Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (100 uur) Volwassenen
Leer de basistechnieken van cognitieve gedragstherapie met de Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (100 uur) voor volwassenen. Deze cursus biedt kennis en vaardigheden in leer- en emotietheorie, cognitief gedragstherapeutisch proces en diagnostiek, opstellen van verklarend model en het uitvoeren van behandelingen bij angst- en stemmingsstoornissen. Met deze kennis kunt u evidence-based behandelprogramma's uitvoeren en de therapeutische werkrelatie verbeteren.
- Home
- Cursusaanbod
- Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (100 uur) Volwassenen
De Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (100 uur) voor volwassenen omvat drie onderdelen: Inleiding leertheorie, inleiding tot het gedragstherapeutisch proces en gespreksvoering, en inleiding tot de gedragstherapeutische vorm van de psychotherapie. Deze cursus biedt kennismaking met diverse technieken die toegepast kunnen worden op diverse klachten. De onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere leer- en emotietheorie, cognitief gedragstherapeutisch proces en diagnostiek, opstellen van verklarend model, behandelplannen ontwerpen en uitvoeren van behandelingen bij angst- en stemmingsstoornissen. Met deze cursus leert u basistechnieken van cognitieve gedragstherapie toepassen, waaronder registratieopdrachten, exposure, zelfregulatieprocedures en ontspanningsprocedures. Deze cursus biedt u de mogelijkheid om adequate evaluatie- en monitoringsinstrumenten te gebruiken bij het opbouwen, onderhouden en afsluiten van een CGt-behandeling en het ontwerpen van behandelplannen. Met deze kennis en vaardigheden bent u in staat om effectief evidence-based behandelprogramma's uit te voeren bij de meest voorkomende problematiek in de doelgroep. Kies voor deze Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (100 uur) voor volwassenen en vergroot uw kennis en vaardigheden op het gebied van gedragstherapie.
Doelstelling
Na afloop van de cursus:
1. heeft u inzicht in en basisvaardigheid in de cognitief gedragstherapeutische wijze van denken;
2. kunt u leermodellen toepassen in de eigen praktijk;
3. kunt u het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen;
4. kunt u betekenisanalyses, functieanalyses en interventiestrategieën ontwerpen;
5. kunt u de kenmerken van de verschillende angst- en stemmingsstoornissen beschrijven.
6. kunt u biologische, psychologische, leertheoretische en systeemverklaringen voor het ontstaan van angst- en stemmingsstoornissen benoemen.
7. kunt u op grond van diagnostiek, assessment, functieanalyses, betekenisanalyses en de hulpvragen vaststellen wat er aan de hand is bij een cliënt met een angststoornis, een cliënt met een stemmingsstoornis en andere veel voorkomende / relevante problematiek die in de cursus aan bod is gekomen.
8. kunt u vaststellen welk behandelprogramma, op grond van wetenschappelijke inzichten, voor de patiënt het meest aangewezen is.
9. kunt u op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen, een behandeling uitvoeren, evalueren en afsluiten.
10. kunt u een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het systeem daarbij betrekken.
Werkwijze
Het onderwijs is ingedeeld in verschillende onderwijsvormen:
1. De onderwijsgroep In de onderwijsgroep wordt aan de hand van een casus op de theoretische achtergrond van een probleemgebied ingegaan. De focus is het gedragstherapeutisch en wetenschappelijk gedachtegoed.
2. De werkgroep In een werkgroep wordt geoefend met praktische vaardigheden, zoals het maken van analyses, opstellen van een zelfcontroleprocedure, discussie, reflectie, etc.
3. De cursusdagen In de cursus worden met behulp van rollenspelen praktische therapeutische vaardigheden aangeleerd. Elk dagdeel bestaat uit een mengvorm van bovengenoemde onderwijsvormen. De eindtermen van het gedeelte Angst- en Stemmingsstoornissen luiden als volgt: na afloop van het blok dient u te beschikken over goed inzicht in de klinische fenomenologie en diagnostiek van de diverse angst- en stemmingsstoornissen. Voorts kent u de belangrijkste wetenschappelijke verklaringen over ontstaan en voortbestaan van angst- en stemmingsstoornissen. U bent tot slot goed op de hoogte van de mogelijkheden om angst- en stemmingsstoornissen te behandelen en u bent op de hoogte van de relatieve effectiviteit van diverse behandelingen.
Contacturen online: 100 uur
Zelfstudie: 350 uur
Cursus van 30 okt 2023 - 11 mrt 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | maandag 30 okt 2023 | 9:30 - 16:45 | |
2 | maandag 6 nov 2023 | 9:30 - 16:45 | |
3 | maandag 13 nov 2023 | 9:30 - 16:45 | |
4 | maandag 20 nov 2023 | 9:30 - 16:45 | |
5 | maandag 27 nov 2023 | 9:30 - 16:45 | |
6 | maandag 4 dec 2023 | 9:30 - 16:45 | |
7 | maandag 11 dec 2023 | 9:30 - 16:45 | |
8 | maandag 18 dec 2023 | 9:30 - 16:45 | |
9 | maandag 8 jan 2024 | 9:30 - 16:45 | |
10 | maandag 15 jan 2024 | 9:30 - 16:45 | |
11 | maandag 22 jan 2024 | 9:30 - 16:45 | |
12 | maandag 29 jan 2024 | 9:30 - 16:45 | |
13 | maandag 5 feb 2024 | 9:30 - 16:45 | |
14 | woensdag 14 feb 2024 | 9:30 - 16:45 | Let op! Dit is een woensdag! |
15 | maandag 26 feb 2024 | 9:30 - 16:45 | |
16 | maandag 4 mrt 2024 | 9:30 - 16:45 | |
17 | maandag 11 mrt 2024 | 9:30 - 16:45 | Reservedatum! |
Cursus van 8 apr 2024 - 7 okt 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | maandag 8 apr 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | maandag 15 apr 2024 | 9:30 - 16:45 | |
3 | maandag 22 apr 2024 | 9:30 - 16:45 | |
4 | maandag 13 mei 2024 | 9:30 - 16:45 | |
5 | maandag 27 mei 2024 | 9:30 - 16:45 | |
6 | maandag 3 jun 2024 | 9:30 - 16:45 | |
7 | maandag 10 jun 2024 | 9:30 - 16:45 | |
8 | maandag 17 jun 2024 | 9:30 - 16:45 | |
9 | maandag 24 jun 2024 | 9:30 - 16:45 | |
10 | maandag 1 jul 2024 | 9:30 - 16:45 | |
11 | maandag 8 jul 2024 | 9:30 - 16:45 | |
12 | maandag 2 sep 2024 | 9:30 - 16:45 | |
13 | maandag 9 sep 2024 | 9:30 - 16:45 | |
14 | maandag 16 sep 2024 | 9:30 - 16:45 | |
15 | maandag 23 sep 2024 | 9:30 - 16:45 | |
16 | maandag 30 sep 2024 | 9:30 - 16:45 | |
17 | maandag 7 okt 2024 | 9:30 - 16:45 | RESERVEDATUM! |
30 okt 2023
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 30 | In aanvraag |
VGCt | ||
---|---|---|
Basiscursus | 100 | Toegekend |
V & VN | ||
---|---|---|
Scholing verpleegkundig specialisten | 100 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring | 16 | Toegekend |
8 apr 2024
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 30 | In aanvraag |
VGCt | ||
---|---|---|
Basiscursus | 100 | Toegekend |
V & VN | ||
---|---|---|
Scholing verpleegkundig specialisten | 100 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring | 16 | Toegekend |
Vooropleiding
Je hebt een afgeronde masteropleiding psychologie, pedagogische wetenschappen, gezondheidswetenschappen of geneeskunde. In je vooropleiding moet je de vakken leertheorieën, psychopathologie, persoonlijkheidsleer en gespreksvaardigheden hebben gevolgd.
Werk
Je bent minimaal twaalf uur per week werkzaam op het gebied van de GGZ, Jeugdzorg en onderwijs. Deze uren mogen ook worden opgedaan binnen een werkervaringsplek. Indien dit niet het geval is dan moet je in ieder geval werken met cliënten met psychische problemen of met teams die met cliënten werken aan psychische problemen. Bij twijfel over de werksetting en gelegenheid tot oefenen van het geleerde, neem contact op met King nascholing.
30 okt 2023
8 apr 2024
Aanschaffen:
Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van de volgende handboeken:
• Greeven, A. & Emmerik, A. van (red) (2020) Handboek Exposure. Boom. ISBN: 9789024430369
• Hermans, D. Raes, F, Orlemans, H. (2018) Inleiding tot de gedragstherapie. 7e druk. Bohn Stafleu en van Loghum. ISBN: 9789036819503. Let op: vóór de eerste bijeenkomst moeten uit dit boek twee hoofdstukken worden bestudeerd! (hoofdstukken mbt klassieke en operante conditionering)
• Keijsers, G.P.J., Minnen, A. van, Verbraak, M., Hoogduin, C.A.L. en Emmelkamp, P. (2017). Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten. Boek 1. (nieuwe druk, juni 2017). Boom. ISBN 978 90 895 3713 3.
Aanbevolen literatuur:
- Korrelboom, K., Broeke, E. ten (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie, handboek voor theorie en praktijk. Coutinho ISBN: 978 90 46903810. Dit boek is niet verplicht voor deze cursus.
- Bennett-Levy, J., Butler, G., Fennell, M., Hachmann, A. Gedragsexperimenten in cognitieve therapie. Handboek. Pearson Benelux B.V., 2015
- Bögels, S.M. & Oppen, P. van (2019) Cognitieve therapie: theorie en praktijk. 3e druk. Bohn Stafleu en van Loghum.
De handboeken geven een overzicht van de diverse stoornissen en praktische behandelmogelijkheden. Soms is het niveau echter te laag voor de doelstelling van deze cursus. Daarom worden deze handboeken aangevuld met recente literatuur van een wetenschappelijk, verdiepend niveau, passend bij de doelstellingen van de cursus.