Leerproblemen; dyslexie en dyscalculie
In de cursus 'Leerproblemen; dyslexie en dyscalculie' leer je lees-, reken- en spellingsproblemen goed in kaart te brengen door ze te kunnen signaleren, een goede intake en dossieranalyse. De cursus verbindt wetenschappelijke kennis aan een praktische vertaling.
- Home
- Cursusaanbod
- Leerproblemen; dyslexie en dyscalculie in Amsterdam, Aristo op 20 sep 2024
Bij orthopedagogen en psychologen komt regelmatig de vraag van ouders en leerkrachten of er bij een kind of jongere sprake is van dyslexie of dyscalculie. Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, is gedegen kennis van deze leerstoornissen nodig. Tijdens de handelingsgerichte cursus 'Leerproblemen; dyslexie en dyscalculie' wordt u stap voor stap door het hele diagnostische proces geleid. U leert niet alleen hoe de testbatterij er precies uitziet, maar ook wat mogelijke oorzaken, beschermende en belemmerende factoren zijn.
Leerproblemen kunnen ervoor zorgen dat kinderen minder gemotiveerd zijn om te leren en een grotere kans hebben op het ontwikkelen van een negatief zelfbeeld of faalangst. In de cursus leert u wat u bij deze bijkomende problemen kunt adviseren. Daarnaast is er aandacht voor de huidige stand van zaken rondom de verplichte taal- en rekentoets in het vo en mbo en de regelgeving rondom dyslexie en dyscalculie, zoals bij het afnemen van toetsen. Na de cursus kunt u uw kennis direct toepassen in de praktijk en kinderen met leerproblemen beter begeleiden.
Cursus van 20 sep 2024 - 4 okt 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 20 sep 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 27 sep 2024 | 9:30 - 16:45 | |
3 | vrijdag 4 okt 2024 | 9:30 - 16:45 |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Behandeling | 9 | Toegekend |
Diagnostiek | 9 | Toegekend |
Overige taken | 1 | Toegekend |
Herregistratie | 19 | Toegekend |
Extra literatuur | 11 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Jeugdzorgwerkers / jeugd- en gezinsprofessionals | 19 | Toegekend |
Deze cursus is bedoeld voor psychologen en (ortho)pedagogen, die in de schoolpraktijk, de jeugdzorg, GGZ, of andere setting te maken hebben met leerproblemen en de vaak ingrijpende gevolgen daarvan voor een kind of jongere zelf, zijn of haar ouders en de school.
Het niveau van de cursusdagen is afgestemd op deelnemers met nog weinig kennis van leerstoornissen. Ervaren dyslexie- en dyscalculie professionals verwijzen wij door naar de verdiepende cursusdagen.

Madelon van den Boer
Madelon van den Boer is als onderzoeker en docent werkzaam bij de afdeling Pedagogiek en Onderwijskunde van de Universiteit van Amsterdam. In 2014 promoveerde zij op onderzoek naar de leesontwikkeling bij kinderen. In huidig onderzoek richt zij zich op de ontwikkeling van lees- en spellingvaardigheden op de basisschool en op het aanleren van vreemde talen en het aanpakken van dyslexie op het voortgezet onderwijs. Daarnaast is zij als orthopedagoog werkzaam op een basisschool.

Marije van Oostendorp
Marije van Oostendorp (orthopedagoog generalist en supervisor NVO) is hoofdbehandelaar in de basis-ggz en doet vanuit die functie zowel de diagnostiek als behandeling bij kinderen en jongeren van 4 t/m 18 jaar. Daarnaast verzorgt zij diagnostiek en behandeling voor scholen en particulieren. Als supervisor NVO en begeleider van stagiaires van de UvA en VU heeft zij geleerd hoe zij studenten en supervisanten kan helpen bij het op papier krijgen van het diagnostisch proces. Daarnaast geeft zij bij King de cursus Leerstoornissen samen met Madelon van den Boer en bij de Rino cursussen over dyscalculie.
Verplichte literatuur
De cursisten dienen te beschikken over:
Van Oostendorp, M. (2014). Aan de slag met rekenproblemen. Amsterdam: Boom.
Online lesmateriaal wordt verzorgd door King nascholing.
Contacturen: 19 uur
Zelfstudie: 12 uur