Selma Ruiter

Selma Ruiter

Selma Ruiter heeft haar opleiding Orthopedagogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen in 1998 afgerond. Na enkele jaren in de praktijk gewerkt te hebben, is zij in 2007 gepromoveerd op de ontwikkeling van de Nederlandse versie van de Bayley Ontwikkelingsschalen en de aanpassing van dit instrument voor kinderen met een beperking. Hierna heeft zij dit onderzoek een vervolg gegeven, maar is zij zich ook gaan specialiseren in de ontwikkeling en toepassing van intelligentiediagnostiek bij kinderen en jongeren. In 2012 is Selma samen met Francien Geerds de Kinderacademie Groningen gestart. 

Als expert op het gebied van de ontwikkeling en het toepassen van intelligentietests, houdt zij zich zowel met onderzoek, met onderwijs als met de praktijk bezig. In het onderzoek werkt zij in opdracht van en in samenwerking met testuitgevers en onderzoekscentra aan het ontwikkelen van goede instrumenten ten behoeve van intelligentie- en algemeen ontwikkelingsonderzoek. Selma is auteur en/of bewerker van de SON-R 2-8, de WISC-V-NL en de IDS-2-NL. Als docent geeft zij onderwijs in verschillende post-masteropleidingen over psychodiagnostiek in het algemeen en ontwikkelings- en intelligentiediagnostiek in het bijzonder. Verder geeft zij trainingen in de toepassing en interpretatie van de belangrijkste ontwikkelings- en intelligentietests in Nederland. Ten slotte is Selma samen met Francien verantwoordelijk voor de afname en interpretatie van psychodiagnostisch onderzoek in de praktijk van de Kinderacademie Groningen.

Cursussen gegeven door Selma Ruiter

    Diagnostiek/consultatie en evaluatie in onderwijs en zorg

    Deze cursus start met het leren kennen en toepassen van de belangrijkste psychodiagnostische instrumenten voor kinderen in de basisschoolleeftijd centraal waarbij live wordt geoefend. Je leert effectieve coachings- en consultatietechnieken toepassen, evenals het opstellen van een behandelplan.


    Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek

    17 januari 2025
    via zoom
    13 contacturen

    Wil je meer leren over het CHC model en hoe je dit kunt toepassen bij intelligentieonderzoek? Dan is de cursus 'Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek' iets voor jou. Je leert over de 10 vaardigheidsgebieden van het CHC model en hoe deze van toepassing zijn op de meest gebruikte intelligentietests in Nederland. Door middel van casussen oefen je met het interpreteren en rapporteren van intelligentieonderzoek volgens de richtlijnen. Na de cursus ben je in staat om handelingsgerichte informatie te bieden aan professionals.

    Cursus Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek 1-daagse

    Deze cursus heeft als doel de cursist praktische en theoretische handvatten te bieden bij het interpreteren van en het rapporteren over resultaten van algemeen intelligentieonderzoek. Het CHC model is hierbij uitgangspunt. 

    Trainingsdag IQ-testen (incompany)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks updates over ons cursusaanbod. Je kunt je op elk gewenst moment weer uitschrijven.