Cognitieve gedragstherapie bij Trauma bij Kind en Jeugd (vervolgcursus VGCt 25 uur)
De cursus 'Cognitieve gedragstherapie bij Trauma bij Kind en Jeugd' biedt verdieping in het behandelen van trauma en angst bij kinderen en jongeren vanuit een cognitief-gedragstherapeutisch kader. Er wordt gewerkt met evidence-based behandelmethoden en er is specifieke aandacht voor het betrekken van ouders, opvoeders en/of leerkrachten. De cursus is geschikt als nascholing voor (her)registratie cognitief gedragstherapeut of supervisor VGCt of voor wie meer kennis wil opdoen over dit onderwerp.
9.6/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Cognitieve gedragstherapie bij Trauma bij Kind en Jeugd (vervolgcursus VGCt 25 uur)
Deze Cognitieve gedragstherapie bij Trauma bij Kind en Jeugd (vervolgcursus VGCt 25 uur) is bedoeld voor professionals die hun kennis en vaardigheden willen verdiepen op het gebied van cognitieve gedragstherapie bij trauma en angst bij kinderen en jeugd. Naast assessment en gedragstherapeutische analyse wordt er specifieke aandacht besteed aan het geven van psycho-educatie en uitleg over de rationale van de cognitieve gedragstherapie bij trauma en angst. Ook het betrekken van ouders, opvoeders en leerkrachten komt aan bod. In de cursus worden technieken gebruikt vanuit evidence-based behandelmethoden, zoals imaginaire exposure behandeling, cognitieve therapie en cognitive-behavioral writing therapy. Ook wordt er aandacht besteed aan angstregulatie en coping, mindfulness en lichaamsgerichte technieken. De focus ligt op het toepassen van interventies bij kinderen en jongeren, waarbij terugvalpreventie en het betrekken van de context van de cliënt belangrijke aspecten zijn. De cursus is geschikt voor professionals die zich willen registreren als cognitief gedragstherapeut VGCt of als supervisor VGCt, of voor nascholing ter (her)registratie.
Doelstelling
Uiteindelijke doelstelling is het kunnen voorbereiden, opzetten en uitvoeren van een gedragstherapeutische (maatwerk) behandeling bij trauma, en daarbij kennis en ervaring hebben met een breed arsenaal aan therapeutische interventies. Subdoel hierin is de ‘maatwerkbehandeling’ ook expliciet te kunnen toespitsen op een jeugdige doelgroep.
Werkwijze
De nadruk binnen de cursus ligt, naast kennisoverdracht, vooral op het toepassen van verschillende gedragstherapeutische technieken bij psychotrauma en daarmee gepaard gaande co-morbiditeit, door middel van demonstratie (door docent), rollenspellen, oefening met eigen casuïstiek en daarnaast demonstratie en oefening a.d.h.v. video materiaal. De insteek is dan ook interactief en pragmatisch. Oefeningen binnen de cursusdagen als wel het thuiswerk zijn praktisch van aard, gericht op toepassing van het geleerde en uitvoeren van interventies bij eigen casuïstiek, door cursisten. Vanwege de nadruk op oefening en therapeutische vaardigheid wordt de cursus klassikaal aangeboden, zodat er veel ruimte is om interactief middels verschillende werkvormen met elkaar technieken en interventies ‘eigen’ te maken. Ook leent een klassikale werkvorm zich meer in het verdelen van aandacht vanuit de docent m.b.t. eigen inbreng en casuïstiek van cursisten.
Na afloop van de cursus
- Weet de cursist hoe trauma-en stressor gerelateerde klachten en -stoornissen te herkennen en vast te stellen middels anamnese, DSM-5 en relevante metingen (CRIES-13, LEC-5, SVL, CAPS); daarbij rekening houdend met specifieke uitingsvormen in emotie en gedrag bij kind & jeugd.
- Kan de cursist trauma-gerelateerde klachten in kaart brengen middels gedragstherapeutische analyse en probleemsamenhang (holistische theorie, functie- en betekenisanalyse).
- Weet de cursist hoe traumatische gebeurtenissen (zoals pestervaringen, mishandeling, misbruik) verband kunnen houden met angst, en andere emoties en (coping) gedrag in het heden (leertheoretisch model).
- Kan de cursist het cognitieve model en de leertheorie bij trauma uitleggen aan cliënten en ouders, en psycho-educatie geven over trauma-gerelateerde klachten, PTSS en de behandeling (rationale).
- Weet de cursist hoe de invloed van de omgeving (bijv. gezinscontext) bespreekbaar te maken (middels FA en HT) en hoe de omgeving te betrekken bij de behandeling, afhankelijk van de leeftijd van de jeugdige.
- Kan de cursist o.b.v. de gedragstherapeutische analyse (FA-BA) en probleemsamenhang (HT) behandeldoelstellingen formuleren en een evidence-based behandelplan opstellen en bespreken met de cliënt (en diens systeem).
- Weet de cursist hoe gefaseerd verschillende CGT-technieken (volgens de nieuwste inzichten) toe te passen bij (jeugdige) cliënten met trauma, o.a. imaginaire en in vivo exposure, gedragsexperimenten, cognitieve herstructurering, neerwaartse pijl techniek, imaginaire rescripting, contraconditionering, therapeutisch schrijven.
- Heeft de cursist enige kennis opgedaan van verschillende (andere) behandelmethodieken bij trauma (o.a. cognitieve therapie, NET, schematherapie, CBWT/schrijftherapie, EMDR, mindfulness, lichaamsgericht werk).
- Weet de cursist hoe verschillende stabiliserende interventies en technieken toe te passen in het omgaan met emotionele ontregeling en intrusieve herinneringsbeelden, o.a. de positieve/fijne plek oefening, contraconditionering (stopmechanisme), imagery rehearsal, ‘stoplicht’ model (zelfcontrole), en technieken vanuit mindfulness en lichaamsgericht werk.
- Weet de cursist hoe de context van een cliënt in het gedragstherapeutisch proces te betrekken, en in het bijzonder in de terugvalpreventie (afrondende fase).
Wijze van toetsing
Van de cursist wordt een actieve deelname en inbreng van eigen casuïstiek verwacht en moet er aan de aanwezigheidsplicht worden voldaan.
Praktijkopdracht (toets): casusbeschrijving van gedragstherapeutische diagnostiek (FA, BA, HT, registratie) en opzet van een 'maatwerk' behandelplan vanuit de analyses van een eigen casus. Beschrijving van de uitvoering van een interventie bij eigen casus en korte reflectie (max. 4 A4).
Contacturen: 25 uur
Zelfstudie: 12 uur
Cursus van 14 jan 2025 - 11 mrt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 14 jan 2025 | 9:15 - 16:30 | |
2 | dinsdag 28 jan 2025 | 9:15 - 16:30 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
3 | dinsdag 11 feb 2025 | 9:15 - 16:30 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
4 | dinsdag 11 mrt 2025 | 9:15 - 16:30 |
Cursus van 24 jun 2025 - 23 sep 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 24 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 8 jul 2025 | 9:30 - 16:45 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
3 | dinsdag 9 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
4 | dinsdag 23 sep 2025 | 9:30 - 16:45 |
14 jan 2025
VGCt | ||
---|---|---|
Vervolgcursus | 25 | Toegekend |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuur | 11 | Toegekend |
Herregistratie | 26 | Toegekend |
Overige taken | 5 | Toegekend |
Behandeling | 11 | Toegekend |
Diagnostiek | 10 | Toegekend |
24 jun 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuur | 11 | Toegekend |
Herregistratie | 26 | Toegekend |
Overige taken | 5 | Toegekend |
Behandeling | 11 | Toegekend |
Diagnostiek | 10 | Toegekend |
Aan deze cursus kan worden deelgenomen als je meer kennis en ervaring wilt opdoen in het werken met angst en trauma vanuit een cognitief gedragstherapeutisch kader.
De cursist is bedoeld voor (GZ-)psychologen, orthopedagoog-generalisten (NVO/SKJ), psychotherapeuten en psychiaters die werkzaam zijn in de jeugd-GGZ en die de basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie VGCt hebben afgerond.
Voorwaarden;
-Tenminste de basiscursus (VGCt) hebben afgerond.
14 jan 2025
24 jun 2025
14 jan 2025
24 jun 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Cognitieve gedragstherapie bij trauma bij Kind en Jeugd (vervolgcursus VGCt 25 uur)
Reviews
9.6/10 (4 beoordelingen)
Geweldig inspirerend!
Geweldig inspirerend!
Ik had al langer de wens om...
Ik had al langer de wens om meer te leren over trauma en merk dat ik tools gelijk in kan zetten in de praktijk.
Zeer inspirerend, praktisch en stimulans om meer...
Zeer inspirerend, praktisch en stimulans om meer ervaring op te gaan doen, dat je niet alles al perfect hoeft te beheersen.
Inhoud vond ik sterk. Er was veel...
Inhoud vond ik sterk. Er was veel literatuur, maar hierin is het onderscheid gemaakt tussen verplichte literatuur en aanbevolen literatuur. Hierdoor kan je ook nog eens dingen nalezen. Er was veel ruimte om eigen casussen in te brengen, waardoor de koppeling met de praktijk zeer aanwezig was!