Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren

In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.

Inhoud

De verschillende neuropsychologische vaardigheden kunnen worden gezien als een reflectie van verschillende hersenprocessen. Deze hersenprocessen worden aangestuurd door verschillende hersensystemen in het brein en zijn mogelijk verklaren voor gedragingen, gedragsproblemen enz. Met het onderzoek naar de gebieden waarneming en motoriek, aandacht, geheugen en de executieve functies kan een sterke-zwakte analyse worden gemaakt. En daarmee kan worden verklaard hoe iemand informatie verwerkt. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Ontwikkeling van de hersenen;
  • Plaats van neuropsychologisch onderzoek binnen de diagnostiek;
  • Intelligentieonderzoek;
  • Waarneming en motoriek;
  • Taal en geheugen;
  • Aandacht en Executieve Functies.

Werkwijze

  • Bespreken van literatuur door docent ahv. powerpointpresentastie
  • Referaat van testmateriaal door cursisten
  • Casusbesprekingen; er is de mogelijkheid om eigen casussen in te brengen.

Doelstellingen

Aan het eind van de cursus;

  • Kunnen de cursisten aangeven bij welke gedragskenmerken en –problemen van kinderen en jeugdigen neuropsychologisch onderzoek is geïndiceerd;
  • Weten de cursisten welk materiaal je nodig hebt voor neuropsychologische diagnostiek;
  • Kunnen de cursisten een intelligentieprofiel beoordelen met als doel aanvullend;    neuropsychologisch onderzoek;
  • Weten ze een testbatterij samen te stellen waarbij diverse neuropsychologische vaardigheden worden onderzocht;
  • Hebben ze inzicht in wat de diverse neuropsychologisch tests meten en hoe ze deze moeten interpreteren;
  • Kunnen ze een vertaalslag maken naar de praktijk op school en thuis.

Wijze van toetsing

De cursisten maken een schriftelijk verslag van een casus waarin neuropsychologisch materiaal is gebruikt. Zij interpreteren dit testmateriaal en maken een samenvatting en conclusie waaruit blijkt dat eerder genoemde doelstellingen zijn behaald en toegepast. Deze worden beoordeeld en voorzien van persoonlijk commentaar.

Deel deze pagina:
aantal dagen:
4
contacturen:
28

Geplande cursussen

LocatieDocent(en)LestijdenBeschikbaarheid
Online Via zoom
  1. woensdag 15 jul 2020 van 9:30 - 16:45
  2. woensdag 22 jul 2020 van 9:30 - 16:45
  3. woensdag 5 aug 2020 van 9:30 - 16:45
  4. woensdag 19 aug 2020 van 9:30 - 16:45
vol 😕
Amsterdam, Aristo Amsterdam
  1. woensdag 2 sep 2020 van 9:30 - 16:45
  2. woensdag 23 sep 2020 van 9:30 - 16:45
  3. woensdag 7 okt 2020 van 9:30 - 16:45
  4. woensdag 28 okt 2020 van 9:30 - 16:45
vol 😕
BCN Zwolle Zwolle
  1. woensdag 4 nov 2020 van 9:30 - 16:45
  2. woensdag 25 nov 2020 van 9:30 - 16:45
  3. woensdag 16 dec 2020 van 9:30 - 16:45
  4. woensdag 13 jan 2021 van 9:30 - 16:45
vol 😕
Amsterdam, Aristo Amsterdam
  1. woensdag 3 feb 2021 van 9:30 - 16:45
  2. zaterdag 13 mrt 2021 van 9:30 - 16:45
  3. woensdag 31 mrt 2021 van 9:30 - 16:45
  4. woensdag 21 apr 2021 van 9:30 - 16:45
meer dan 5 plaatsen
Amsterdam, Aristo Amsterdam
  1. vrijdag 26 mrt 2021 van 9:30 - 16:45
  2. vrijdag 9 apr 2021 van 9:30 - 16:45
  3. vrijdag 23 apr 2021 van 9:30 - 16:45
  4. vrijdag 21 mei 2021 van 9:30 - 16:45
vol 😕
Amsterdam, Aristo Amsterdam
  1. woensdag 28 apr 2021 van 9:30 - 16:45
  2. woensdag 19 mei 2021 van 9:30 - 16:45
  3. woensdag 9 jun 2021 van 9:30 - 16:45
  4. woensdag 30 jun 2021 van 9:30 - 16:45
meer dan 5 plaatsen
Amsterdam, Aristo Amsterdam
  1. woensdag 6 okt 2021 van 9:30 - 16:45
  2. woensdag 10 nov 2021 van 9:30 - 16:45
  3. woensdag 1 dec 2021 van 9:30 - 16:45
  4. woensdag 15 dec 2021 van 9:30 - 16:45
meer dan 5 plaatsen

NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen

geldig van 1 mei 2019—30 apr 2022
Behandeling4Toegekend
Diagnostiek20Toegekend
Overige taken4Toegekend
Extra literatuurstudie2Toegekend
Herregistratie28Toegekend

Psychologen en orthopedagogen met minimaal enige jaren ervaring in het testonderzoek bij kinderen en jeugdigen.

drs. Marina Reijns

drs. Marina Reijns

Marina Reijns is klinisch psycholoog en werkt ruim 30 jaar in de kinder- en jeugdpsychiatrie. De eerste 20 jaar in het brede veld van de algemene psychiatrie en binnen de klinische, dagklinische en poliklinische setting. De laatste 8 jaar werkt Marina in een psychotraumacentrum met vooral complex trauma. Daarnaast geeft Marina bijna 20 jaar les op het brede terrein van de psychopathologie en diagnostiek bij kinderen en jongeren. Vooral het neuropsychologisch onderzoek bij jongeren is haar stokpaardje.

Zelf aan te schaffen:

  • Swaab, H., Bouma, A., Hendriksen, J. & Köning, C. (2016). Klinische kinderneuropsychologie Amsterdam: Uitgeverij Boom. ISBN 9789089534859. Te bestellen via: https://www.boompsychologie.nl

Online lesmateriaal wordt verzorgd door King nascholing

Naar boven