Dyscalculie: de verdieping

In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.

 

Het stellen van de diagnose dyscalculie is een ingewikkelde puzzel; er moet met veel aspecten rekening worden gehouden. Zo is de hardnekkigheid soms moeilijk aan te tonen, is er sprake van co-morbiditeit of valt de intelligentie-score van de leerling (deels) niet in het gemiddelde gebied. Ook het bieden van hulp op maat kan een uitdaging blijken. Docenten hebben geen tijd om extra hulp te bieden, ouders hebben de financiële middelen niet of de leerling is niet gemotiveerd. In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.

Doelstelling

Na afloop van de cursus:

1) Hebben de deelnemers kennis over nieuwe inzichten wat betreft diagnostiek en behandeling van dyscalculie

2) Kunnen de deelnemers een goede afweging maken of er sprake is van dyscalculie

3) Weten hoe ze een dyscalculie verklaring kunnen opstellen en waar de leerling recht op heeft

4) Kunnen de deelnemers ouders, school en de leerling effectieve adviezen geven

 

aantal dagen:
1
contacturen:
6

Aankomende cursussen

LocatieLestijdenBeschikbaarheid
BCN Arena Amsterdam
  1. donderdag 28 nov 2019 van 9:30 - 16:45
meer dan 5 plaatsen
BCN Arena Amsterdam
  1. woensdag 3 jun 2020 van 9:30 - 16:45
meer dan 5 plaatsen
BCN Arena Amsterdam
  1. woensdag 9 dec 2020 van 9:30 - 16:45
meer dan 5 plaatsen

NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen

geldig van - tot -
Herregistratie6In aanvraag
Behandeling3In aanvraag
Diagnostiek3In aanvraag

Psychologen en orthopedagogen die ervaring hebben met de diagnostiek en behandeling van dyscalculie. Een gedegen basis van wat dyscalculie is en hoe je het kunt onderzoeken wordt als bekend verondersteld.


 

drs. Marije van Oostendorp

Drs. Marije van Oostendorp is gespecialiseerd in dyscalculie. Ze doet onderzoek, geeft nascholing, adviseert scholen en begeleidt kinderen van 7 tot 17 met reken- en wiskundeproblemen. Ze heeft een eigen praktijk en is betrokken bij de ontwikkeling van een rekenmethode en dyscalculie behandeling.

drs. Marije van Oostendorp

Artikelen worden digitaal beschikbaar gesteld door King nascholing

Naar boven