Opleiding tot Infant Mental Health consulent
Volg nu de opleiding tot IMH consulent bij King nascholing en wordt expert op het gebied van de ouder-kind relatie!
- Home
- Opleidingen
- Opleiding tot Infant Mental Health consulent
De IMH-visie omhelst het vakgebied van het jonge kind. Het jonge kind ontwikkelt zich binnen de ouder-kindrelatie en in wisselwerking met zijn of haar omgeving. Onderzoeken wijzen uit dat een emotioneel veilige ouder-kindrelatie een beschermende factor is in het leven. Daarnaast blijkt dat vroeg interveniëren effectief is in het voorkomen van verdere stagnaties in de ontwikkeling. In de opleiding tot Infant Mental Health consulent leer je over de IMH-visie, het signaleren en screenen van ouder-kindrelatieproblemen en begeleiden, van de ouder-kindrelatie. Erkenning door de DAIMH zal worden aangevraagd waardoor je je na de opleiding kunt registreren als Infant Mental Health consulent bij de DAIMH.
Inhoud
In de opleiding leer je werken vanuit de IMH-visie waarbij je meer kennis opdoet over de verschillende theorieën. Daarnaast is een groot deel van de opleiding gericht op het leren van vaardigheden en competenties. Het kunnen reflecteren op het kind, de ouder en de ouder-kindrelatie, evenals het reflecteren op jezelf als professional werkzaam met deze kwetsbare doelgroep is een belangrijk onderdeel in de opleiding.
De opleiding heeft 18 lesdagen, verdeeld over 6 thema’s die elkaar opvolgen:
1: Introductie en visie van de Infant Mental Health
Bij de start maak je kennis met de IMH-visie, staan we stil bij de wetenschappelijke ontwikkelingen binnen het vakgebied die hebben geleid tot deze visie en maken we kennis met de ouderschapsthema’s. Ook staan we even stil bij het werkveld van de IMH-consulent en je huidige werkplek. Alle thema’s komen in de volgende modules terug.
2: Ouderschap en de ouder-kindrelatie nader bekeken
Vervolgens leer je meer over zwangerschap, ouderschap en gehechtheid. We gaan nader in op de kenmerken van de ouder en de kenmerken van het kind; wat brengen zij beiden in in de ouder-kindrelatie. Er is ruime aandacht voor aspecten als cultuur, systeem (van gezin, familie, context, maatschappij) en we kijken naar de impact van intergenerationele overdacht van trauma.
3: De baby-observatie
In de opleiding is een baby-observatie een belangrijk onderdeel van het leren kijken naar devroege ontwikkeling van een kind, naar ouder-kindinteracties en de systemische context. In deze module observeren de deelnemers een baby in zijn/haar eigen omgeving en wordt in de bijeenkomsten gereflecteerd op hetgeen geobserveerd is, en met name stil gestaan bij hetgeen dit doet met jouw als observator.
4: Screening, triage en diagnostiek van de ouder-kindrelatie
In deze 4 dagen leer je over screening, triage en diagnostiek vanuit de IMH-visie. Je maaktkennis met de DC 0-5, het diagnostische classificatiesysteem van psychische en ontwikkelingsstoornissen in de baby en vroege kindertijd. Daarnaast leer je de ouder-kindrelatie observeren en onderscheid te maken tussen een veilige, gezonde ouder-kindrelatie en een verstoorde, risicovolle ouder-kindrelatie.
5: Kortdurende interventies
Als IMH-consulent staan vaardigheden als observeren, gesprekvoering en begeleiding naar competent ouderschap centraal. Je krijgt methoden en technieken aangereikt die je kunnen ondersteunen in kortdurende interventies ter bevordering van de ouder-kindrelatie.
6: IMH op de werkvloer
Aan het einde van de opleiding integreer je alle kennis en vaardigheden en onderzoek je hoe je deze kunnen inpassen op de werkvloer en binnen je eigen werksetting. Dit is ook hetmoment waarop we stil staan bij wat het IMH-consulentschap voor jou betekent.
Werkwijze
In de cursus is er afwisseling tussen bespreking van de theorie, rollenspellen, filmmateriaal, oefeningen al dan niet op basis van ingebrachte casuïstiek. Er wordt veel aandacht bestaan aan de vertaalslag van het geleerde naar de praktijk, waarbij er ruimte is om te bespreken wat een en ander betekent voor de specifieke werkcontext waarin jij werkt. De opleiding wordt ondersteund met een digitale leeromgeving.
Doelstellingen
Na deze opleiding heb je het volgende bereikt:
- Je draagt bij aan het vergroten van een kansrijke start van het jonge kind door de geborgenheid van een stabiele ouder-kindrelatie te vergroten.
- Je bent deskundig op het gebied van signaleren, observeren, triagering en begeleiding van het jonge kind binnen de ouder-kindrelatie
- Je bent in staat om vanuit de IMH-visie begeleiding te bieden of te indiceren naar specialistische zorg
- Je kunt de IMH-visie integreren in je eigen werksetting en uitdragen naar andere (zorg)professionals en beleidsmakers
Wijze van toetsing
Binnen de opleiding zal er op verschillende momenten worden getoetst. Toetsing kan bestaan uit een individuele presentatie, schriftelijke rapportage waarin het geleerde gebruikt wordt, schriftelijke casusbeschrijving en reflectieverslagen.
Contacturen: 18 lesdagen van 6 uur
Baby-observatie: je dient wekelijks een baby te observeren (rond de 12-18uur), hierover zul je groepssupervisie (online) hebben. Dit is een geïntegreerd onderdeel van de opleiding.
Zelfstudie: per lesdag ongeveer 6 uur, dit betreft het lezen van literatuur en voorbereiden van huiswerkopdrachten.
Cursus van 3 sep 2025 - 24 jun 2026
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 3 sep 2025 | 9:30 - 16:30 | |
2 | woensdag 17 sep 2025 | 9:30 - 16:30 | |
3 | woensdag 1 okt 2025 | 9:30 - 16:30 | |
4 | woensdag 15 okt 2025 | 9:30 - 16:30 | |
5 | woensdag 29 okt 2025 | 9:30 - 16:30 | |
6 | woensdag 12 nov 2025 | 9:30 - 16:30 | |
7 | woensdag 26 nov 2025 | 9:30 - 16:30 | |
8 | woensdag 10 dec 2025 | 9:30 - 16:30 | |
9 | woensdag 17 dec 2025 | 9:30 - 16:30 | RESERVEDATUM! |
10 | woensdag 7 jan 2026 | 9:30 - 16:30 | |
11 | woensdag 14 jan 2026 | 9:30 - 12:30 | DEZE LESDAG IS ONLINE VIA ZOOM! Online groepssupervisie |
12 | woensdag 21 jan 2026 | 9:30 - 16:30 | |
13 | woensdag 4 feb 2026 | 9:30 - 16:30 | |
14 | woensdag 18 feb 2026 | 9:30 - 16:30 | |
15 | woensdag 4 mrt 2026 | 9:30 - 16:30 | |
16 | woensdag 11 mrt 2026 | 9:30 - 12:30 | DEZE LESDAG IS ONLINE VIA ZOOM! Online groepssupervisie |
17 | woensdag 18 mrt 2026 | 9:30 - 16:30 | |
18 | woensdag 1 apr 2026 | 9:30 - 16:30 | |
19 | woensdag 8 apr 2026 | 9:30 - 12:30 | DEZE LESDAG IS ONLINE VIA ZOOM! Online groepssupervisie |
20 | woensdag 15 apr 2026 | 9:30 - 16:30 | |
21 | woensdag 13 mei 2026 | 9:30 - 12:30 | DEZE LESDAG IS ONLINE VIA ZOOM! Online groepssupervisie |
22 | woensdag 27 mei 2026 | 9:30 - 16:30 | |
23 | woensdag 10 jun 2026 | 9:30 - 16:30 | |
24 | woensdag 24 jun 2026 | 9:30 - 16:30 | RESERVEDATUM! |
3 sep 2025
DAIMH | ||
---|---|---|
IMH consulent | 120 | In aanvraag |
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 120 | Toegekend |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuurstudie | 30 | In aanvraag |
Herregistratie | 120 | In aanvraag |
Diagnostiek | 60 | In aanvraag |
Behandeling | 60 | In aanvraag |
SKJ | ||
---|---|---|
Jeugdzorgwerkers / jeugd- en gezinsprofessionals (formeel leren) | 120 | In aanvraag |
Basispsycholoog
- Orthopedagoog
- Toegepast psycholoog
- POH-GGZ
- Sociaal psychiatrisch jeugdverpleegkundige
- HBO-(kinder)verpleegkundige
- HBO-Jeugdzorgwerker
- Maatschappelijk werker
- Arts: jeugdarts, kinderarts, (kinder)psychiater