docenten de werkvormen hanteren die de hele leercyclus omvatten; brainstormen, discussies, voordrachten, rollenspelen, vragen stellen, observeren, experimenteren op basis van theorie en praktijk, theorie toepassen in de dagelijkse praktijk, film, praktijkervaringen, reflectie, samenwerken, etc.
Toetsing
Na lesdag 4 vindt een takehome-toets plaats aan de hand van een film. Deze toets wordt binnen vier weken bij de docenten ingeleverd.
In les 12 laten de cursisten een eigen dvd-opname zien waarin een of meer interventies te zien zijn die gerelateerd zijn aan één van de basisprincipes en één van de perspectieven die zijn behandeld tijdens de lessen. De cursist licht daarbij toe wat hem of haar aanspreekt, hoe dat bij hem of haar als persoon past en bij de instelling waar hij of zij werkzaam is. Hiermee laat de cursust zien dat hij of zij in staat is om de aangereikte theorie en de opgedane vaardigheden te integreren in zijn of haar hulpverleningspraktijk.
Op lesdag 15 wordt een verslag ingeleverd bij de docent, waarin de hoogtepunten van de eigen ontwikkeling onderbouwd zijn beschreven (met theorie). De eerder geformuleerde leerdoelen en einddoelen (pagina 7) zijn hierbij leidend.
Op de laatste dag, lesdag 17, vindt de presentatie plaats van de eigen leerontwikkeling aan de hand van Five minutes of Fame. De cursist laat iets zien wat hem of haar aanspreekt, wellicht waar hij of zij blij mee is, misschien wel trots op is.
Contacturen: 102 uur
Zelfstudie: 60 uur
Cursus van 15 jan 2025 - 10 dec 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 15 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 29 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | woensdag 12 feb 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | woensdag 5 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | woensdag 19 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | woensdag 2 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | woensdag 16 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | woensdag 14 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | woensdag 28 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
10 | woensdag 11 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
11 | woensdag 25 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
12 | woensdag 10 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
13 | woensdag 24 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
14 | woensdag 8 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
15 | woensdag 29 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
16 | woensdag 12 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
17 | woensdag 26 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
18 | woensdag 10 dec 2025 | 9:30 - 16:45 | RESERVEDATUM! |
15 jan 2025
SKJ | ||
---|---|---|
Jeugdzorgwerkers | 163 | Toegekend |
Registerplein | ||
---|---|---|
Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Sociaal Werker | 210 | Toegekend |
Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Sociaal Agogen | 210 | Toegekend |
Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering GHO | 210 | Toegekend |
Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering GGZ-Agogen | 210 | Toegekend |
Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Cliëntondersteuners | 210 | Toegekend |
Voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de opleiding STW
- een afgeronde bachelor op hbo- of universitair niveau in de zorg- of welzijnssector;
- tijdens de opleiding dient men in de praktijk met systemen te werken.
De opleiding richt zich op hulpverleners in zowel de jeugd-, volwassen-, als ouderenzorg, van 0 tot 100 jaar. Te denken valt aan hulpverleners in ouder-kindteams, sociale teams, POH’ers, SPV’ers,maatschappelijk werkers in de GGZ, welzijnszorg en gehandicapten zorg, forensische zorg, etc. Het is daarbij relevant dat de hulpverleners een systemische manier van denken en doen kunnen toepassen in de praktijk van alle dag.
Onder invloed van onder andere het rijk en de gemeentes wordt er binnen de hulpverlening toenemend accent gelegd op de eigen kracht van zowel individuen als gezinnen en relaties. Daarbij gaat het om wat mensen zelf kunnen doen en wat hun omgeving kan doen. De focus leggen op het stimuleren van eigen mogelijkheden bij individuen en met en tussen mensen onderling, vraagt een systemische aanpak. Een systemisch aanpak die er van uit gaat dat cliënten, zo nodig samen met hun natuurlijke omgeving, weer de regie nemen over hun eigen leven.
15 jan 2025
15 jan 2025
15 jan 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Post HBO opleiding Systeem therapeutisch werker (STW) (inclusief 12 keer groepssupervisie!)
Reviews
8.5/10 (4 beoordelingen)
Wat een goede cursus, vooral de Theorie,...
Wat een goede cursus, vooral de Theorie, rollenspel, discussies en bevlogenheid van docenten!
De docenten brachten de kennis over in...
De docenten brachten de kennis over in een inspirerende en motiverende vorm.
Ik heb heel veel nieuwe bruikbare theorie...
Ik heb heel veel nieuwe bruikbare theorie en interventies geleerd in deze cursus!
Het zien van systemische therapeutische gesprekken werd...
Het zien van systemische therapeutische gesprekken werd ik meest door geïnspireerd! Zeker een aanrader.