Stress- en spanningsregulatie bij mensen met een verstandelijke beperking volgens de polyvagaal theorie

Er zijn op dit moment geen cursussen beschikbaar
  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. Stress- en spanningsregulatie bij mensen met een verstandelijke beperking volgens de polyvagaal theorie

                     

Stress is een belangrijk thema in de ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking. Veel mensen met een verstandelijke beperking ervaren namelijk stress. Als cliënten zich onbegrepen en bedreigd voelen dan is dat te zien aan hun gedrag, bijvoorbeeld in probleemgedrag. Begeleiders reageren dan weer op dit gedrag en zo kan een negatieve spiraal ontstaan. Professionals zijn vaak niet op de hoogte van de rol die het “autonome zenuwstelsel” van hun cliënten en die van henzelf hierbij speelt.

De Polyvagaal theorie kan professionals in de gehandicaptenzorg belangrijke neurowetenschappelijke inzichten bieden waarmee zij hun cliënten met een verstandelijke beperking kunnen ondersteunen bij de regulatie van stress en spanning. De Polyvagaal theorie leert ons namelijk dat het observeerbare (probleem)gedrag een uiting is van chronische dysregulatie. In een omgeving wonen waar je niet begrepen wordt, is een grote bedreiging voor een mens. Daardoor sluit het zenuwstelsel zich af voor een gevoel van veiligheid en connectie met anderen. Het kunnen ervaren van veiligheid is de basis van onze kwaliteit van leven, van goede gezondheid en fijne relaties. Stephen Porges, grondlegger van de Polyvagaal theorie, stelt dat een chronisch gevoel van onveiligheid via zowel biologische als gedragsmatige wegen leidt tot psychische aandoeningen en lichamelijke ziekten.

Annemiek Grijpma en Bianca Vugts hebben veel ervaring met de toepassing van de Polyvagaal theorie bij mensen met een verstandelijke beperking. Ze laten je op deze dag kennismaken met deze theorie die een landkaart biedt voor het navigeren door je autonome zenuwstelsel, je veilige modus en je onveilige modus. Door middel van praktische oefeningen vertalen ze dit gedachtengoed naar de dagelijkse praktijk van de zorg. Je leert hoe je jouw cliënten kunt helpen om zich veilig te voelen.

Ervaren docent(en)
Direct je certificaat
Heerlijke lunch
Geaccrediteerd

Annemiek en Bianca bespreken de theoretische achtergronden van de polyvagaal theorie aan de hand van drie belangrijke sleutelbegrippen. Achtereenvolgens behandelen ze:

  • de hiërarchische opbouw van ons autonome zenuwstelstel en de verschillende manieren waarop ons lichaam reageert op signalen uit de omgeving.
  • het concept neuroceptie, de wijze waarop ons zenuwstelsel de omgeving en andere mensen scant op signalen van gevaar.
  • co-regulatie, de manier waarop ons zenuwstelsel in nauwe verbondenheid met de ander zich afstemt op de omgeving.

Deze sleutelbegrippen worden uitgelegd en visueel in beeld gebracht, maar we gaan vooral ook uitgebreid oefenen met de toepassing van deze kennis in de dagelijkse praktijk. We staan uitgebreid stil bij onze eigen zelfregulatie en bij de co-regulatie met de cliënt.

Elementen van Hartcoherentie Biofeedback zullen worden gebruikt om de deelnemer te laten ervaren dat de essentie van deze dag niet alleen voelbaar maar ook meetbaar is.

Leerdoelen:

  • Weten de polyvagaal theorie is;
  • Weten hoe ons autonoom zenuwstelsel hiërarchisch is opgebouwd;
  • Kennis van de begrippen neuroceptie en co-regulatie;
  • Weten hoe je zowel je eigen zenuwstelsel als dat van de cliënt in kaart kan brengen;
  • Inzicht krijgen, d.m.v. biofeedbackapparatuur, van het effect van zelfregulatietechnieken op je hartritme.

De studiedag is te volgen zonder voorbereiding. De studiebelasting bestaat uit het aantal contacturen. In dit geval is dit 5,5 uur.

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks updates over ons cursusaanbod. Je kunt je op elk gewenst moment weer uitschrijven.