Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

Leer hoe je als leerkracht kunt herkennen welke impact trauma kan hebben op de ontwikkeling van het brein, het gedrag, het leerproces, het zelfbeeld en de relatie met anderen van getraumatiseerde kinderen. In deze cursus leer je ook hoe je traumasensitief les kunt geven, veiligheid en gezonde relaties kunt creëren en zelfregulatie van de leerling kunt bevorderen. Bovendien wordt er aandacht besteed aan het omgaan met vluchtelingenkinderen en getraumatiseerde pubers.

Er zijn op dit moment geen cursussen beschikbaar
  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

De cursus 'Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen' biedt u waardevolle kennis en praktische handvatten om trauma's bij kinderen te herkennen en begrijpen. U leert de impact van trauma op de ontwikkeling van het brein, het gedrag, het leerproces, het zelfbeeld en de relatie met anderen te herkennen en hiermee om te gaan. Door een traumabril te kijken, kunt u als leerkracht effectief inspelen op de behoeften van getraumatiseerde kinderen.

Op de tweede cursusdag gaat u praktisch aan de slag met het lesgeven aan getraumatiseerde kinderen. U leert hoe u een veilige en positieve sfeer creëert in de klas en op school en hoe u de zelfregulatie van leerlingen bevordert. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan samenwerking met ouders en andere betrokkenen en het voorkomen van burn-out en secundaire traumatische stress. De cursus sluit zo goed mogelijk aan bij uw specifieke doelgroep, met aandacht voor leeftijd, schooltype en achtergrond van de leerlingen.

Deze cursus is geschikt voor iedereen die werkt met getraumatiseerde kinderen, of dit nu alleenstaande vluchtelingenkinderen zijn of pubers met een moeilijke thuissituatie. Na afloop van de cursus beschikt u over de kennis en vaardigheden om deze kwetsbare doelgroep effectief te ondersteunen en te begeleiden.

100% op locatie
Zeer ervaren docenten
Direct toepasbaar in de praktijk
Heerlijke lunch

Doelstelling

  • Na afloop van deze cursus is de cursist:
  • Op de hoogte van de verschillende oorzaken van trauma’s bij kinderen, is bekend met het verschil tussen eenmalig - en complex trauma en kan de kenmerken hiervan herkennen. 
  • Bekend met het effect van traumatisering op de (ontwikkeling) van de hersenen. 
  • Op de hoogte van het effect van trauma op de algehele psychische ontwikkeling.  De cursist heeft zicht op belangrijke psychologische mechanismen als triggers, toxische stress, flight-fight-freeze reacties en dissociaties en weet hoe trauma van invloed kan zijn op de hechtingsstijl van het kind. 
  • Op de hoogte van de belangrijkste bouwstenen zijn om traumasensitief te werken
  • Bekend met het belang van het bieden van een veilige les omgeving en weet beter hoe een veilige en steunende relatie met de leerling kan worden opgebouwd.
  • Bekend met de term “onzichtbare koffer” en heeft meer zicht op onderliggende gevoelens, gedachten bij zichzelf en de leerling om gedrag te kunnen begrijpen en verklaren.
  • Op de hoogte van het belang van een goede zelfregulatie van de leerling en weet hoe hij de ontwikkeling hiervan kan stimuleren. 
  • Onderkent het belang om samen te werken met ouders en andere betrokkenen en de moeilijkheden die het hierin tegen kan komen. 
  • Op de hoogte van de risico’s die het werken met getraumatiseerde leerlingen kan hebben en kent het belang van goede zelfzorg. 

 De training bestaat uit een achttal modules, parallel lopend aan de hoofdstukken van het bijbehorende handboek: “Lesgeven aan getraumatiseerde leerlingen” van Leony Coppens.

Werkwijze

Per dagdeel wordt de vooraf te lezen literatuur besproken en nader toegelicht, waarbij momenten voor groepsdiscussie, maar ook momenten voor reflectie zijn ingebouwd. De reflectiemomenten zijn bedoeld om de gepresenteerde kennis beter te leren herkennen in de dagelijkse interacties met leerlingen en om te leren toepassen bij eigen leerlingen. Ook worden reflectiemomenten gebruikt om de cursist te laten nadenken, over wat het werken met traumatiseerde kinderen van de leerkracht en het schoolteam vraagt. 

Contacturen: 12 uur

Zelfstudie: 8 uur 

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang updates over cursussen en krijg toegang tot unieke kortingscodes.