Supervisie geven in de OG-opleiding

Er zijn op dit moment geen cursussen beschikbaar
  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. Supervisie geven in de OG-opleiding

Groepssupervisie is bij de OG-KING  opleiding één van de drie pijlers naast de praktijkopleiding en het cursorisch aanbod. Uitgangspunten van de opleiding zijn dus ook de uitgangspunten van de groepssupervisie.  Dat betekent dat ook in groepssupervisie de drie kernconcepten van de NVO de rode draad vormen en het Beroepscompetentieprofiel -OG de basis.

Inhoud

Groepssupervisie is bij de OG-KING  opleiding één van de drie pijlers naast de praktijkopleiding en het cursorisch aanbod. Uitgangspunten van de opleiding zijn dus ook de uitgangspunten van de groepssupervisie.  Dat betekent dat ook in groepssupervisie de drie kernconcepten van de NVO de rode draad vormen en het Beroepscompetentieprofiel -OG de basis.

In deze nascholing wordt via integratie van theorie (PowerPointpresentaties, literatuur, en Podcast) en praktijk (veel oefenen met diverse werkvormen) in kleine groepjes en kritische reflectie gewerkt aan een basisattitude en werkwijze van de supervisor die aansluit bij:

  • -de drie kernconcepten van de NVO
  • -de leerdoelen van de supervisanten
  • -het leerproces van supervisanten

Doelstelling

Na afloop van de cursus:

  • Sluit de cursist in zijn of haar attitude en werkwijze als supervisor aan bij:

- de aan de OG - opleiding van King ten grondslag liggende visie en uitgangspunten

- de leerdoelen van de supervisanten

- de attitude en werkwijze van mede-supervisoren

  • Heeft de cursist globaal inzicht in de inhoud van het cursorisch- en praktijkonderwijs
  • Stimuleert de (gezamenlijke) reflectie op ieders inbreng en biedt ook ruimte aan de supervisanten om te reflecteren op de opgedane kennis tijdens de opleidingsdag
  • Kan doelstelling en werkwijze van de groepssupervisie en de begeleiding van de gevalsbeschrijving onderling beter op elkaar afstemmen
  • Kan vakinhoudelijk handelen beoordelen conform uitgangspunten van de opleiding en a.d.h.v. van gevalsbeschrijving.
  • Maakt daarbij gebruik van de daartoe beschikbare formulieren en aanbevelingen (zie digitale leeromgeving)
  • Kan reflectie en leerbaarheid van de supervisant beoordelen conform uitgangspunten van de opleiding en a.d.h.v. van het integraal reflectieverslag. Maakt daarbij gebruik van de daartoe beschikbare formulieren 
  • Maakt gebruik van samenwerking met andere supervisoren in KING-supervisorenberaad en/of andere intervisiegroep

Werkwijze

Kennisoverdracht vindt voornamelijk plaats door oefenen met meerdere vraaggerichte werkvormen in kleine groepjes en door twee PowerPointpresentaties, naast voorbereidende literatuurstudie en beluisteren van podcast.



Contacturen: 3 uur 

Zelfstudie: 3 uur 

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang updates over cursussen en krijg toegang tot unieke kortingscodes.