Verdiepingscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen en jeugdigen (70 uur verdieping) - blended

In deze blended verdiepingscursus van 70 uur leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen. De cursus is op kinderen en jeugdigen gericht en kun je volgen als je de Inleiding (30 uur) al hebt gevolgd.

  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. Verdiepingscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen en jeugdigen (70 uur verdieping) - blended

Let op!; er zijn toelatingseisen voor deze opleiding, zie de informatie onder het kopje doelgroep. Mocht je vragen hebben, of twijfelen of je voldoet aan te toelatingseisen, neem dan voordat je je inschrijft, contact met ons op.

-De cursus met startdatum 31 januari is onderdeel van een incompany cursus en wordt gegeven in Amersfoort, Hoofddorp en online. 

Deze blended cursus beslaat 8 cursusdagen van ongeveer 6,1 uur en 8 online meetings van ongeveer 2 uur. Deze online meetings vinden voorafgaand elke cursusdag plaats.

De blended cursus verschilt van de niet-blended vervolgcursus CGT in de tijd die de cursist zelfstandig besteedt en indeelt; de literatuur wordt (spelenderwijs) getoetst en geoefend m.b.v. de Knowingo+ app. Er wordt veel videomateriaal thuis bestudeerd. En tijdens de online-voorbereidingsdagen zullen de cursisten onderling, in kleine groepjes, lesstof oefenen, voorbereiden en presenteren. 

Deze cursus biedt kennis en vaardigheden op het gebied van cognitieve gedragstherapie, waaronder leer- en emotietheorieën, diagnostiek en het opstellen van verklarende modellen voor probleemgedrag, evenals technieken zoals exposure, responspreventie en sociale vaardigheidstraining. Na het volgen van deze cursus ben je in staat om een cgt-behandeling op te bouwen, te onderhouden en af te sluiten, en behandelplannen te ontwerpen op basis van cognitief gedragstherapeutische analyses. Je leert ook evidence-based behandelprogramma's toe te passen bij veelvoorkomende problematieken, zoals angst- en stemmingsstoornissen. Supervisie en leertherapie maken deel uit van de totale opleiding tot cognitief gedragstherapeut.

Evidence based
Blended
Ervaren docent
Spelen met de Knowingo+ app

Doelstelling

Na afloop van de basiscursus:

  • kunnen cursisten, onder supervisie, cognitieve gedragstherapieën uitvoeren bij kinderen, jeugdigen en volwassenen;
  • heeft de cursist inzicht en basisvaardigheid in de cognitief gedragstherapeutische manier van denken;
  • kan de cursist leermodellen toepassen in de eigen praktijk;
  • kan de cursist het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen;
  • kan de cursist betekenisanalyses, functieanalyses en interventiestrategieën ontwerpen;
  • kan de cursist de kenmerken van de verschillende angst- en stemmingsstoornissen beschrijven;
  • kan de cursist biologische, psychologische, leertheoretische en systeemverklaringen voor het ontstaan van angst- en stemmingsstoornissen benoemen;
  • kan de cursist op grond van diagnostiek, assessment, functieanalyses en hulpvragen vaststellen wat er aan de hand is bij een cliënt met een angststoornis, een cliënt met een stemmingsstoornis en een cliënt met een derde probleemgebied naar keuze;
  • kan de cursist vaststellen welk behandelprogramma, op grond van wetenschappelijke inzichten, voor de cliënt het meest aangewezen is;
  • kan de cursist op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen, een behandeling uitvoeren, evalueren en afsluiten;
  • kan de cursist een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het systeem daarbij betrekken.

Werkwijze 

Korte presentaties door docent en cursisten, groepsdiscussies, oefenen aan de hand van papieren casuïstiek, oefenen met het toepassen van de diverse analysemodellen en opstellen van cognitieve casusconceptualisatie, demonstratie van technieken (DVD, modeling door docent), rollenspelen en oefenen van diverse bovengenoemde technieken. Er is veel ruimte voor casuïstiek van cursisten en verdiepende vragen.

De cursisten bereiden de cursusbijeenkomsten voor door:

·       bestuderen literatuur (Knowingo+)

·       maken van huiswerkopdrachten

De cursusbijeenkomsten en de online thuis leerdagen omvatten:

·       voor- en nabespreken van het huiswerk

·       literatuurbespreking door cursisten en docent

·       uitleg theorie door de docent

·       praktische oefeningen met betrekking tot de verschillende onderdelen van het gedragstherapeutische proces, in de vorm van rollenspelen.

Er wordt zoveel mogelijk geoefend aan de hand van concreet praktijkmateriaal van de cursisten.

Toetsing

Kennis en vaardigheden worden op verschillende manieren getoetst:

- toetsing middels de app Knowingo+

- actieve participatie tijdens de cursus

- onderlinge gedragsmodificatie

- het maken van een mini N=1 van de onderlinge gedragsmodificatie (dit is de eindtoets).

 Knowingo+

Per geleerd deelthema ontvangen de cursisten certificaten op de app. Om het leren van de cursisten goed te kunnen borgen, ziet de docent de certificaten in. Dit is zowel een toets van het basisdeel- als het verdiepingsdeel van de cursus.

 Mini N=1 van de onderlinge gedragsmodificatie

Aan de hand van de casus uit de onderlinge gedragsmodificatie wordt een verslag gemaakt met daarin: klachtinventarisatie, diagnostiek, differentiaal diagnostische overwegingen, Holistische Theorie, Functie- en Betekenisanalyses, behandelplan, korte omschrijving toepassing interventies en kritische reflectie op eigen gedrag als therapeut. De mini N=1 beslaat maximaal vijf pagina’s.


Contacturen: 70 uur

Online contacturen: 16 uur

Zelfstudie: 40 uur

Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!

Verdiepingscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen en jeugdigen (70 uur verdieping) - blended

BCN Arena Amsterdam
70 contacturen
Mariken Braber

Reviews

De manier waarop de kennis werd overgedragen...

26-01-2024

De manier waarop de kennis werd overgedragen was bezield, bevlogen en praktisch!

Anouk

Mariken inspireerde mij, ze sprak met zo...

26-01-2024

Mariken inspireerde mij, ze sprak met zo veel kennis en passie over de CGT, dat je zelf ook zo goed wilt worden.

Guusje

Ik vond de aanvullingen van de cursusleidster...

26-01-2024

Ik vond de aanvullingen van de cursusleidster op de theorie interessant.

Daphne

Ik vond de komst van de cliënt...

26-01-2024

Ik vond de komst van de cliënt van Mariken heel waardevol. Maar ook de rollenspellen die werden voorgedaan.

Inaya

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang updates over cursussen en krijg toegang tot unieke kortingscodes.