Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen en jeugdigen en volwassenen (blended)!
In deze blended CGT cursus leer je cognitief/emotionele- en gedragsproblemen bij kinderen, jeugdigen en volwassenen zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen met behulp van evidence-based methoden en interventies.
8.7/10 (5 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen en jeugdigen en volwassenen (blended)! - Geertje Lamboo in Amsterdam, Aristo op 2 okt 2023
Let op!; er zijn toelatingseisen voor deze opleiding, zie de informatie onder het kopje doelgroep. Mocht je vragen hebben, of twijfelen of je voldoet aan te toelatingseisen, neem dan voordat je je inschrijft, contact met ons op.
Deze blended cursus beslaat 11 cursusdagen van ongeveer 6,5 uur en 11 online meetings van ongeveer 2 uur. Deze online meetings vinden voorafgaand elke cursusdag plaats.
De blended cursus verschilt van de niet-blended basiscursus CGT in de tijd die de cursist zelfstandig besteedt en indeelt; de literatuur wordt (spelenderwijs) getoetst en geoefend m.b.v. de Knowingo+ app. Er wordt veel videomateriaal thuis bestudeerd. En tijdens de online-voorbereidingsdagen zullen de cursisten onderling, in kleine groepjes, lesstof oefenen, voorbereiden en presenteren.
In deze Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen en jeugdigen en volwassenen (blended) leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidence-based methoden en interventies. Deze cursus is gericht op kinderen, jeugdigen en volwassenen. De cursus is opgebouwd uit een inleidend- (30 uur) en een verdiepend deel (70 uur).
Er wordt ingegaan op de kennis van het cognitief gedragstherapeutisch proces, leer- en emotietheorie relevant voor de klinische praktijk, (in ieder geval) de theorieën over klassieke en operante conditionering, en het cognitieve model. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een verklarend model (inclusief gebruik van vragenlijsten, holistische theorie, functie- en betekenisanalyses en casusconceptualisatie) over de oorzakelijke en in stand houdende factoren van probleemgedrag plus adequate evaluatie- en monitoringsinstrumenten.
In deze cursus worden vaardigheden aangereikt voor het opbouwen, onderhouden en afsluiten van een cgt-behandeling en een adequate therapeutische werkrelatie en voor ontwerpen van behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en cognitief gedragstherapeutische analyses. Ook leer je het toepassen van basistechnieken van de cognitieve gedragstherapie, waaronder registratieopdrachten en concretisering van probleemgedrag, exposure, responspreventie, gedragsexperimenten, sociale vaardigheidstraining, zelfregulatieprocedures, contraconditioneren, activeringstechnieken, uitdaagtechnieken, socratische dialoog en ontspanningsprocedures, en de uitvoering van behandelingen volgens evidence-based behandelprogramma’s bij de meest voorkomende problematieken in de doelgroep, waaronder angst- en stemmingsstoornissen.
In een door de VGCt geaccrediteerde basiscursus maakt de cursist kennis met de werk- en denkwijze die in het algemeen wordt gehanteerd binnen de cognitieve gedragstherapie. Deze kennismaking vindt plaats op zowel theoretisch niveau als op praktisch niveau.
Cursus van 2 okt 2023 - 8 apr 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | maandag 2 okt 2023 | 9:30 - 16:45 | |
2 | maandag 16 okt 2023 | 9:30 - 16:45 | |
3 | maandag 30 okt 2023 | 9:30 - 16:45 | |
4 | maandag 13 nov 2023 | 9:30 - 16:45 | |
5 | maandag 27 nov 2023 | 9:30 - 16:45 | |
6 | maandag 11 dec 2023 | 9:30 - 16:45 | |
7 | maandag 8 jan 2024 | 9:30 - 16:45 | |
8 | maandag 15 jan 2024 | 9:30 - 16:45 | |
9 | maandag 29 jan 2024 | 9:30 - 16:45 | |
10 | maandag 12 feb 2024 | 9:30 - 16:45 | |
11 | maandag 4 mrt 2024 | 9:30 - 16:45 | |
12 | maandag 8 apr 2024 | 9:30 - 16:45 | Reservedatum! |
VGCt | ||
---|---|---|
Basiscursus | 100 | Toegekend |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Behandeling | 80 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
Herregistratie | 100 | Toegekend |
Extra literatuur | 20 | Toegekend |
V & VN | ||
---|---|---|
Scholing verpleegkundig specialisten | 100 | Toegekend |
NVRG | ||
---|---|---|
nascholingscursus | 15 | Toegekend |
Vooropleiding
Je hebt een afgeronde masteropleiding psychologie, pedagogische wetenschappen, gezondheidswetenschappen of geneeskunde.
Werk
Je bent minimaal twaalf uur per week werkzaam op het gebied van de GGZ, Jeugdzorg of Onderwijs. Deze uren mogen ook worden opgedaan binnen een werkervaringsplek. Indien dit niet het geval is dan moet je in ieder geval werken met cliënten met psychische problemen of met teams die met cliënten werken aan psychische problemen. Bij twijfel over de werksetting en gelegenheid tot oefenen van het geleerde, neem contact op met King nascholing.

Geertje Lamboo
Geertje Lamboo is werkzaam als GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut, systeemtherapeut i.o. en supervisor bij Abate, expertisecentrum Angst en Trauma. Naast individuele behandelingen voert ze bij Abate ook systeembehandelingen uit. Tevens is ze praktijkopleider voor de GZ-opleiding bij Abate. Naast Abate heeft Geertje een eigen praktijk voor een paar uur in de week. Ze heeft eerder lange tijd bij GGZ Noord-Holland-Noord gewerkt binnen de volwassenzorg en jeugdpsychiatrie. Haar ervaring binnen de volwassenzorg en jeugdpsychiatrie combineert zij nu in de systeembehandelingen.
Verplicht zelf aan te schaffen:
Korrelboom, K. & Ten Broeke (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie: Handboek voor theorie en praktijk. Muiderberg: Coutinho. ISBN 9789046903810
Bögels, S.M. & Oppen, P. van (2019, 3e editie). Cognitieve therapie. Theorie en praktijk. Uitgeverij Bohn Stafleu Van Loghum. ISBN 9789036820202
Cladder J.M., Nijhoff-Huijsse M.W.D. & Mulder G.A.L.A. (2019) Cognitieve gedragstherapie met kinderen en jeugdigen- oplossingsgericht, protocollair en specialistisch-.
Braet, C. & Bogels, S. (2020). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 3. Amsterdam: Boom. ISBN 9789024408917
Geheimhouding videomateriaal
Tijdens de cursus heb je toegang tot auteursrechtelijk beschermd videomateriaal. Bij aanvang van de cursus vragen we je een geheimhoudingsverklaring te ondertekenen, waarmee je instemt het videomateriaal niet aan derden af te staan of in gebruik te geven.
Contacturen: 71,5 uur
11 online voorbereidingsbijeenkomsten: 18,5 uur
Knowingo+-app: 10 uur
Zelfstudie: 350 uur