Basiscursus Infant Mental Health (IMH)
Infant Mental Health (IMH) richt zich op kinderen van 0 tot en met 5 jaar en hun ouders. In deze cursus leer je diagnostisch kijken naar de relatie tussen ouder en kind, en komen IMH-interventies aan bod.
8.9/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Basiscursus Infant Mental Health (IMH)
Wat is Infant Mental Health (IMH)?
Infant Mental Health (IMH) richt zich op de emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling van de allerkleinste in onze samenleving en hoe deze ontwikkeling wordt beïnvloed door de omgeving. IMH-specialisten zijn gespecialiseerd in de behandeling en begeleiding van (de opvoeders van) het ongeboren kind (-9 maanden) tot kinderen van 5 jaar oud. De relatie tussen het jonge kind en de opvoeders staat hierbij centraal. IMH richt zich op het opbouwen van een veilige relatie tussen opvoeder en kind.
Professionals die zich bezighouden met Infant Mental Health kunnen onder andere psychologen, kinderartsen, maatschappelijk werkers en andere zorgverleners zijn die gespecialiseerd zijn in de vroege kindertijd en de ontwikkeling van geestelijke gezondheid bij jonge kinderen.
Basisbegrippen en visie van de IMH-specialist
Een IMH-specialist werkt om de geestelijke gezondheid van jonge kinderen te begrijpen, te ondersteunen en te bevorderen door de interacties tussen het kind en zijn of haar verzorgers te onderzoeken en te verbeteren. Hechting speelt hierbij een belangrijke rol. Een veilige hechting is cruciaal voor de emotionele en sociale ontwikkeling van een kind.
Daarnaast kijkt een IMH-specialist naar de ontwikkelingsmijlpalen, bijvoorbeeld op gebied van motoriek of taalontwikkeling. Het nauw volgen van de ontwikkelingsmijlpalen kan bijdragen aan het stellen van een indicatie voor een kortdurende interventie. IMH-specialisten ontwikkelen methoden en technieken om risico's te verminderen en een gezonde ontwikkeling te bevorderen Deze mijlpalen bieden een algemeen kader, maar elk kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Het is belangrijk om te kijken naar de algehele voortgang en de context van de ontwikkeling.
In de Basiscursus Infant Mental Health (IMH) ligt de essentie in het bevorderen van de kwaliteit van de ouder-kindrelatie om de gestagneerde of verstoorde ontwikkeling van het jonge opgroeiende kind te optimaliseren, ter voorkoming van latere problemen. IMH werkt met modellen gebaseerd op de moderne psychoanalyse, gecombineerd met inzichten uit de neurobiologie, gehechtheid, gedragstherapie en de theorie over mentaliseren.
In deze cursus leer je de basisbegrippen binnen IMH en word je vertrouwd met de manier van kijken naar interacties tussen ouders en hun jonge kind. De IMH-visie komt aan bod, de werkwijze van een reflecting team alsmede recent wetenschappelijk infant research. Je leert diagnostisch kijken naar de ouder-kindrelatie aan de hand van videomateriaal. Verschillende IMH-interventies en IMH-behandelingen komen aan bod; van preventief tot specialistisch.
Doelstelling
Na het volgen van deze cursus:
- heeft de cursist kennis van de IMH-visie en recent wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de (zeer vroege) kinderontwikkeling van 0 tot 5 jaar;
- heeft de cursist inzicht in de wijze waarop deze visie het uitgangspunt is van diagnostiek en behandeling;
- heeft de cursist de ouder-kind relatie leren observeren en weet de cursist aan te geven wanneer de ontwikkeling van het kind bemoeilijkt wordt;
- kan de cursist de theoretische kennis vertalen in therapeutische termen;
- heeft de cursist kennis gemaakt met enkele technische aspecten van behandeling.
Werkwijze
De cursusdagen bestaan uit inleidingen door de docent aan de hand van powerpointpresentaties, het bespreken van de literatuur, kijken naar en analyseren van videomateriaal van ouder-kind interacties, casuïstiekbesprekingen en praktische oefeningen (worden in kleine groepjes voorbereid en plenair besproken).
Contacturen: 12 uur
Zelfstudie: 8 uur
Cursus van 9 mei 2025 - 23 mei 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 9 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 23 mei 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 19 mei 2025 - 26 mei 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | maandag 19 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | maandag 26 mei 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 4 jun 2025 - 25 jun 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 4 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 25 jun 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 9 okt 2025 - 23 okt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 9 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | donderdag 23 okt 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 19 nov 2025 - 3 dec 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 19 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 3 dec 2025 | 9:30 - 16:45 |
9 mei 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 12 | Toegekend |
Extra literatuur studie | 1 | Toegekend |
Behandeling | 6 | Toegekend |
Diagnostiek | 6 | Toegekend |
V&V | ||
---|---|---|
scholing GGZ/Jeugdverpleegkunde/Kinderverpleegkunde | 12 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 12 | Toegekend |
19 mei 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuur | 1 | Toegekend |
Diagnostiek | 6 | Toegekend |
Behandeling | 6 | Toegekend |
Herregistratie | 12 | Toegekend |
V&V | ||
---|---|---|
scholing GGZ/Jeugdverpleegkunde/Kinderverpleegkunde | 12 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Jeugdzorgwerkers / jeugd- en gezinsprofessionals | 12 | Toegekend |
4 jun 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuur | 1 | Toegekend |
Diagnostiek | 6 | Toegekend |
Behandeling | 6 | Toegekend |
Herregistratie | 12 | Toegekend |
V&V | ||
---|---|---|
scholing GGZ/Jeugdverpleegkunde/Kinderverpleegkunde | 12 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Jeugdzorgwerkers / jeugd- en gezinsprofessionals | 12 | Toegekend |
9 okt 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Diagnostiek | 6 | In aanvraag |
Behandeling | 6 | In aanvraag |
Herregistratie | 12 | In aanvraag |
V&V | ||
---|---|---|
scholing GGZ/Jeugdverpleegkunde/Kinderverpleegkunde | 12 | Toegekend |
19 nov 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Diagnostiek | 6 | In aanvraag |
Behandeling | 6 | In aanvraag |
Herregistratie | 12 | In aanvraag |
V&V | ||
---|---|---|
scholing GGZ/Jeugdverpleegkunde/Kinderverpleegkunde | 12 | Toegekend |
Psychologen (ortho)pedagogen, jeugdartsen, huisartsen, jeugd- en gezinsprofessionals die werken met het jonge kind en het gezin, of meer kennis hierover willen opdoen.
9 mei 2025
19 mei 2025
4 jun 2025
9 okt 2025
19 nov 2025
9 mei 2025
19 mei 2025
4 jun 2025
9 okt 2025
19 nov 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Basiscursus Infant Mental Health (IMH)
Reviews
8.9/10 (4 beoordelingen)
De lesdagen waren heel interessant en goed voorbereid. Leuke afwisseling met de filmpjes!
Veel relevante en toepasbare theorie, die helder en compact werd gepresenteerd.
De trainster was erg inspirerend, met duidelijke voorbeelden. Daardoor was er een duidelijke koppeling naar de praktijk.
De combinatie van theorie, beelden en praktijkcasussen zorgde voor meer inzicht!
Werkwijze van een IMH-specialist
IMH is gebaseerd om meerdere modellen die uitgebreid besproken worden tijdens de basiscursus IMH. Voorbeelden van modellen zijn het Huismodel en het model van Stern. Deze modellen vormen de uitgangspunten voor de werkwijze van een IMH-specialist. De werkwijze van een IMH-specialist is veelzijdig en gericht op een holistische benadering van de ontwikkeling van jonge kinderen.
Diagnostiek en Indicatiestelling gebeurt binnen IMH op basis van de ‘Diagnostische classificatie van psychische en ontwikkelingsstoornissen in de baby- en vroege kindertijd’ (DC 0-5).
Wat betreft behandeling werken IMH-specialisten met verschillende pedagogische interventies. Hierbij zijn zowel therapievormen met de jonge kinderen en vormen van begeleiding van de ouders of verzorgers mogelijk.
Van preventief tot specialistisch: interventies en behandelingen voor de IMH-specialist
Het werk van een IMH-specialist bestrijkt een breed scala aan interventies, van preventieve maatregelen tot specialistische behandelingen. Het doel van al deze inspanningen is om een solide basis te leggen voor de emotionele en psychologische gezondheid van jonge kinderen.
Wanneer er tekenen zijn van ontwikkelingsachterstanden of emotionele moeilijkheden van jonge kinderen, kunnen gerichte interventies ingezet worden. Door het combineren van vroege, preventieve interventies met op maat gemaakte behandelingen kunnen IMH-specialisten een diepgaande impact hebben op de ontwikkeling en het welzijn van kinderen en hun opvoeders.
Aanmelden voor de Opleiding tot Infant Health Consulent
Behoefte aan meer verdieping? Overweeg dan onze uitgebreide, 18-daagse opleiding tot Infant Mental Health consulent. Deze intensieve opleiding, verdeeld over 6 thematische modules, is ontworpen om je diepgaande kennis en vaardigheden te geven op het gebied van Infant Mental Health. Je leert hoe je de ouder-kindrelatie kunt versterken en een kansrijke start voor jonge kinderen kunt bevorderen.
Na afloop ben je expert in het signaleren, observeren en begeleiden van jonge kinderen en hun ouders. Je kunt de IMH-visie integreren in je eigen werksetting en professioneel advies geven aan andere zorgverleners en beleidsmakers. Ook ben je in staat om op basis van de IMH-visie passende specialistische zorg te indiceren.