Adoptie, verlies en veerkracht: trauma, identiteit en herstel in de praktijk
Verdiep je in de neurobiologische, gehechtheids- en traumagerelateerde aspecten van adoptie. Met recente inzichten en praktische modellen krijg je handvatten voor passende interventies, met speciale aandacht voor identiteit en ‘lived experience.
- Home
- Cursusaanbod
- Adoptie, verlies en veerkracht: trauma, identiteit en herstel in de praktijk
Deze cursus biedt verdieping in de neurobiologische, gehechtheids- en traumagerelateerde aspecten van adoptie. Aan de hand van recente wetenschappelijke inzichten verkennen deelnemers hoe vroege verwaarlozing, verlies en adoptie invloed hebben op de ontwikkeling van het brein, gehechtheid en emotieregulatie. Er wordt gewerkt met theoretische kaders zoals het Star Model van Waters, Polyvagaaltheorie en het Neurosequentieel Model van Perry. Daarnaast worden identiteit en 'lived experience' van geadopteerden belicht, met bijzondere aandacht voor de impact van illegale of onvolledige adopties. Het Adoptee Consciousness Model vormt een reflectiekader voor professionele bewustwording. Ook wordt een overzicht geboden van interventies passend bij geadopteerden, geïnformeerd door het NMT-model (Perry).
Na afloop van de cursus:
- Heb je inzicht in de neurobiologische impact van vroegkinderlijk trauma en verwaarlozing.
- Kan je hechtings- en rouwprocessen in de adoptiecontext duiden.
- Herken je identiteitsvragen bij geadopteerden, inclusief effecten van illegale/onvolledige adoptie.
- Daarnaast kan je reflecteren op de eigen professionele positie in het werken met geadopteerden.
GZ-psychologen, orthopedagogen, vaktherapeuten, sociaal werkers en andere gedragswetenschappers die werken met geadopteerden of geadopteerde kinderen in de GGZ, jeugdhulp of pleegzorg. Affiniteit met trauma- en hechtingsproblematiek is wenselijk.