Minder praten, meer beleven en doen in de (K&J) behandelkamer

Ontdek hoe je als professional in de (K&J) behandelkamer meer plezier en energie kunt brengen door eenvoudige actieve werkvormen te gebruiken. Leer op een luchtige manier tot de kern te komen en indirect grote stappen te zetten in behandelprocessen. Tijdens deze cursus leer je hoe je de drie psychologische basisbehoeftes van kinderen in ontwikkeling kunt aanspreken en weerstand kunt begrijpen. Met werkvormen als het verkenningspelletje 'emotiebal' en actief ontspannen met ballonbadminton of touwtrekken vergroot je het zelfvertrouwen en lichaamsbewustzijn van kinderen en jongeren.

De meeste kinderen hebben een hekel aan stilzitten en praten over serieuze onderwerpen in de behandelkamer. Daarom biedt deze cursus actieve en prikkelende werkvormen om meer plezier en energie in de behandeling te brengen. Hierdoor vergroot je niet alleen het zelfvertrouwen en lichaamsbewustzijn van het kind of de jongere, maar bereik je ook behandeldoelen door te voelen en te ervaren. Door op een indirecte manier in gesprek te komen over wat hen dwarszit, kunnen kinderen en ouders die lastige gevoelens liever vermijden, indirect grote stappen zetten in hun behandelprocessen.

Op basis van de zelfdeterminatietheorie leren deelnemers ‘weerstand’ beter te begrijpen door aan te sluiten bij de psychologische basisbehoeften van kinderen in ontwikkeling, zoals relatie, competentie en autonomie. Tijdens de cursus worden werkvormen actief gedemonstreerd en geoefend, met specifieke aandacht voor het nabespreken en zorgvuldig onderzoeken wat de cliënt heeft ervaren. Daarnaast wordt er speels gewerkt met metaforen en beelden. Zo kun je onder andere gebruikmaken van een verkenningspelletje genaamd ‘emotiebal’, actief ontspannen met ballonbadminton of touwtrekken, zelfvertrouwen opbouwen door ‘Samen Stralend te Falen’ of de kennismaking verdiepen door middel van een imaginaire huiswandeling of krachtenposter ontwerp.

Doelstelling

Inzicht en vaardigheid in het toepassen van speelse en actieve werkvormen tijdens de therapie /behandeling met kinderen en jongeren in de GGZ. Uitbreiden van repertoire aan actieve mogelijkheden wanneer de standaardbehandeling vastloopt en het ‘leren door doen’ uitkomst en afwisseling biedt.

Na de cursus kunnen de deelnemers zelfstandig de vertaalslag maken van gedrag/weerstand bij kinderen naar behoefte en actief ervaren in de behandelkamer.

Werkwijze

Korte uitleg, actieve werkvormen oefenen in groepsverband en tweetallen, demonstratie door trainer, discussie toepassing bij eigen casus. De deelnemers leren verschillende speelse en uitnodigende materialen kennen.

Wijze van toetsing

Aanwezigheid 100%

Afsluiting met demonstratie opdracht actieve werkvorm

DagDatumTijden
130 januari 20249:30 - 16:45
213 februari 20249:30 - 16:45

NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen

geldig van 1 feb 2022—31 jan 2025
Behandeling8Toegekend
Diagnostiek2Toegekend
Overige3Toegekend
Herregistratie13Toegekend
Extra literatuur13Toegekend

SKJ

geldig van 1 feb 2022—31 jan 2025
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals13Toegekend

Behandelaren (academici en HBO-ers) die werkzaam zijn in de jeugdzorg, GGZ, onderwijs of gehandicaptenzorg en hun repertoire aan actieve mogelijkheden in de behandeling willen uitbreiden.

Kina Smit

Kina Smit

Kina Smit is als Orthopedagoog-Generalist werkzaam in haar eigen praktijk in de regio Kennemerland. Kina heeft bij diverse GGZ instellingen gewerkt, waar ze kinderen, jongeren en (jong)volwassenen met uiteenlopende problematiek heeft behandeld. Met het oplossingsgericht werken als basisvisie put Kina in de kinder- en jeugdbehandeling ook uit CGT, mindfulness, EMDR en psychomotore therapievormen. Kina is gespecialiseerd in het actief en speels werken met kinderen en jongeren die emotioneel vastlopen. Ze is een bevlogen docent die theorie (cognitie) graag verdiept met ervaren(doen) en voelen. Ze geeft naast de praktijk diverse trainingen in zorg en onderwijs.

Meer info:

https://www.linkedin.com/in/ki...

Verplichte literatuur voor de cursus ‘Minder praten, meer beleven en doen in de K&J behandeling'. 

Alle literatuur is online beschikbaar behalve onderstaand boek. 

Lezen voor dag 1 

• Vitamines voor groeiontwikkeling voeden vanuit de zelf-determinatie theorie. Maarten VanSteenKiste en Bart Soenens. ACCO. 2015. Hoofdstuk 1 en 4. Leeswerk: 41 pagina’s 

• Insoo Kim Berg & Therese Steiner (2004), Hoofdstuk 6: Met kinderen communiceren op hun eigen manier. Boek: Het spel van oplossingen. Oplossingsgerichte psychotherapie voor kinderen. Leeswerk: 45 pagina’s 

Tijdens de cursus zal gebruik worden gemaakt van onderstaand boek, handig om dit aan te schaffen of te lenen. Graag meenemen naar de cursusdagen.

 • De speeltuin van de kindertherapeut. Oefeningen en handvatten voor de praktijk. Dominiek huis in ’t Veld-Verhoeven. Uitgeverij Pleckmans. 2020. Hoofdstuk Metaforen (p. 51) en Tekenen (p.139) Leeswerk totaal: 88 pagina’s Leeswerk totaal: 88 pagina’s 

• Optioneel: Drs. M. W. D. Nijhoff-Huysse (2018) Spel en verbeelding: het communicatiemiddel in gedragstherapie en schematherapie. Gepubliceerd in: Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen. Leeswerk: 23 pagina’s

 Lezen voor dag 2

 • Het fundament van de relatie: bouwstenen en toepassingen. Auteurs: G. Jacobs, N. Muller en E. ten Brink. Leeswerk: 15 pagina’s

 • De speeltuin van de kindertherapeut. Oefeningen en handvatten voor de praktijk. Dominiek huis in ’t Veld-Verhoeven. Uitgeverij Pleckmans. 2020. Hoofdstuk Beweging p. 191. Leeswerk: 52 pagina’s

 • Het gebruik van metaforen in psychotherapie. Tim Zwaan. Leeswerk: 20 pagina’s

 Leestip: • Speelkind. Tips en tricks uit de theaterwereld voor het opbouwen van kracht en weerbaarheid. Irma Hartog. Uitgeverij 248 Media. 2017

Contacturen: 13 uur

Zelfstudie: 9 uur

Naar boven