Hoe plan ik mijn huiswerk?

Veel jongeren hebben de neiging om taken zoals huiswerk uit te stellen tot het laatste moment en geven dan uiteindelijk op of werken onder grote stress. Als je in je hulpverleningspraktijk te maken hebt met jongeren die moeite hebben met concentreren en het lastig vinden om vooruit te werken/denken, helpt deze cursus je hen beter te begeleiden hierin.

Inhoud

In de 1-daagse workshop leren de cursisten het werkboek Hoe plan ik mijn huiswerk te gebruiken voor verschillende doeleinden. Aangezien veel scholieren moeite hebben motivatie te vinden om aan hun huiswerk te werken, zal er veel aandacht worden besteed aan de motiverende technieken die aan het werkboek zijn toegevoegd.

Allereerst zal de opbouw en inhoud van de training Hoe plan ik mijn huiswerk worden behandeld. Het stellen van individuele behandeldoelen bij jongeren en de haalbaarheid van die doelen zal uitgebreid worden besproken en worden geoefend.

De cursisten leren vervolgens wat motiverende gespreksvoering inhoudt, wat een juiste therapeutische houding is en dit oefenen door middel van rollenspelen. Door middel van motiverende gesprekstechnieken en allerlei tips en trucs die in het werkboek worden behandeld, kun je jongeren helpen om ze beter te laten weten wat wel en niet goed werkt bij hen. Hierdoor kunnen ze beter volhouden, doorzetten en ontspannen hun huiswerk maken. Daarnaast zal aan de hand van filmmateriaal worden besproken wat de invloed is van motiverende gespreksvoering op de werkrelatie.

 

Werkwijze

Theoretische uitleg, videomateriaal, rollenspelen, literatuur


Doelstellingen

Cursisten kunnen na het volgen van de workshop direct in de praktijk aan de slag met Hoe plan ik mijn huiswerk.


Wijze van toetsing

Schriftelijk tentamen

aantal dagen:
1
contacturen:
6

Aankomende cursussen

LocatieLestijdenBeschikbaarheid

(Ortho)pedagogen, psychologen werkzaam in de Jeugdzorg, GGZ of het onderwijs op wie een beroep wordt gedaan om het systeem van een cliënt bij de behandeling te betrekken.

drs. Marije Kuin

Drs. Marije Kuin is GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut (supervisor) bij Psychologenpraktijk Kuin. Zij heeft jarenlang bij diverse instellingen gewerkt en daarnaast in een eigen praktijk.

Ze heeft veel ervaring met het werken met kinderen, jongeren en hun ouders met diverse problematiek en ontwikkelde verschillende behandelmodules (Zelf Plannen, Zelf Oplossingen Bedenken en Werken aan je zelfbeeld). Ze is gespecialiseerd in ADHD en gedragsproblemen.

drs. Marije Kuin

dr. Bianca Boyer

Dr. Bianca Boyer is psycholoog, onderzoeker en docent bij de Universiteit van Amsterdam. Zij heeft zich binnen haar studie en haar werk in de klinische praktijk met name geconcentreerd op kinderen met ADHD en Autisme en werkt bij Psychologenpraktijk Kuin als cognitief gedragstherapeut.

dr. Bianca Boyer

Literatuur

Verplichte literatuur (vooraf bestuderen):

Hoe plan ik mijn huiswerk – een praktisch werkboek; €17,99 via de (online) boekhandel

Marije Kuin & Bianca E. Boyer, Lannoo, 2014

Aanbevolen literatuur:

Handleiding Hoe plan ik mijn huiswerk; vrij te downloaden via Lannoocampus.nl

Naar boven