Kinderen in de rouw
Wil jij kinderen kunnen begeleiden bij rouw en hierin de juiste ondersteuning bieden? Schrijf je dan nu in voor de cursus 'Kinderen in de rouw'. Leer alles over de verschillende soorten rouw, de belangrijkste vragen en reacties van kinderen in rouw en hoe je als hulpverlener dit proces op een gedegen manier kunt ondersteunen. Ontdek de systemische en contextuele benadering en krijg inzicht in de DSM-V beschrijving van rouw. Meld je vandaag nog aan voor deze waardevolle cursus en vergroot je kennis en vaardigheden.
- Home
- Cursusaanbod
- Kinderen in de rouw
De cursus 'Kinderen in de rouw' biedt jou als hulpverlener praktische kennis en handvatten om verschillende vormen van rouw bij kinderen te herkennen en te begeleiden. Je leert hoe je kinderen kunt ondersteunen in hun rouwproces en welke vragen en reacties hierbij komen kijken. De systemische en contextuele benadering vormen de basis van de cursus. Ook wordt de beschrijving van rouw in de DSM-V toegelicht, waarbij er aandacht wordt besteed aan gezonde rouw, gecompliceerde rouw, depressie en PTSS. Na deze cursus ben jij in staat om kinderen in rouw op een gedegen manier te ondersteunen en te begeleiden. Meld je nu aan voor deze waardevolle cursus.
Doelstelling
- Op doen van basis en specialistisch kennis, waaronder begripsbesef per ontwikkelingsfasen, wat betreft kinderen (0-18 jaar) in de rouw na het meemaken van een ingrijpende gebeurtenis (scheiding, overlijden van een dierbare, ziekte.
- Gesprekstechnieken aanleren om met jeugdigen en hun ouders in gesprek te gaan over het verlies
- Vaardigheden aanleren om het volledige rouwproces te kunnen begeleiden.
- Na de cursus ben je op de hoogte van verschillende middelen en vormen van behandelingen bij rouw.
- Na de cursus ben je op de hoogte van de plaats van rouw in de DSM-V
- Na de cursus ben je op de hoogte van rouw in relatie met verschillende beperkingen als (licht) verstandelijk beperkt, ASS-problematiek, ADHD, etc.
Werkwijze
Theorie bespreking middels power point presentatie, het lezen van literatuur, voorbeelden en het doen van opdrachten in groepjes. Diagnostische vaardigheden eigen maken door behandelen van vragenlijst en casusbespreking in groepjes. Behandelingsvaardigheden eigen maken door uitvoeren van opdrachten in tweetallen.
Wijze van toetsing
individuele presentatie
Contacturen: 18 uur
Zelfstudie: 11 uur
Cursus van 1 mrt 2024 - 5 apr 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 1 mrt 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 15 mrt 2024 | 9:30 - 16:45 | |
3 | vrijdag 5 apr 2024 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 17 mei 2024 - 14 jun 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 17 mei 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 31 mei 2024 | 9:30 - 16:45 | |
3 | vrijdag 14 jun 2024 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 2 okt 2024 - 6 nov 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 2 okt 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 16 okt 2024 | 9:30 - 16:45 | |
3 | woensdag 6 nov 2024 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 8 nov 2024 - 6 dec 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 8 nov 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 22 nov 2024 | 9:30 - 16:45 | |
3 | vrijdag 6 dec 2024 | 9:30 - 16:45 |
1 mrt 2024
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Behandeling | 8 | Toegekend |
Overige taken | 4 | Toegekend |
Herregistratie | 18 | Toegekend |
Diagnostiek | 6 | Toegekend |
Extra literatuurstudie | 9 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 18 | Toegekend |
17 mei 2024
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Behandeling | 8 | Toegekend |
Overige taken | 4 | Toegekend |
Herregistratie | 18 | Toegekend |
Diagnostiek | 6 | Toegekend |
Extra literatuurstudie | 9 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 18 | Toegekend |
2 okt 2024
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Behandeling | 8 | Toegekend |
Overige taken | 4 | Toegekend |
Herregistratie | 18 | Toegekend |
Diagnostiek | 6 | Toegekend |
Extra literatuurstudie | 9 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 18 | Toegekend |
8 nov 2024
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Behandeling | 8 | Toegekend |
Overige taken | 4 | Toegekend |
Herregistratie | 18 | Toegekend |
Diagnostiek | 6 | Toegekend |
Extra literatuurstudie | 9 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 18 | Toegekend |
Orthopedagogen, Psychologen, POH-GGZ'ers en jeugdzorgmedewerkers
1 mrt 2024
17 mei 2024
2 okt 2024
8 nov 2024
Zelf aan te schaffen:
Jong Verlies, rouwende kinderen serieus nemen, auteur Riet Fiddelaers-Jaspers, 2de editie 2014, ISBN 9789025904265.
Artikelen en overige literatuur zijn online beschikbaar bij training "Kinderen in de rouw" op de website van King Nascholing.
Sheets, hoeven niet vooraf aan de trainingsdag gelezen te worden.
Vooraf lezen voor dag 1:
· Riet Fiddelaers-Jaspers, Jong Verlies, Hoofstuk 1, 2, 5
· Leoniek van Maarel, Kinderen in Spagaat: Rouwen na scheiding en overlijden, Hoofdstuk 2, 3, 4.
Werkmateriaal: Psycho-educatie voor ouders, Info tav kinderen bij de dood. Hoeft niet voor de training gelezen te worden.
Vooraf lezen voor dag 2
· Riet Fiddelaers-Jaspers, Jong Verlies, Hoofdstuk 4, 6, 9 en Bijlage 1: Tips voor het begeleiden van rouwende kinderen
· Artikel: Jos de Keijser, Gecompliceerde rouw. Diagnostiek en behandeling, Uit: Psychotherapie (2004) 30.
· Artikel: Samenvatting gecompliceerde rouw in de appendix van de DSM-V, Persistant Complex Bereavent-related Disorder samengevat door Riet Fiddelaers-Jaspers (2016)
Werkmateriaal: format en bijhorend verhaal voor opdracht
Vooraf lezen voor dag 3
· Riet Fiddelaers-Jaspers, Jong Verlies, hoofdstuk 7, 8 en 10
. Gekleurde tranen, creatief handboek bij verlies en rouw, hoofdstuk 8 en 9
Werkmateriaal: werking LVB in de hersenen, format en bijhorend verhaal voor opdracht