De basismodule Systeemtherapie Vervolg van 72 uur (60 uur vervolg en 12 uur wetenschap) vormt samen met de basismodule Systeemtherapie Inleidende deel van 60 uur de Theoretische basis Systeemtherapie van 132 uur.
Aan het einde van de 132 uur ben je in staat zelfstandig systeemtherapieën uit te voeren. Je bent in staat om interventies vanuit verschillende perspectieven (o.a narratief perspectief, hechtingsperspectief, oplossingsgerichte perspectief) toe te passen, binnen partnerrelatietherapie en gezinstherapie. Supervisie en leertherapie vormen onderdeel van de totale opleiding tot systeemtherapeut NVRG.
Doelstelling
De cursisten kennen inhoud en betekenis van de centrale begrippen uit de systeemtheorie en zij kunnen deze toepassen in de praktijk. In het vervolgdeel staan meta- en basiscompetenties centraal die van belang zijn bij het initiëren, uitvoeren en afsluiten van systeemtherapie. Hierbij is aandacht voor het uitbreiden van kennis, vaardigheden op het gebied van:
- -Het beschrijven van sociale systemen in termen van structuur, organisatie en interactieprocessen.
- -De opbouw van het therapieproces c.q. hulpverleningsproces.
- -Belangrijke levensgebeurtenissen kunnen begrijpen in de levenscyclus van een gezin en in de sociaal culturele context.
- -Het toepassen van basistechnieken, specifieke methodieken en interventies.
- -Het hanteren van impasses in de behandeling en voor ethische dilemma’s.
- -Systemische diagnostiek
- -Het opstellen van circulaire werk-hypothesen.
- -Het opbouwen van een werkrelatie en werken vanuit meervoudige partijdigheid
- -Breuken in de werkrelatie met systeemleden
- -Het creëren van een feedbackcultuur, voor non-specifieke therapiefactoren,
Je leert ook hoe interventies per fase in de therapie een andere betekenis krijgt.
Daarnaast kan de cursist reflecteren over eigen houding en positie.
De cursisten leren relevante begrippen en vaardigheden om publicaties over wetenschappelijk onderzoek te begrijpen en kritisch te beoordelen.
Werkwijze
Er wordt een lesprogramma geboden waarin het opdoen van kennis en vaardigheden centraal staat. Daarnaast is in de vervolgcursus ruim aandacht voor de persoon van de therapeut aangezien de therapeut het belangrijkste instrument is in de behandeling en zelf ook een ontwikkeling doormaakt die betekenis heeft in het proces.
Ook wordt er aandacht besteed aan het team en de organisatie aangezien zij belangrijk zijn voor de context waarin de systeemtherapeut zijn/haar werk doet.
Toets
De cursus wordt afgerond met een toets. De toets biedt de mogelijkheid te reflecteren over hetgeen er is geleerd. De toets is een integratiemoment van leerervaringen.
Aanwezigheid
Het werkt natuurlijk het prettigst als je alle dagen aanwezig bent. Het kan gebeuren dat je door een overmachtsituatie niet aanwezig kan zijn. Als je 6 lesuren afwezig bent, dan heeft dat geen consequenties. Mocht je meer dan 6 lesuren afwezig zijn, dan maak je een inhaalopdracht die de stof van de gemiste lesuren behandelt. Je mag maximaal 12 lesuren afwezig zijn.
Geplande cursussen
Locatie | Docent(en) | Lestijden | Beschikbaarheid |
---|
Psychologen, GZ-psychologen (i.o), klinisch psychologen (i.o.) psychiaters (i.o) HBO opgeleiden met relevante vooropleiding en met VO of Master, pedagogen, psychotherapeuten, artsen, verpleegkundig specialisten.
Als u deze cursus volgt als onderdeel van de opleiding tot systeemtherapeut in het kader van de NVRG, dan is het aan te raden om bij de NVRG na te gaan of uw vooropleiding past binnen de toelatingscriteria van de NVRG. U dient bijvoorbeeld óf de Inleiding Systeemtherapie van 60 uur te hebben gevolgd.
Deze verdiepingscursus kan ook als cursus op zichzelf worden gevolgd. Zonder de inleiding of de STW cursus te doen, kun je deze cursus dus ook volgen. Is dit het geval, neem dan eerst even contact met ons op. Wij gaan dan samen met de docent je inschrijving beoordelen. Je komt dan niet in aanmerking voor de accreditatiepunten bij de NVRG.
Aan te schaffen literatuur:
Handboek Systeemtherapie, J. van Lawick, E.Reijmers, A. Savenije, Utrecht De Tijdstroom
Samen in therapie: gezinstherapie als dialoog van P. Rober (2006), Leuven/Voorburg, Acco.
Wetenschapsmodule: Zuuren, F. J. (2010). Klein Methodenboek klinische en gezondheidspsychologie. Amsterdam: VU University Press. ISBN 978 90 8659 426 9
Overige artikelen worden beschikbaar gesteld via de digitale omgeving van King nascholing
Contacturen: 72 uur
Zelfstudie: 40 uur