Minder praten, meer beleven en doen in de (K&J) behandelkamer
Leer in onze cursus 'Minder Praten, Meer Beleven en Doen in de (K&J) Behandelkamer' hoe je als professional in de behandelkamer met actieve werkvormen meer plezier en energie kunt brengen. Ontdek manieren om weerstand te begrijpen en de psychologische basisbehoeften van kinderen te vervullen. Versterk zelfvertrouwen en lichaamsbewustzijn met werkvormen zoals 'Emotiebal', ballonbadminton en touwtrekken. Schrijf je nu in voor deze waardevolle cursus.
8.475/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Minder praten, meer beleven en doen in de (K&J) behandelkamer in Amsterdam, Aristo op 5 dec 2023
Omschrijving
Kinderen hebben vaak moeite met stilzitten en het bespreken van serieuze onderwerpen in de behandelkamer. Onze cursus biedt dynamische en prikkelende benaderingen om de behandeling aantrekkelijker en energieker te maken. Dit resulteert niet alleen in een versterkt zelfvertrouwen en bewustzijn bij kinderen en jongeren, maar ook in het bereiken van behandeldoelen door middel van praktische ervaringen. Onze benadering stelt kinderen en ouders in staat om moeilijke emoties indirect aan te pakken en aanzienlijke vooruitgang te boeken in hun behandeling.
Gebaseerd op de principes van de zelfdeterminatietheorie, leren deelnemers weerstand beter te begrijpen door in te spelen op de psychologische basisbehoeften van opgroeiende kinderen, zoals relaties, competentie en autonomie. Tijdens de cursus demonstreren en oefenen we actieve werkvormen met een specifieke focus op het bespreken en onderzoeken van de ervaringen van de cliënt. Daarnaast gebruiken we speelse metaforen en visuele hulpmiddelen, waaronder het 'emotiebal'-spel, ballonbadminton, zelfvertrouwen opbouwen met 'Samen Stralend te Falen', en het verdiepen van kennismaking met een denkbeeldige huiswandeling of krachtenposterontwerp.
Doelstelling
Inzicht en vaardigheid in het toepassen van speelse en actieve werkvormen tijdens de therapie /behandeling met kinderen en jongeren in de GGZ. Uitbreiden van repertoire aan actieve mogelijkheden wanneer de standaardbehandeling vastloopt en het ‘leren door doen’ uitkomst en afwisseling biedt.
Na de cursus kunnen de deelnemers zelfstandig de vertaalslag maken van gedrag/weerstand bij kinderen naar behoefte en actief ervaren in de behandelkamer.
Werkwijze
Korte uitleg, actieve werkvormen oefenen in groepsverband en tweetallen, demonstratie door trainer, discussie toepassing bij eigen casus. De deelnemers leren verschillende speelse en uitnodigende materialen kennen.
Wijze van toetsing
Aanwezigheid 100%
Afsluiting met demonstratie opdracht actieve werkvorm
Cursus van 5 dec 2023 - 19 dec 2023
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 5 dec 2023 | 9.00-16.00 | |
2 | dinsdag 19 dec 2023 | 9:30 - 16:45 |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Diagnostiek | 2 | Toegekend |
Herregistratie | 13 | Toegekend |
Extra literatuur | 13 | Toegekend |
Behandeling | 8 | Toegekend |
Overige | 3 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 13 | Toegekend |
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 13 | Toegekend |
Behandelaren (academici en HBO-ers) die werkzaam zijn in de jeugdzorg, GGZ, onderwijs of gehandicaptenzorg en hun repertoire aan actieve mogelijkheden in de behandeling willen uitbreiden.

Dorine van Manen
Dorine van Manen is als orthopedagoog/GZ-psycholoog K&J werkzaam in een groepspraktijk in de regio Kennemerland. Zowel in Amsterdam als in Haarlem en omstreken heeft Dorine met veel enthousiasme op diverse scholen in het basisonderwijs gewerkt met kinderen waarbij ervarend leren en het integreren van spel en beweging onderdeel waren van de behandelingen. Dorine behandelt in de leerlingen- en geestelijke gezondheidszorg kinderen, jongeren en (jong)volwassenen met uiteenlopende problematiek waarbij ze vanuit de basis gebruik maakt van therapeutische technieken zoals CGT, Mindfulness, schrijftherapie, ACT, Brain Blocks en EMDR maar altijd de integratie opzoekt met activerende, speelse, explorerende werkvormen.
Verplichte literatuur voor de cursus ‘Minder praten, meer beleven en doen in de K&J behandeling'.
Alle literatuur is online beschikbaar behalve onderstaand boek.
Lezen voor dag 1
• Vitamines voor groeiontwikkeling voeden vanuit de zelf-determinatie theorie. Maarten VanSteenKiste en Bart Soenens. ACCO. 2015. Hoofdstuk 1 en 4. Leeswerk: 41 pagina’s
• Insoo Kim Berg & Therese Steiner (2004), Hoofdstuk 6: Met kinderen communiceren op hun eigen manier. Boek: Het spel van oplossingen. Oplossingsgerichte psychotherapie voor kinderen. Leeswerk: 45 pagina’s
Tijdens de cursus zal gebruik worden gemaakt van onderstaand boek, handig om dit aan te schaffen of te lenen. Graag meenemen naar de cursusdagen.
• De speeltuin van de kindertherapeut. Oefeningen en handvatten voor de praktijk. Dominiek huis in ’t Veld-Verhoeven. Uitgeverij Pleckmans. 2020. Hoofdstuk Metaforen (p. 51) en Tekenen (p.139) Leeswerk totaal: 88 pagina’s Leeswerk totaal: 88 pagina’s
• Optioneel: Drs. M. W. D. Nijhoff-Huysse (2018) Spel en verbeelding: het communicatiemiddel in gedragstherapie en schematherapie. Gepubliceerd in: Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen. Leeswerk: 23 pagina’s
Lezen voor dag 2
- Metaforen als taal in behandelingen. H.L. Van. Tijdschrift voor psychiatrie, maart 2023. Leeswerk: 3 pagina’s
- De speeltuin van de kindertherapeut. Oefeningen en handvatten voor de praktijk. Dominiek huis in ’t Veld-Verhoeven. Uitgeverij Pleckmans. 2020. Hoofdstuk Beweging p. 191. Leeswerk: 52 pagina’s
- Het gebruik van metaforen in psychotherapie. Tim Zwaan. Leeswerk: 20 pagina’s
- Beelden bij de behandeling. Metaforen in de GGZ. Lucie van den Eertwegh & Bas van Heycop ten Ham. Uitgeverij Prelum. Leeswerk: 45 pagina’s
- Leestip: Speelkind. Tips en tricks uit de theaterwereld voor het opbouwen van kracht en weerbaarheid. Irma Hartog. Uitgeverij 248 Media. 2017
Contacturen: 13 uur
Zelfstudie: 9 uur