Minder praten, meer beleven en doen in de (K&J) behandelkamer
Leer in onze cursus 'Minder Praten, Meer Beleven en Doen in de (K&J) Behandelkamer' hoe je als professional in de behandelkamer met actieve werkvormen meer plezier en energie kunt brengen. Ontdek manieren om weerstand te begrijpen en de psychologische basisbehoeften van kinderen te vervullen. Versterk zelfvertrouwen en lichaamsbewustzijn met werkvormen zoals 'Emotiebal', ballonbadminton en touwtrekken. Schrijf je nu in voor deze waardevolle cursus.
- Home
- Cursusaanbod
- Minder praten, meer beleven en doen in de (K&J) behandelkamer in Amsterdam, Aristo op 28 mei 2024
Kinderen hebben vaak moeite met stilzitten en het bespreken van serieuze onderwerpen in de behandelkamer. Onze cursus biedt dynamische en prikkelende benaderingen om de behandeling aantrekkelijker en energieker te maken. Dit resulteert niet alleen in een versterkt zelfvertrouwen en bewustzijn bij kinderen en jongeren, maar ook in het bereiken van behandeldoelen door middel van praktische ervaringen. Onze benadering stelt kinderen en ouders in staat om moeilijke emoties indirect aan te pakken en aanzienlijke vooruitgang te boeken in hun behandeling.
Gebaseerd op de principes van de zelfdeterminatietheorie, leren deelnemers weerstand beter te begrijpen door in te spelen op de psychologische basisbehoeften van opgroeiende kinderen, zoals relaties, competentie en autonomie. Tijdens de cursus demonstreren en oefenen we actieve werkvormen met een specifieke focus op het bespreken en onderzoeken van de ervaringen van de cliënt. Daarnaast gebruiken we speelse metaforen en visuele hulpmiddelen, waaronder het 'emotiebal'-spel, ballonbadminton, zelfvertrouwen opbouwen met 'Samen Stralend te Falen', en het verdiepen van kennismaking met een denkbeeldige huiswandeling of krachtenposterontwerp.
Cursus van 28 mei 2024 - 11 jun 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 28 mei 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 11 jun 2024 | 9:30 - 16:45 |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Diagnostiek | 2 | Toegekend |
Herregistratie | 13 | Toegekend |
Extra literatuur | 13 | Toegekend |
Behandeling | 8 | Toegekend |
Overige | 3 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 13 | Toegekend |
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 13 | Toegekend |
Behandelaren (academici en HBO-ers) die werkzaam zijn in de jeugdzorg, GGZ, onderwijs of gehandicaptenzorg en hun repertoire aan actieve mogelijkheden in de behandeling willen uitbreiden.

Kina Smit
Kina Smit is als Orthopedagoog-Generalist werkzaam in haar eigen praktijk in de regio Kennemerland. Kina heeft bij diverse GGZ instellingen gewerkt, waar ze kinderen, jongeren en (jong)volwassenen met uiteenlopende problematiek heeft behandeld. Met het oplossingsgericht werken als basisvisie put Kina in de kinder- en jeugdbehandeling ook uit CGT, mindfulness, EMDR en psychomotore therapievormen. Kina is gespecialiseerd in het actief en speels werken met kinderen en jongeren die emotioneel vastlopen. Ze is een bevlogen docent die theorie (cognitie) graag verdiept met ervaren(doen) en voelen. Ze geeft naast de praktijk diverse trainingen in zorg en onderwijs. Meer info: https://www.linkedin.com/in/ki...
Verplichte literatuur voor de cursus ‘Minder praten, meer beleven en doen in de K&J behandeling'.
Alle literatuur is online beschikbaar behalve onderstaand boek.
Lezen voor dag 1
• Vitamines voor groeiontwikkeling voeden vanuit de zelf-determinatie theorie. Maarten VanSteenKiste en Bart Soenens. ACCO. 2015. Hoofdstuk 1 en 4. Leeswerk: 41 pagina’s
• Insoo Kim Berg & Therese Steiner (2004), Hoofdstuk 6: Met kinderen communiceren op hun eigen manier. Boek: Het spel van oplossingen. Oplossingsgerichte psychotherapie voor kinderen. Leeswerk: 45 pagina’s
Tijdens de cursus zal gebruik worden gemaakt van onderstaand boek, handig om dit aan te schaffen of te lenen. Graag meenemen naar de cursusdagen.
• De speeltuin van de kindertherapeut. Oefeningen en handvatten voor de praktijk. Dominiek huis in ’t Veld-Verhoeven. Uitgeverij Pleckmans. 2020. Hoofdstuk Metaforen (p. 51) en Tekenen (p.139) Leeswerk totaal: 88 pagina’s Leeswerk totaal: 88 pagina’s
• Optioneel: Drs. M. W. D. Nijhoff-Huysse (2018) Spel en verbeelding: het communicatiemiddel in gedragstherapie en schematherapie. Gepubliceerd in: Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen. Leeswerk: 23 pagina’s
Lezen voor dag 2
- Metaforen als taal in behandelingen. H.L. Van. Tijdschrift voor psychiatrie, maart 2023. Leeswerk: 3 pagina’s
- De speeltuin van de kindertherapeut. Oefeningen en handvatten voor de praktijk. Dominiek huis in ’t Veld-Verhoeven. Uitgeverij Pleckmans. 2020. Hoofdstuk Beweging p. 191. Leeswerk: 52 pagina’s
- Het gebruik van metaforen in psychotherapie. Tim Zwaan. Leeswerk: 20 pagina’s
- Beelden bij de behandeling. Metaforen in de GGZ. Lucie van den Eertwegh & Bas van Heycop ten Ham. Uitgeverij Prelum. Leeswerk: 45 pagina’s
- Leestip: Speelkind. Tips en tricks uit de theaterwereld voor het opbouwen van kracht en weerbaarheid. Irma Hartog. Uitgeverij 248 Media. 2017
Contacturen: 13 uur
Zelfstudie: 9 uur