Vervolgcursus Cognitieve gedragstherapie bij kind & jeugd (50 uur VGCt)
Deze cursus biedt hulpverleners meer draagkracht in het cognitief gedragstherapeutisch werken met kinderen en jeugdigen. In de cursus worden diverse cognitief gedragstherapeutische behandeltechnieken bij kinderen, jeugdigen en hun systemen intensief geoefend.
- Home
- Cursusaanbod
- Vervolgcursus Cognitieve gedragstherapie bij kind & jeugd (50 uur VGCt) in Amsterdam, Aristo op 10 sep 2024
Deze vervolgcursus cognitieve gedragstherapie biedt therapeuten die de basiscursus hebben afgerond, de mogelijkheid om hun kennis verder te verdiepen en zich vaardiger te voelen bij het toepassen van technieken in de praktijk. Na de basiscursus voelen veel therapeuten zich nog onzeker over welke technieken ze moeten gebruiken en hoe ze deze kunnen toepassen bij specifieke doelgroepen, zoals kinderen en jeugdigen. Deze cursus biedt daarom uitgebreide oefeningen en begeleiding bij het toepassen van cognitieve gedragstherapie bij traumaproblematiek.
Naast het behandelen van traumaproblematiek bij kinderen en jeugdigen, leren cursisten ook hoe ze creatief kunnen omgaan met situaties waarin een behandeling niet verloopt zoals gepland. Er wordt intensief geoefend met verschillende technieken en casuïstiek om antwoorden te vinden op vragen zoals: Hoe daag je een gedachte goed uit bij een kind? Hoe motiveer je een puber met weerstand? Hoe krijg je ouders mee in de behandeling?
Deze cursus richt zich op het verder onderbouwen van behandelkeuzes en het toepassen van technieken, zodat cursisten zich zekerder voelen over hun eigen handelen. Er wordt gebruik gemaakt van vragenlijsten, holistische theorie, functie- en betekenisanalyses en casusconceptualisatie om een verklarend model op te stellen over de oorzakelijke en instandhoudende factoren van probleemgedrag. De cursus is methodisch specifiek en niet doelgroep specifiek, maar de oefeningen zijn wel doelgroepgericht. Na afloop van de cursus zijn de cursisten in staat om de principes van cognitieve gedragstherapie bij traumaproblematiek in brede zin toe te passen.
Cursus van 10 sep 2024 - 17 dec 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 10 sep 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 24 sep 2024 | 9:30 - 16:45 | |
3 | dinsdag 8 okt 2024 | 9:30 - 16:45 | |
4 | dinsdag 22 okt 2024 | 09:00 - 16:00 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
5 | dinsdag 12 nov 2024 | 9:30 - 16:45 | |
6 | dinsdag 26 nov 2024 | 9:30 - 16:45 | |
7 | dinsdag 10 dec 2024 | 9:30 - 16:45 | |
8 | dinsdag 17 dec 2024 | 9:30 - 16:45 |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Diagnostiek | 15 | Toegekend |
Behandeling | 27 | Toegekend |
Overige taken | 10 | Toegekend |
Herregistratie | 52 | Toegekend |
Extra literatuurstudie | 20 | Toegekend |
VGCt | ||
---|---|---|
Vervolgcursus | 50 | Toegekend |
- Aspirant VGCt-leden in het kader van een 50-urige vervolgcursus. De basiscursus van 100 uur dient afgerond te zijn.
- Eerstelijnspsychologen, kinder- en jeugdpsychologen en orthopedagogen.

Leonie Sieverding
Leonie Sieverding is als GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut werkzaam in haar eigen praktijk voor Basis GGZ in Heemstede. Ze heeft bij diverse specialistische GGZ instellingen gewerkt, waar ze kinderen, jongeren en (jong)volwassenen met verschillende problematiek heeft behandeld. Zij is gespecialiseerd in het behandelen van angstklachten bij kinderen in de basisschoolleeftijd. Met veel plezier combineert Leonie het lesgeven met haar werk in de praktijk. Ze is enthousiast over haar vak en vindt het mooi om dit tijdens het lesgeven over te kunnen brengen. Samen met Marije Kuin legt ze binnen de cursus de nadruk op CGT bij kind & jeugd, waarbij een praktische vertaalslag van de (soms ingewikkelde) theorie wordt gemaakt waar cursisten direct mee aan de slag kunnen. Ze vindt veel oefenen in een veilig leerklimaat belangrijk en besteedt hier binnen de cursus veel aandacht aan. Leonie is ook supervisor voor de VGCT en NIP (K&J).

Marije Kuin
Marije Kuin is GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut (supervisor) bij Psychologenpraktijk Kuin. Zij heeft jarenlang bij diverse instellingen gewerkt en daarnaast in een eigen praktijk. Ze heeft veel ervaring met het werken met kinderen, jongeren en hun ouders met diverse problematiek en ontwikkelde verschillende behandelmodules (Zelf Plannen, Zelf Oplossingen Bedenken, Werken aan je zelfbeeld). Ze is gespecialiseerd in ADHD en gedragsproblemen.
Literatuur aan te schaffen/ over te beschikken
Verplicht ( blz)
- Prins, Bosch & Braet (2018) Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen. Bohn Stafleu van Loghum.
- Keijsers, Vossen & Keijsers (2012), Helpen veranderen, motiveringsstrategieen in de psychotherapie. Boom.
- Stallard, P. (2006): Werkboek Denk goed-voel je goed. Cognitieve gedragstherapie voor kinderen en jongeren. Uitgeverij Nieuwezijds.
- Bögels, S.M., Oppen, P. van. (red.) (2019) Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Bohn Stafleu van Loghum.
Aanbevolen
- Cladder, Nijhoff-Huysse en Mulder (2018), Cognitieve gedragstherapie met kinderen en jeugdigen. Pearson.
- Boyer, B.E. & Kuin, M (2015): Zelf oplossingen bedenken, trainershandleiding. Training voor oplossingsgericht werken met jongeren. Llannoo Campus.
- Wijngaard van der, R., (2020) Imaginaire rescripting, theorie en praktijk, BSL.
Contacturen: 50 uur
Zelfstudie: 30 uur