Cultuursensitief werken

Er zijn op dit moment geen cursussen beschikbaar
  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. Cultuursensitief werken

Een stapje in het vergroten van kennis, houding en vaardigheden in het werken met een

diversiteit aan cliënten.

Mede door de immigratie in de laatste vijftig jaar is de samenstelling van de Nederlandse

bevolking in sociaaleconomisch, cultureel en levensbeschouwelijk opzicht heel divers. Met de

instroom van nieuwe groepen vluchtelingen enkele jaren geleden is die diversiteit versterkt.

Behandelaars in de (jeugd)ggz, jeugdhulp, die voor het grootste deel tot de ‘meerderheid’

behoren, krijgen ook steeds meer te maken met kinderen, gezinnen en hun naasten, die een

andere achtergrond, cultuur, huidskleur of sociaal economische situatie hebben én daardoor

ook andere levenservaringen opdoen, dan zijzelf. Dat betekent dat zij kennis maken met, voor

hen mogelijk onbekende, opvattingen over het ervaren van kansen in de samenleving, beeld

over ziekten en beperkingen en manieren van coping met uitsluiting of discriminatie. De

effecten die dat heeft op opvoedings- en levenstijl, kan soms ook nieuw of onbekend zijn,

voor een behandelaar die tot de ‘ meerderheid’ behoort.

In de Incompany les van King Nascholing Cultureel Sensitief Behandelen, komt aan de orde

hoe je in je houding open minded en uitnodigend kunt zijn en over deze onderwerpen kunt

communiceren. Een aantal factoren komt aan de orde en aan de hand van ervaringen en

voorbeelden, onderzoeken we wat helpend kan zijn en hoe je de veiligheid kunt bieden in je

behandelsetting en je competent voelt, om ermee aan de slag te gaan. Voorafgaand aan de

cursus, wordt geïnventariseerd wat specifieke vragen en wensen zijn, om ze veel mogelijk op

maat aan te sluiten bij de betreffende groep / vraag.

Competenties en leerdoelen:

 Inzicht in wat een cultuursensitieve benadering in de praktijk inhoudt

 Vanuit ervaringen meer gevoel opdoen met de belevingswereld van cliënten

met een andere achtergrond en de invloed daarvan op zelfbeeld, cognities,

gevoelens en gedrag.

 Bewustzijn van hoe eigen cultuur / behoren tot de ‘meerderheid’, van

invloed zijn op vooronderstellingen, aannames en wat werkt in het contact

met ‘anderen’.

 Op maat aandacht voor specifieke vragen of aandachtspunten die binnen de

betreffende organisatie spelen.

Reviews

Het was erg inspirerend hoe de docent...

15-02-2024

Het was erg inspirerend hoe de docent vertelde over eigen ervaringen, deze voorbeelden waren erg leerzaam.

Alicia

Prettige docent, laagdrempelig, nieuwsgierig, aansluitend bij dilemma's...

15-02-2024

Prettige docent, laagdrempelig, nieuwsgierig, aansluitend bij dilemma's in het werkveld, prikkelde tot nadenken/ nieuwe inzichten

Bob

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks updates over ons cursusaanbod. Je kunt je op elk gewenst moment weer uitschrijven.