Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen

In deze vierdaagse cursus ‘Psychopathologie bij kind en jeugdigen’ wordt ingegaan op de psychische klachten en symptomen en tevens probleemgedrag die bij deze doelgroep kan voorkomen. Hoe herken je de ernst van deze problematiek en is daar een systeem in aan te brengen zodat de hulpverlener in staat is ouders én kind te helpen?


€ 795,00
De cursus op 29 oktober 2025 is helaas vol. Hieronder vind je andere cursusdata en de mogelijkheid je in te schrijven op de wachtlijst voor deze cursus.
  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen

De cursus 'Psychopathologie bij kinderen en jeugdigen' biedt deelnemers theoretische kennis en inzicht in de ontwikkeling van psychopathologie bij kinderen en jeugdigen, waarbij aandacht voor de ontwikkelingstaken.

100% op locatie
Zeer ervaren docent
Direct toepasbaar in de praktijk
Heerlijke lunch

Als uitgangspunt wordt de indeling van de DSM-5TR gehanteerd om tot een verdere verdieping te komen hoe psychopathologie te herkennen en te beschrijven. De belangrijkste stoornissen die aan bod komen zijn:

  • de neurobiologische ontwikkelingsstoornissen: autisme en ADHD
  • internaliserende problematiek: angststoornissen, traumagerelateerde stoornissen en depressieve stoornissen
  • externaliserende problematiek: gedragsstoornissen
  • eetstoornissen
  • persoonlijkheidsontwikkeling en persoonlijkheidsstoornissen
  • verslavingen

Doelstelling

Na de cursus hebben de deelnemers kennis over:

  • verdieping van kennis met betrekking tot psychopathologie
  • hanteren van het biopsychosociale model bij het ontwikkelen van psychopathologie in relatie tot risicofactoren en beschermende factoren zowel bij het kind/jeugdige als in het systeem.
  • onderscheid tussen diagnostiek en classificatie

Vaardigheden in:

  • maken van een probleembeschrijving (integratief beeld) en omzetten hiervan in een DSM-5-classificatie
  • beoordelen van (differentiële) diagnostiek op voor de deelnemers relevante deelgebieden van psychopathologie

Werkwijze

Diverse interactieve presentaties door de docent over de verschillende stoornissen waarbij gebruik gemaakt wordt van videomateriaal en casuïstiek.Verder wordt er plenair en in subgroepen geoefend met casuïstiek in het opstellen van een integratief beeld en het omzetten daarvan in DSM-5-classificaties. Resultaten subgroepen worden steeds plenair nabesproken. Er is ruimte voor het inbrengen van eigen casuïstiek.


Contacturen: 24 uur

Zelfstudie: 14 uur

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks updates over ons cursusaanbod. Je kunt je op elk gewenst moment weer uitschrijven.