Verdiepingscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen en jeugdigen (70 uur verdieping) - blended

In deze blended verdiepingscursus van 70 uur leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen. De cursus is op kinderen en jeugdigen gericht en kun je volgen als je de Inleiding (30 uur) al hebt gevolgd.

Let op!; er zijn toelatingseisen voor deze opleiding, zie de informatie onder het kopje doelgroep. Mocht je vragen hebben, of twijfelen of je voldoet aan te toelatingseisen, neem dan voordat je je inschrijft, contact met ons op.

Deze blended cursus beslaat 8 cursusdagen van ongeveer 6,1 uur en 8 online meetings van ongeveer 2 uur. Deze online meetings vinden voorafgaand elke cursusdag plaats.

De blended cursus verschilt van de niet-blended vervolgcursus CGT in de tijd die de cursist zelfstandig besteedt en indeelt; de literatuur wordt (spelenderwijs) getoetst en geoefend m.b.v. de Knowingo+ app. Er wordt veel videomateriaal thuis bestudeerd. En tijdens de online-voorbereidingsdagen zullen de cursisten onderling, in kleine groepjes, lesstof oefenen, voorbereiden en presenteren. 

Inhoud 

Er wordt ingegaan op de kennis van het cognitief gedragstherapeutisch proces, leer- en emotietheorie relevant voor de klinische praktijk, (in ieder geval) de theorieën over klassieke en operante conditionering, en het cognitieve model. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een verklarend model (inclusief gebruik van vragenlijsten, holistische theorie, functie- en betekenisanalyses en casusconceptualisatie) over de oorzakelijke en in stand houdende factoren van probleemgedrag plus adequate evaluatie- en monitoringsinstrumenten. 

In deze cursus worden vaardigheden aangereikt voor het opbouwen, onderhouden en afsluiten van een cgt-behandeling en een adequate therapeutische werkrelatie en voor ontwerpen van behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en cognitief gedragstherapeutische analyses. Ook leer je het toepassen van basistechnieken van de cognitieve gedragstherapie, waaronder registratieopdrachten en concretisering van probleemgedrag, exposure, responspreventie, gedragsexperimenten, sociale vaardigheidstraining, zelfregulatieprocedures, contraconditioneren, activeringstechnieken, uitdaagtechnieken, socratische dialoog en ontspanningsprocedures, en de uitvoering van behandelingen volgens evidence-based behandelprogramma’s bij de meest voorkomende problematieken in de doelgroep, waaronder angst- en stemmingsstoornissen.

Doelstelling

Na afloop van de basiscursus:

  • kunnen cursisten, onder supervisie, cognitieve gedragstherapieën uitvoeren bij kinderen, jeugdigen en volwassenen;
  • heeft de cursist inzicht en basisvaardigheid in de cognitief gedragstherapeutische manier van denken;
  • kan de cursist leermodellen toepassen in de eigen praktijk;
  • kan de cursist het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen;
  • kan de cursist betekenisanalyses, functieanalyses en interventiestrategieën ontwerpen;
  • kan de cursist de kenmerken van de verschillende angst- en stemmingsstoornissen beschrijven;
  • kan de cursist biologische, psychologische, leertheoretische en systeemverklaringen voor het ontstaan van angst- en stemmingsstoornissen benoemen;
  • kan de cursist op grond van diagnostiek, assessment, functieanalyses en hulpvragen vaststellen wat er aan de hand is bij een cliënt met een angststoornis, een cliënt met een stemmingsstoornis en een cliënt met een derde probleemgebied naar keuze;
  • kan de cursist vaststellen welk behandelprogramma, op grond van wetenschappelijke inzichten, voor de cliënt het meest aangewezen is;
  • kan de cursist op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen, een behandeling uitvoeren, evalueren en afsluiten;
  • kan de cursist een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het systeem daarbij betrekken.

Werkwijze 

Korte presentaties door docent en cursisten, groepsdiscussies, oefenen aan de hand van papieren casuïstiek, oefenen met het toepassen van de diverse analysemodellen en opstellen van cognitieve casusconceptualisatie, demonstratie van technieken (DVD, modeling door docent), rollenspelen en oefenen van diverse bovengenoemde technieken. Er is veel ruimte voor casuïstiek van cursisten en verdiepende vragen.

De cursisten bereiden de cursusbijeenkomsten voor door:

·       bestuderen literatuur (Knowingo+)

·       maken van huiswerkopdrachten

De cursusbijeenkomsten en de online thuis leerdagen omvatten:

·       voor- en nabespreken van het huiswerk

·       literatuurbespreking door cursisten en docent

·       uitleg theorie door de docent

·       praktische oefeningen met betrekking tot de verschillende onderdelen van het gedragstherapeutische proces, in de vorm van rollenspelen.

Er wordt zoveel mogelijk geoefend aan de hand van concreet praktijkmateriaal van de cursisten.

Toetsing

Kennis en vaardigheden worden op verschillende manieren getoetst:

- toetsing middels de app Knowingo+

- actieve participatie tijdens de cursus

- onderlinge gedragsmodificatie

- het maken van een mini N=1 van de onderlinge gedragsmodificatie (dit is de eindtoets).

 Knowingo+

Per geleerd deelthema ontvangen de cursisten certificaten op de app. Om het leren van de cursisten goed te kunnen borgen, ziet de docent de certificaten in. Dit is zowel een toets van het basisdeel- als het verdiepingsdeel van de cursus.

 Mini N=1 van de onderlinge gedragsmodificatie

Aan de hand van de casus uit de onderlinge gedragsmodificatie wordt een verslag gemaakt met daarin: klachtinventarisatie, diagnostiek, differentiaal diagnostische overwegingen, Holistische Theorie, Functie- en Betekenisanalyses, behandelplan, korte omschrijving toepassing interventies en kritische reflectie op eigen gedrag als therapeut. De mini N=1 beslaat maximaal vijf pagina’s.



 

DagDatumTijden
1 1 juni 20239:30 - 16:30
215 juni 20239:30 - 16:30
329 juni 20239:30 - 16:30
4 7 september 20239:30 - 16:30
521 september 20239:30 - 16:30
6 5 oktober 20239:30 - 16:30
7 9 november 20239:30 - 16:30
830 november 20239:30 - 16:30
9 (Reservedatum!)14 december 20239:30 - 16:30

VGCt

geldig van 9 sep 2022— 8 sep 2025
Basiscursus70Toegekend

NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen

geldig van 9 sep 2022— 8 sep 2025
Diagnostiek15Toegekend
Behandeling50Toegekend
Overige taken5Toegekend
Extra literatuurstudiepunten27Toegekend
Herregistratie70Toegekend

Vooropleiding

Je hebt een afgeronde masteropleiding psychologie, pedagogische wetenschappen, gezondheidswetenschappen of geneeskunde. In je vooropleiding moet je de vakken leertheorieën, psychopathologie, persoonlijkheidsleer en gespreksvaardigheden hebben gevolgd.

Werk

Je bent minimaal twaalf uur per week werkzaam op het gebied van de GGZ de Jeugdzorg of Onderwijs. Deze uren mogen ook worden opgedaan binnen een werkervaringsplek.

Indien dit niet het geval is dan moet je in ieder geval werken met cliënten met psychische problemen of met teams die met cliënten werken aan psychische problemen.

Bij twijfel over de werksetting en gelegenheid tot oefenen van het geleerde, neem contact op met King nascholing.

Om je te kunnen registreren als Cognitief Gedragstherapeut in opleiding bij de VGCt dien je te kunnen aantonen dat je de verdiepingscursus bent gestart binnen 1 jaar na afronding van de Inleiding van 30 uur.

Mariken Braber

Mariken Braber

Mariken Braber is BIG-geregistreerd psychotherapeut en GZ-psycholoog en supervisor bij de VGCt. Na 17 jaar in de kinderpsychiatrie (Bascule en vanuit de maatschap ook bij GGZ Centraal Fornhese) te hebben gewerkt op de polikliniek en dagbehandeling, is zij nu werkzaam bij Het Lindehuis, praktijk voor kinder- en jeugdpsychotherapie en systeemtherapie, in Laren (NH). Binnen de praktijk ziet Mariken kinderen, jongeren en hun ouders, en ook jongvolwassenen met diverse problemen. 

Haar affiniteit ligt op het gebied van kinderen en jongeren met angst- en dwangstoornissen, stemmingsstoornissen, trauma en persoonlijkheidsproblematiek. Ze heeft ruime ervaring als docent in postdoctorale opleidingen.

Literatuur (onder voorbehoud):

De literatuur bestaat uit de digitale literatuur en daarnaast uit de volgende door de cursisten zelf aan te schaffen boeken:

  • K. Korrelboom en E. ten Broeke: Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie: nieuwste druk
  • S. M Bögels en P. van Oppen. Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Derde druk 2019. ISBN 978 90 36820202
  • Braet, C. & Bogels, S. (2020). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 3. Amsterdam: Boom. ISBN 9789024408917  

Contacturen: 70 uur

Online contacturen: 16 uur

Zelfstudie: 40 uur

Naar boven