Mond houden en op je handen zitten: motiverende gespreksvoering bij k&j
Een praktijkgerichte nascholingscursus om je mond te leren houden en achterover te leunen terwijl je op je handen zit.
- Home
- Cursusaanbod
- Mond houden en op je handen zitten: motiverende gespreksvoering bij k&j
Ken je dat? Dat je op het puntje van je stoel zit, hard werkt, de client probeert te motiveren en overtuigen en kapot bent na een sessie? Vooral bij de cliënten die zeggen alles al te hebben geprobeerd, hun huiswerk niet maken en al jouw goede adviezen in de wind slaan? Die jou uitputten omdat je trekt aan een dood paard? Die jou doen laten twijfelen over je kwaliteiten als therapeut? Je weet dat het anders moet, je voelt dat het zo niet werkt, het moet anders, maar hoe doe je dat?
In deze cursus leer je te achterhalen wat maakt dat er weerstand bij je client is om te veranderen en begrijp je beter wat jij doet in de dynamiek van ambivalentie. Daarnaast leer je hoe je dit soort gesprekken anders kunt aanpakken. Aan de hand van de principes van motiverende gespreksvoering en oplossingsgerichte therapie wordt geoefend met het inzetten van verschillende rollen en een andere therapeutische houding. Dit heeft effect op de therapeutische relatie én op de therapie effecten! Het geleerde kun je direct toepassen in de praktijk, waardoor je meer energie hebt en zelfs plezier kunt beleven aan het onderzoeken van de motivatie van jouw ‘weerbarstige’ cliënten.
Doelstelling
Het doel van de cursus is dat cursisten zich na afloop competent genoeg voelen om met motiverende gespreksvoering aan de slag te gaan.
Na afloop van de cursus:
- Hebben cursisten meer vertrouwen in hun MG skills en passen meer MG toe bij cliënten.
- Weten de cursisten hoe ze een behandeling en de cliënt zelf weer in beweging kunnen krijgen.
- Kunnen cursisten de behandelmotivatie onderzoeken en bespreken.
- Weten cursisten waarom ze doen wat ze doen.
- Weten cursisten hoe ze gebruik kunnen maken MG-technieken en de therapeutische houding die past bij MG.
- Gaan cursisten met energie en voldoende inspiratie naar huis en kunnen ze wat ze geleerd hebben direct toepassen.
Werkwijze
Theoretische uitleg, video, demonstratie door docenten en oefenen in rollenspellen (kleine groepjes) aan de hand van eigen casuïstiek. Er zal ook geoefend worden met het maken van FABA’s van henzelf wanneer ze geconfronteerd worden met ‘weerbarstige’ cliënten. Huiswerkopdracht na lesdag 1.
Wijze van toetsing
Schriftelijke casusbeschrijving waaruit blijkt dat het geleerde is toegepast in de praktijk. Deze wordt beoordeeld door de docenten. Indien de casusbeschrijving als onvoldoende wordt beoordeeld, heeft de cursist één herkansingsmogelijkheid om deze aan te passen.
Contacturen: 12
Zelfstudie: 8
Cursus van 22 jan 2024 - 15 feb 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | maandag 22 jan 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | donderdag 15 feb 2024 | 9:30 - 16:45 |
22 jan 2024
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Behandeling | 9 | Toegekend |
Diagnostiek | 4 | Toegekend |
Overige taken | 1 | Toegekend |
Herregistratie | 13 | Toegekend |
VGCt | ||
---|---|---|
Nascholing (cgt) | 12 | Toegekend |
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 12 | Toegekend |
Hulpverleners; (Gz-)psychologen, klinisch psychologen, orthopedagogen, SPV-ers, gedragstherapeuten, psychotherapeuten en psychiaters.
22 jan 2024
Verplichte literatuur boek: zelf aanschaffen:
Naar-King & Suarez (2012), Motiverende gespreksvoering met jongeren en jongvolwassenen. Ekklesia:
- Deel I: Hoofdstuk 1 tot en met 8, pp 12-105.
- Deel II: Hoofdstuk 14, pp 158-167.
- Deel II: Hoofdstuk 19 en 20, pp 204-223.
Aanbevolen literatuur:
Naar-King & Suarez (2012), Motiverende gespreksvoering met jongeren en jongvolwassenen. Ekklesia:
- Overige hoofdstukken, gericht op eigen doelgroep.
Verplichte literatuur beschikbaar online:
Motiverende gespreksvoering bij jongeren, Kind en adolescent , Uitgave 4/2010, Gerard M. Schippers, Jannet M. de Jonge pp 250-265.