Angst en dwangproblemen komen vaak voor bij kinderen en jongeren. Tijdens elke ontwikkelingsfase hebben ze te maken met specifieke angsten. Sommigen ontwikkelen echter een angststoornis, wat hun dagelijks functioneren beperkt. Ze ervaren overmatig piekeren, onrust, prikkelbaarheid en slaapproblemen. Vaak doen ze een beroep op belangrijke anderen om met hun angsten om te gaan, bijvoorbeeld door veel geruststelling te vragen of dingen alleen te doen in het bijzijn van anderen. Deze belangrijke anderen weten vaak niet hoe ze hiermee om moeten gaan en het kind of de jongere te ondersteunen bij het leren omgaan met angst.
Tijdens deze vierdaagse vervolgcursus leer je de nieuwste inzichten in het behandelen van kinderen en jongeren met angst- en dwangproblemen volgens cognitieve gedragstherapie (CGT). Je ontwikkelt vaardigheden om belangrijke anderen bij de behandeling te betrekken. Na afloop van de cursus ben je in staat om op een begrijpelijke manier de klachten en behandeling aan kinderen en belangrijke anderen uit te leggen. Dit helpt bij het opbouwen van een sterke behandelrelatie en vergroot de motivatie van alle betrokkenen om aan de slag te gaan. Als behandelaar groei je, omdat je beter weet wat je kunt doen en hoe je dit kunt aanpakken. Dit vergroot jouw plezier en vertrouwen. En dit is in het belang van iedereen!
Als een angstig kind of jongere hulp zoekt, vereist dit aanpassingsvermogen van de behandelaar in de behandelkamer. Hoe begin je het gesprek over angsten met het kind, zelfs als hij het spannend vindt of er nog niet over wil praten? Hoe leg je helder uit wat angst is en welke stappen kunnen helpen om de angst te verminderen? Hoe motiveer je iemand om exposure-oefeningen te doen? Hoe betrek je belangrijke anderen en doorbreek je de patronen die onbedoeld de angstklachten in stand houden? We zullen ook bespreken hoe je ervoor kunt zorgen dat de kans dat de behandeling ook thuis wordt voortgezet zo groot mogelijk wordt.
Deze vierdaagse praktijkgerichte cursus richt zich op evidence-based behandelingen voor kinderen en jongeren, waarbij het betrekken van ouders bij de behandeling centraal staat. Leer effectieve strategieën en technieken om kinderen en jongeren te helpen bij het overwinnen van angst- en dwangproblemen met behulp van CGT
Doelstelling
In deze cursus worden de volgende doelstellingen behaald:
- Leer de nieuwste inzichten met betrekking tot de behandeling van kinderen, jongeren en hun systeem met behulp van cognitieve gedragstherapie (CGT).
- Ontwikkel vaardigheden om het eerste gesprek met het kind en de ouders effectief vorm te geven. Leer hoe je contact maakt met het kind, hoe je de angstklachten serieus neemt en welke vragen je kunt stellen.
- Bouw een samenwerkingsrelatie op met het kind, de jongere en de ouders, waarin ze gezamenlijk aan de slag willen gaan met de angsten van het kind.
- Leer omgaan met eventuele weerstand bij het kind, de jongere en/of de ouders.
- Geef op een kindvriendelijke, visuele en interactieve manier psycho-educatie en leg de behandelrationale uit.
- Gebruik humor en geef 'taal' aan kinderen, jongeren en ouders om angsten aan te pakken en angstige gedachten uit te dagen.
- Leer hoe je exposure-oefeningen kunt uitvoeren met het kind en hoe ouders en kind dit samen kunnen oppakken.
- Help ouders bij het verminderen van aanpassingsgedrag, een instandhoudende factor bij angst, en versterk hun vaardigheden om het kind adequaat te ondersteunen bij het aangaan van angsten.
- Maak de behandeling positief en plezierig voor de cliënt en voor jezelf als behandelaar.
- Pas concrete en op maat gemaakte behandelplannen toe, met voorbeeld 'plannen van aanpak', waardoor je geïnspireerd raakt en weet hoe je deze kunt implementeren in de behandelpraktijk.
Werkwijze
Er wordt veel gedemonstreerd door de docenten, videomateriaal getoond en zelf geoefend en er is voldoende ruimte om eigen casuïstiek in te brengen.
Wijze van toetsing
Inleveren van een casusbeschrijving; opzet van een 'maatwerk' behandelplan vanuit de analyses van een eigen casus, beschrijving van de uitvoering van een of meerdere interventies en korte reflectie.
Dag | Datum | Tijden |
---|---|---|
1 | 6 november 2023 | 9:30 - 16:45 |
2 | 20 november 2023 | 9:30 - 16:45 |
3 | 4 december 2023 | 9:30 - 16:45 |
4 | 18 december 2023 | 9:30 - 16:45 |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen
Diagnostiek | 5 | In aanvraag |
Behandeling | 20 | In aanvraag |
Extra literatuurstudie | 7 | In aanvraag |
Herregistratie | 25 | In aanvraag |
VGCt
Vervolgcursus | 25 | In aanvraag |

Leonie Sieverding
Leonie Sieverding is als GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut werkzaam in haar eigen praktijk in Heemstede. Zij is ruim 15 jaar werkzaam in de jeugd-GGZ. Ze heeft bij diverse GGZ instellingen gewerkt, waar ze kinderen, jongeren en (jong)volwassenen met verschillende problematiek heeft behandeld. Zij is gespecialiseerd in het behandelen van angstklachten bij kinderen in de basisschoolleeftijd. Met veel plezier combineert Leonie het lesgeven met haar werk in de praktijk. Ze is enthousiast over haar vak en vindt het mooi om dit tijdens het lesgeven over te kunnen brengen.
Samen met Marije Kuin legt ze binnen de cursus de nadruk op CGT bij kind & jeugd, waarbij een vaak praktische vertaalslag van de (soms ingewikkelde) theorie wordt gemaakt waar cursisten direct mee aan de slag kunnen. Ze vindt een veilig leerklimaat belangrijk en besteedt hier binnen de cursus veel aandacht aan.
Leonie is ook supervisor voor de VGCT en NIP (K&J).

Marije Kuin
Marije Kuin is GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut (supervisor) bij Psychologenpraktijk Kuin. Zij heeft jarenlang bij diverse instellingen gewerkt en daarnaast in een eigen praktijk. Ze heeft veel ervaring met het werken met kinderen, jongeren en hun ouders met diverse problematiek en ontwikkelde verschillende behandelmodules (Zelf Plannen, Zelf Oplossingen Bedenken, Werken aan je zelfbeeld). Ze is gespecialiseerd in ADHD en gedragsproblemen.
Contacturen: 25 uur
Zelfstudie: 16 uur