(GORS) Speldiagnostiek
Leer gestructureerd het spel van kinderen van 3 tot 12 jaar observeren met de cursus 'GOrS Speldiagnostiek'. Ontdek de vier onderdelen van de individuele observatie-instrument en leer hoe je verslaglegging en begeleidingsadviezen kunt toepassen in de praktijk.
- Home
- Cursusaanbod
- (GORS) Speldiagnostiek
De cursus 'GOrS Speldiagnostiek' leert professionals gestructureerd het spel van kinderen van 3 tot 12 jaar observeren. De GOrS is een individueel observatie-instrument met vier onderdelen, waarbij zowel de vorm als inhoud van het spel wordt geobserveerd. Tijdens de cursus komen onder andere behandeling van verschillende spelindelingen, bespreking van materiaal en manual, verslaglegging en begeleidingsadviezen aan bod. De cursus biedt een praktische en concrete manier om de ontwikkeling van kinderen te monitoren.
Doelstelling
Aan het eind van de cursus zijn de deelnemers in staat de GOrS (Gestructureerde Orthopedagogische Spelobservatie) als diagnostisch instrument zelfstandig uit te voeren, een observatieverslag te maken en speldiagnostische gegevens te benutten in de behandeling van het kind en de begeleiding van de ouders.
Leerdoelen zijn:
- Informatieverstrekking over het diagnostisch instrument de GOrS – Gestructureerde Orthopedagogische – Spelobservatiemethode.
- Oefenen in de toepassing van het instrument.
- Bestuderen en bespreken van relevante literatuur.
Werkwijze
Op de eerste dag krijgen de deelnemers theoretische informatie en oefenen zij in het gebruik van het materiaal van de GOrS. Tijdens de tweede en derde cursusdag worden de video-opnames van spelobservaties van de deelnemers besproken. Cursisten schrijven zelf een observatieverslag dat individueel, schriftelijk wordt becommentarieerd. Cursisten dienen er rekening mee te houden dat hun werksetting het toestaat dat er een observatieverslag wordt gemaakt (met toestemming van ouders, video-opname maken, e.d.). Wanneer dit niet zo, wil je dit dan bij de inschrijving vermelden?
Contacturen: 15 uur
Zelfstudie: 10 uur
Cursus van 9 feb 2024 - 15 mrt 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 9 feb 2024 | 10:00 - 16:00 | |
2 | vrijdag 1 mrt 2024 | 9:30 - 16:00 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
3 | vrijdag 15 mrt 2024 | 9:30 - 16:00 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
Cursus van 18 okt 2024 - 22 nov 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 18 okt 2024 | 10:00 - 16:00 | |
2 | vrijdag 8 nov 2024 | 9:30 - 16:00 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
3 | vrijdag 22 nov 2024 | 9:30 - 16:00 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
9 feb 2024
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Diagnostiek | 13 | Toegekend |
Behandeling | 3 | Toegekend |
Extra literatuurtudie | 9 | Toegekend |
Herregistratie | 16 | Toegekend |
18 okt 2024
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Diagnostiek | 13 | Toegekend |
Behandeling | 3 | Toegekend |
Extra literatuurtudie | 9 | Toegekend |
Herregistratie | 16 | Toegekend |
Orthopedagogen, (GZ-)psychologen, psychotherapeuten en speltherapeuten, werkzaam op het terrein van de jeugd-GGZ en de jeugdhulpverlening.