Inleiding Systeemtherapie (60 uur)
De missie in deze inleidende cursus van 10 dagen, is cursisten een stevige basis mee te geven in systeemdenken en systeeminterventies, op basis van een aantal belangrijke stromingen. Deze cursus kan het begin zijn van je opleiding tot erkend NVRG systeemtherapeut.
9.3/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Inleiding Systeemtherapie (60 uur)
Let op: er zijn toelatingseisen voor deze cursus. Deze kun je vinden onder het tabblad doelgroep.
Inhoud
In de eerste 30 uur (blok 1,2 en deel van 3) maak je kennis met het systemisch kijken. Je leert kijken naar hoe mensen zich organiseren en welke invloeden veranderingen in de tijd, cultuur en samenlevingsvormen hier op hebben. Je leert op welke manieren je informatie over systemen kan verzamelen en ontdekt wat jou plek als systeemtherapeut is binnen die systemen. Je maak je kennis met de verschillende perspectieven die in systeemtherapie gehanteerd worden: o.a. communicatief perspectief, het gezinsontwikkelingsperspectief, het cognitief gedragstherapeutisch perspectief, het structurele perspectief, het narratieve perspectief, het oplossingsgerichte perspectief, het hechtingsperspectief en het ervaringsgericht perspectief. Je doet ervaring op in het toepassen van systemische interventies en leert wat nodig is om procesmatig te werken binnen systemen (o.a. hoe je een behandeling kan opstarten/organiseren).
In de tweede 30 uur (blok 3) ga je ervaring op doen met interventies die ingezet worden m.b.t. procesmatig systemisch werken: Systeem-diagnostiek, formuleren van een systemische werkhypothese (hierbij theoretische perspectieven hanteren) een werkrelatie opbouwen en onderhouden en specifieke interventies kiezen. Daarnaast wordt een begin gemaakt met het ontwikkelen van een therapeutische houding waarmee o.a. meervoudig partijdigheid en het bespreken van dilemma’s m.b.t. verandering mogelijk is. Cursisten leren zicht te krijgen op de invloeden die vanuit je eigen achtergrond en leergeschiedenis van invloed zijn op hen als systeemtherapeut.
Werkwijze
Iedere cursusdag kent een vaste indeling waarin de volgende onderdelen terugkomen: theoretische inleiding (kennis), ervaring opdoen met toepassen van systeem-therapeutische-interventies (vaardigheden) en het reflecteren op de oefensituaties en therapeutische contacten uit de praktijk van de cursist (houding).
De werkvormen die gebruikt zullen worden zijn: verdiepende uitwisseling over de literatuur, oefenen met het innemen van verschillende perspectieven, toepassen van systemische interventies, rollen spelen, registratieopdrachten,videofragmenten bekijken en reflectie-opdrachten. Ook zullen er aandacht -oefeningen en creatieve werkvormen gebruikt worden.
Doelstellingen
De cursus tot systeemtherapeut NVRG is gericht op het verkrijgen van onderstaande competenties.
I. Algemene therapeutische competenties
II. Systemische Metacompetenties
III Systemische Basiscompetenties
IV. Competenties om systeem-therapeutische technieken toe te passen
Aan het einde van de cursus beschikken de cursisten over de volgende competenties (kennis, vaardigheden en houding):
· Kennis van belangrijke systemische perspectieven,
· Vaardigheden in het beschrijven van factoren die van invloed zijn op het functioneren van cliëntsystemen in termen van structuur, communicatiestijlen, interactieprocessen, betekenisgeving en levensfasen.
· Vaardigheden in contextgericht kijken, denken, formulieren en interveniëren,
· Vaardigheden in het hanteren van belangrijke systemische interventies,
· Het kunnen opstellen van een systemische (circulaire)werkhypothese,
· Het herkennen van invloeden vanuit de eigen achtergrond en leergeschiedenis op jezelf als systeemtherapeut.
Aanwezigheidsverplichting:
Er is een aanwezigheidsverplichting van 90%, bij afwezigheid tussen de 10% en 20% worden inhaalopdrachten gemaakt die de stof van de betreffende gemiste cursusdag behandelen.
Contacturen: 60 uur
Zelfstudie: 40 uur
Cursus van 12 sep 2025 - 30 jan 2026
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 12 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 26 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | vrijdag 10 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | vrijdag 31 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | vrijdag 7 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | vrijdag 21 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | vrijdag 5 dec 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | vrijdag 19 dec 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | vrijdag 16 jan 2026 | 9:30 - 16:45 | |
10 | vrijdag 30 jan 2026 | 9:30 - 16:45 |
12 sep 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Overige taken | 10 | Toegekend |
Herregistratie | 60 | Toegekend |
Extra literatuur | 14 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
Behandeling | 30 | Toegekend |
NVRG | ||
---|---|---|
Inleiding | 60 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerker/ jeugd- en gezinsprofessional | 60 | Toegekend |
Je hebt minimaal een afgeronde bachelor- en masteropleiding op hbo- of universitair niveau in de sociale en/of gedragswetenschappen of in de geneeskunde. Uit je opleiding blijkt een therapeutische oriëntatie door het volgen van de volgende onderdelen:
- ontwikkelingspsychologie
- psychopathologie, domein volwassenen
- gespreksvaardigheden
- Je bent werkzaam binnen de zorg- en welzijnssector.
Bekijk het overzicht van vooropleidingen voor het lidmaatschap lid (in opleiding tot) systeemtherapeut.
Let op: een hbo-diploma is dus niet voldoende: daarnaast moet je een master hebben afgerond aan hbo of universiteit. Ook als je eerst de opleiding tot systeemtherapeutisch werker doet en daarna de opleiding tot systeemtherapeut, heb je een master diploma nodig, voordat je met de opleiding tot systeemtherapeut start.
Bij twijfel neem contact met ons op of bezoek de site van de NVRG.
12 sep 2025
12 sep 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Inleiding Systeemtherapie (60 uur)
Reviews
9.3/10 (4 beoordelingen)
Het ging over mijn professie en over...
Het ging over mijn professie en over mij als mens, en de leerstof sluit heel erg aan bij wat ik mooi vind aan het werk als psycholoog.
Het fijnste aan deze cursus vond ik...
Het fijnste aan deze cursus vond ik de veiligheid en de overdracht van kennis.
Ik vond de inhoud zeer inspirerend. Het...
Ik vond de inhoud zeer inspirerend. Het heeft mij op zowel persoonlijk als op professioneel vlak verrijkt. Met name de manier waarop Monique lesgeeft en hoe zij is als mens gaf mij veel inspiratie.
De docenten waren zeer inspirerend!
De docenten waren zeer inspirerend!