Persoonlijkheidsstoornissen; therapeutische vaardigheden bij cliënten en systemen
Leer gedragspatronen herkennen en beïnvloeden in de werkrelatie met cliënten met persoonlijkheidspathologie. In deze 2-daagse cursus ontwikkel je praktische vaardigheden om interpersoonlijke uitdagingen aan te pakken en grenzen te stellen, zowel bij de cliënt als in de context van ouderschap, kinderen en het systeem. Vertrouw opbouwen en effectief omgaan met overdracht en tegenoverdracht staan centraal. Ongeacht het type persoonlijkheidsstoornis, ontwikkel je de juiste therapeutische vaardigheden.
- Home
- Cursusaanbod
- Persoonlijkheidsstoornissen; therapeutische vaardigheden bij cliënten en systemen
Als therapeut is het werken met cliënten met persoonlijkheidsstoornissen vaak uitdagend vanwege de interpersoonlijke problemen die hierbij kunnen optreden. Het is niet ongebruikelijk dat er sprake is van problemen met realiteitsbesef, interpersoonlijke grenzen, emotieregulatie, verantwoordelijkheid, zelfreflectie, heerszucht en pacificeerzucht. In deze tweedaagse cursus over persoonlijkheidsstoornissen leer je hoe je deze gedragspatronen kunt herkennen en beïnvloeden in de werkrelatie met de cliënt.
Tijdens de cursus wordt er aandacht besteed aan de uitdagingen in de overdracht en tegenoverdracht en leer je hoe je vertrouwen kunt opbouwen met de cliënt. Ook wordt er geleerd hoe je praktisch en ondersteunend grenzen kunt stellen in de context van ouderschap, kinderen en persoonlijkheidsstoornissen.
De theoretische kennis wordt omgezet in praktische vaardigheden, waardoor je in staat bent om deze moeilijkheden in interactie en werkrelatie tijdig te herkennen en aan te pakken vanuit een goede verstandhouding met de cliënt en zijn systeem, ongeacht het type persoonlijkheidsstoornis.
Doelstelling
Aan het eind van de cursus kunnen de cursisten
– meerdere persoonlijke valkuilen herkennen
– vastgelopen interacties oplossen
– operante conditionering herkennen in het gesprek en daarbuiten
– veilig grenzen stellen en vertrouwen uitdagen bij cliënten die dit moeilijk op waarde kunnen schatten
– functionele en onderbouwde aanpassingen maken op standaard behandelmethodes ten behoeve van de individuele cliënt en hun systeem.
Er vindt een afsluitende toets plaats.
Werkwijze
De cursus bestaat uit twee bijeenkomsten van een dag. Tijdens de ochtenden bespreken we de literatuur en casuïstiek en maken we ons de theorie achter de vaardigheden eigen. In de middaguren verbinden we de theorie met de praktijk aan de hand van praktische oefeningen en rollenspellen. Als de groep cursisten groot is dan zal een trainingsacteur helpen met de rollenspelen.
Je maakt kennis met ‘deliberate practice’ ofwel het herhaald en geconcentreerd oefenen van 1 vaardigheid tegelijk, op de manier waarop je als violist een bepaalde beweging oefent onder leiding van je muziekleraar.
Hulpverleners die ervaring hebben in het voeren van (therapeutische) gesprekken in de interactie met een 'moeilijk' persoon. De cursus is voor zowel HBO-ers als (post) academici te volgen.
Verplichte literatuur 1 en 2: Twee boeken moet je zelf hebben / kopen / van je instelling lenen:
* A. Sprey (2017). Praktijkboek persoonlijkheidsstoornissen: DSM-5, diagnostiek, cognitieve gedragstherapie en therapeutische relatie. Bohn Safleu Van Loghum
* Lindsay C. Gibson PsyD (2015). Adult Children of Emotionally Immature Parents: How to Heal from Distant, Rejecting, of Self-Involved Parents. New Harbinger Publications, Inc.
Het praktijkboek persoonlijkheidsstoornissen is een theoretisch naslagwerk met onmisbare vakkennis. Adult Children of.. is een praktijkboek en vormt een goede aanvulling op het naslagwerk.Slechts enkele hoofdstukken uit deze boeken zijn deel van de verpichte literatuur:
–-- uit Praktijkboek persoonlijkheidsstoornissen: Deel 1, hoofdstukken 2 en 3 (54 pagina’s) En Deel 2, de gedeeltes over de narcistische en de afhankelijke persoonlijkheidsstoornis (27 en 28 pagina’s)
–-- uit ‘Adult Children of Emiotionally Immature Parents’ hoofdstuk 2, ‘recognizing the emotionally immature parent’ (25 pagina’s) en hoofdstuk 10, ‘how to identify emotionally mature people’ (20 pagina’s)
Verplichte literatuur 3: Helaas is het mij niet gelukt om met de auteur tot een copyright-overeenkomst te komen om een readertje te maken van enkele van de hoofdstukken uit het boek. Daarom vervalt dit onderdeel.
Optionele literatuur:
Gratis artikel:
An Attachment Theoretical Framework for Personality Disorders, Kenneth N. Levy, Benjamin N. Johnson, Tracy L. Clouthier, J. Wesley Scala, and Christina M. Temes, Canadian Psychology / Psychologie canadienne 2015, Vol. 56, No. 2, 197–207 (10 pagina’s)
Hier te vinden:
https://www.apa.org/pubs/journals/features/cap-0000025.pdf
Boeken:
*W. John Livesley, Giancarlo Dimaggio, John F. Clarkin, editors (2015). Integrated Treatment for Personality Disorder: A Modular Approach. Guilford Press
*Nina W. Brown Ed.D., LPC (2008). Children of the Self-Absorbed: A Grown-Up’s Guide to Getting Over Narcissistic Parents. New Harbinger Publications, Inc
*Lisa Feldman Barrett (2017). How Emotions are Made: The Secret Life of the Brain. First Mariner Books
*Dorothy Rowe (2010): Why We Lie. Fourth Estate
*Iris Koops (2018). Je leven in eigen hand: verder na narcistische mishandeling. https://hetverdwenenzelf.org
Mijn persoonlijke reader, samengesteld uit de eerste vier van deze optionele boeken, bevat de onderstaande hoofdstukken. Ik zal de reader meebrengen op de eerste cursusdag
–--Uit Integrated Treatment for Personality Disorder – A modular Approach: part III, chapter six, paragrafen “A relational approach to Personality Disorder and Alliance Rupture” t/m “rupture resolution interventions”, (32 pagina’s)
–--Uit Children of the Self Absorbed Hoofdstuk 1: Infuriating, Critical, Demanding and Unreasonable Parents (28 pagina’s)
---uit How Emotions Are Made, hoofdstuk 3 ‘the myth of universal emotions’ (13 pagina’s)
---Uit Why We Lie Hoofdstuk 4: ‘why lying is necessary’. (15 pagina’s)