Minder praten, meer beleven en doen in de (K&J) behandelkamer
Leer in onze cursus 'Minder Praten, Meer Beleven en Doen in de (K&J) Behandelkamer' hoe je als professional in de behandelkamer met actieve werkvormen meer plezier en energie kunt brengen. Ontdek manieren om weerstand te begrijpen en de psychologische basisbehoeften van kinderen te vervullen. Versterk zelfvertrouwen en lichaamsbewustzijn met werkvormen zoals 'Emotiebal', ballonbadminton en touwtrekken. Schrijf je nu in voor deze waardevolle cursus.
8.475/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Minder praten, meer beleven en doen in de (K&J) behandelkamer
Kinderen hebben vaak moeite met stilzitten en het bespreken van serieuze onderwerpen in de behandelkamer. Onze cursus biedt dynamische en prikkelende benaderingen om de behandeling aantrekkelijker en energieker te maken. Dit resulteert niet alleen in een versterkt zelfvertrouwen en bewustzijn bij kinderen en jongeren, maar ook in het bereiken van behandeldoelen door middel van praktische ervaringen. Onze benadering stelt kinderen en ouders in staat om moeilijke emoties indirect aan te pakken en aanzienlijke vooruitgang te boeken in hun behandeling.
Gebaseerd op de principes van de zelfdeterminatietheorie, leren deelnemers weerstand beter te begrijpen door in te spelen op de psychologische basisbehoeften van opgroeiende kinderen, zoals relaties, competentie en autonomie. Tijdens de cursus demonstreren en oefenen we actieve werkvormen met een specifieke focus op het bespreken en onderzoeken van de ervaringen van de cliënt. Daarnaast gebruiken we speelse metaforen en visuele hulpmiddelen, waaronder het 'emotiebal'-spel, ballonbadminton, zelfvertrouwen opbouwen met 'Samen Stralend te Falen', en het verdiepen van kennismaking met een denkbeeldige huiswandeling of krachtenposterontwerp.
Doelstelling
Inzicht en vaardigheid in het toepassen van speelse en actieve werkvormen tijdens de therapie /behandeling met kinderen en jongeren in de GGZ. Uitbreiden van repertoire aan actieve mogelijkheden wanneer de standaardbehandeling vastloopt en het ‘leren door doen’ uitkomst en afwisseling biedt.
Na de cursus kunnen de deelnemers zelfstandig de vertaalslag maken van gedrag/weerstand bij kinderen naar behoefte en actief ervaren in de behandelkamer.
Werkwijze
Korte uitleg, actieve werkvormen oefenen in groepsverband en tweetallen, demonstratie door trainer, discussie toepassing bij eigen casus. De deelnemers leren verschillende speelse en uitnodigende materialen kennen.
Wijze van toetsing
Aanwezigheid 100%
Afsluiting met demonstratie opdracht actieve werkvorm
Contacturen: 13 uur
Zelfstudie: 9 uur
Cursus van 5 dec 2023 - 19 dec 2023
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 5 dec 2023 | 9.00-16.00 | |
2 | dinsdag 19 dec 2023 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 12 dec 2023 - 16 jan 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 12 dec 2023 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 16 jan 2024 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 30 jan 2024 - 13 feb 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 30 jan 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 13 feb 2024 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 19 mrt 2024 - 2 apr 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 19 mrt 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 2 apr 2024 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 28 mei 2024 - 11 jun 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 28 mei 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 11 jun 2024 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 10 sep 2024 - 24 sep 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 10 sep 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 24 sep 2024 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 22 okt 2024 - 5 nov 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 22 okt 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 5 nov 2024 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 26 nov 2024 - 10 dec 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 26 nov 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 10 dec 2024 | 9:30 - 16:45 |
5 dec 2023
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Diagnostiek | 2 | Toegekend |
Herregistratie | 13 | Toegekend |
Extra literatuur | 13 | Toegekend |
Behandeling | 8 | Toegekend |
Overige | 3 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 13 | Toegekend |
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 13 | Toegekend |
12 dec 2023
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Diagnostiek | 2 | Toegekend |
Herregistratie | 13 | Toegekend |
Extra literatuur | 13 | Toegekend |
Behandeling | 8 | Toegekend |
Overige | 3 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 13 | Toegekend |
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 13 | Toegekend |
30 jan 2024
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Diagnostiek | 2 | Toegekend |
Herregistratie | 13 | Toegekend |
Extra literatuur | 13 | Toegekend |
Behandeling | 8 | Toegekend |
Overige | 3 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 13 | Toegekend |
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 13 | Toegekend |
19 mrt 2024
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Diagnostiek | 2 | Toegekend |
Herregistratie | 13 | Toegekend |
Extra literatuur | 13 | Toegekend |
Behandeling | 8 | Toegekend |
Overige | 3 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 13 | Toegekend |
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 13 | Toegekend |
28 mei 2024
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Diagnostiek | 2 | Toegekend |
Herregistratie | 13 | Toegekend |
Extra literatuur | 13 | Toegekend |
Behandeling | 8 | Toegekend |
Overige | 3 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 13 | Toegekend |
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 13 | Toegekend |
10 sep 2024
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Diagnostiek | 2 | Toegekend |
Herregistratie | 13 | Toegekend |
Extra literatuur | 13 | Toegekend |
Behandeling | 8 | Toegekend |
Overige | 3 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 13 | Toegekend |
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 13 | Toegekend |
22 okt 2024
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Diagnostiek | 2 | Toegekend |
Herregistratie | 13 | Toegekend |
Extra literatuur | 13 | Toegekend |
Behandeling | 8 | Toegekend |
Overige | 3 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 13 | Toegekend |
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 13 | Toegekend |
26 nov 2024
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Diagnostiek | 2 | Toegekend |
Herregistratie | 13 | Toegekend |
Extra literatuur | 13 | Toegekend |
Behandeling | 8 | Toegekend |
Overige | 3 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 13 | Toegekend |
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 13 | Toegekend |
Behandelaren (academici en HBO-ers) die werkzaam zijn in de jeugdzorg, GGZ, onderwijs of gehandicaptenzorg en hun repertoire aan actieve mogelijkheden in de behandeling willen uitbreiden.
5 dec 2023
12 dec 2023
30 jan 2024
19 mrt 2024
28 mei 2024
10 sep 2024
22 okt 2024
26 nov 2024
Verplichte literatuur voor de cursus ‘Minder praten, meer beleven en doen in de K&J behandeling'.
Alle literatuur is online beschikbaar behalve onderstaand boek.
Lezen voor dag 1
• Vitamines voor groeiontwikkeling voeden vanuit de zelf-determinatie theorie. Maarten VanSteenKiste en Bart Soenens. ACCO. 2015. Hoofdstuk 1 en 4. Leeswerk: 41 pagina’s
• Insoo Kim Berg & Therese Steiner (2004), Hoofdstuk 6: Met kinderen communiceren op hun eigen manier. Boek: Het spel van oplossingen. Oplossingsgerichte psychotherapie voor kinderen. Leeswerk: 45 pagina’s
Tijdens de cursus zal gebruik worden gemaakt van onderstaand boek, handig om dit aan te schaffen of te lenen. Graag meenemen naar de cursusdagen.
• De speeltuin van de kindertherapeut. Oefeningen en handvatten voor de praktijk. Dominiek huis in ’t Veld-Verhoeven. Uitgeverij Pleckmans. 2020. Hoofdstuk Metaforen (p. 51) en Tekenen (p.139) Leeswerk totaal: 88 pagina’s Leeswerk totaal: 88 pagina’s
• Optioneel: Drs. M. W. D. Nijhoff-Huysse (2018) Spel en verbeelding: het communicatiemiddel in gedragstherapie en schematherapie. Gepubliceerd in: Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen. Leeswerk: 23 pagina’s
Lezen voor dag 2
- Metaforen als taal in behandelingen. H.L. Van. Tijdschrift voor psychiatrie, maart 2023. Leeswerk: 3 pagina’s
- De speeltuin van de kindertherapeut. Oefeningen en handvatten voor de praktijk. Dominiek huis in ’t Veld-Verhoeven. Uitgeverij Pleckmans. 2020. Hoofdstuk Beweging p. 191. Leeswerk: 52 pagina’s
- Het gebruik van metaforen in psychotherapie. Tim Zwaan. Leeswerk: 20 pagina’s
- Beelden bij de behandeling. Metaforen in de GGZ. Lucie van den Eertwegh & Bas van Heycop ten Ham. Uitgeverij Prelum. Leeswerk: 45 pagina’s
- Leestip: Speelkind. Tips en tricks uit de theaterwereld voor het opbouwen van kracht en weerbaarheid. Irma Hartog. Uitgeverij 248 Media. 2017
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Minder praten, meer beleven en doen in de (K&J) behandelkamer
Reviews
8.475/10 (4 beoordelingen)
Er werden zoveel...
Er werden zoveel concrete, handelingsgerichte tools gegeven, die gelijk toepasbaar zijn in de praktijk!
Veel ervaring opgedaan...
Veel ervaring opgedaan en praktische tip gekregen!
k vond het...
k vond het erg leuk en prettig dat er veel praktische werkvormen werden besproken. Je kan er in principe de volgende dag al mee aan de slag. Daarnaast was het leuk dat er ook direct ideeën en tips vanuit de groep kwamen, wat het dynamisch maakte.
De cursus bevatte...
De cursus bevatte een actieve werkvorm. In de praktijk ik merk bij de cliënten dat het voor veel bewustwording zorgt, dingen blijven beter hangen en ze vinden het leuk om wat te doen.