Vervolgcursus Cognitief Systeemgerichte traumabehandeling bij kinderen en jeugdigen - blended
In deze cursus leert u werken met cognitieve gedragstherapeutische methoden en technieken voor de behandeling van trauma bij kinderen en jeugdigen, en hun gezinsleden. Bij trauma en angst spelen ouders een belangrijke rol. Ze bieden steun en helpen bij het aanleren van coping. Daarom staan systeembehandelingen en actieve betrokkenheid van gezinsleden centraal.
- Home
- Cursusaanbod
- Vervolgcursus Cognitief Systeemgerichte traumabehandeling bij kinderen en jeugdigen - blended in Amsterdam, Aristo op 10 jan 2025
In deze cursus leer je werken met cognitieve gedragstherapeutische methoden en technieken om trauma bij kinderen en jongeren en hun gezinsleden te behandelen. Bij trauma en angst spelen ouders een belangrijke rol omdat ze ondersteuning bieden en helpen bij het aanleren van coping-vaardigheden. Daarom staan systeembehandelingen en actieve betrokkenheid van gezinsleden centraal.
Via genogrammen ontdek je de invloed van traumatische ervaringen door de generaties heen. Ook oefen je met de toepassing van verschillende exposure-varianten in fantasie en met oplossingsgerichte technieken bij trauma.
Met behulp van het Writejunior protocol leer je de praktische toepassing van schrijftherapie met deze kinderen. Onderdelen van het protocol zijn onder meer exposure, cognitieve herstructurering, coping en social sharing.
De blended cursus bestaat uit face-to-face bijeenkomsten, online bijeenkomsten en de Knowingo+ app:
• 6 face-to-face bijeenkomsten van 6 ½ uur, exclusief pauze
• 6 keer 120 minuten online tijd: Voor elke face-to-face bijeenkomst is er een online meeting waarin cursisten via Zoom uitwisseling met elkaar hebben over de te bestuderen lesstof en lesstof oefenen, voorbereiden en/of presenteren. De lesstof kunnen cursisten via de website van King nascholing raadplegen.
• De Knowingo+-app: Cursisten installeren de app Knowingo+ op hun mobiele telefoon of tablet. Met deze tool maken cursisten spelenderwijs de te leren literatuur eigen. Door het spelen van de app zal de kennis beter blijven hangen omdat er meer herhaling en daardoor verankering plaatsvindt. Ook zal de inhoud uit het inleidende gedeelte terugkomen in het verdiepingsgedeelte. Docenten hebben toezicht over het dashboard en kunnen zo de voortgang meten en de cursisten toetsen.
Cursus van 10 jan 2025 - 30 mei 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 10 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 31 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | vrijdag 7 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | vrijdag 4 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | vrijdag 25 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | vrijdag 23 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | vrijdag 30 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | Reservedatum! |
VGCt | ||
---|---|---|
Vervolgcursus | 50 | Toegekend |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Diagnostiek | 15 | Toegekend |
Behandeling | 35 | Toegekend |
Herregistratie | 50 | Toegekend |
Extra literatuur | 3 | Toegekend |
Vereniging EMDR Nederland | ||
---|---|---|
Algemene scholing (breed) | 20 | Toegekend |
Psychologen, pedagogen, psychotherapeuten die in de praktijk werkzaam zijn in de hulpverlening aan kinderen, jeugdigen en hun ouders. Basiskennis van de cognitieve gedragstherapie is vereist (niveau VGCt-erkende basiscursus cognitieve gedragstherapie).

Denise Beuvens
Denise Beuvens is GZ-psycholoog, kinder- en jeugdpsycholoog, cognitief gedragstherapeut, EMDR-therapeut en supervisor VGCt. Zij is werkzaam in haar eigen praktijk Psychologenpraktijk Kwadrant in Zaandam. Zij behandelt kinderen, jeugdigen en volwassen en geeft les in postdoctorale opleidingen en nascholing.

Meike van Veggel
Meike van Veggel is GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut, EMDR-therapeut en supervisor VGCT. Zij is werkzaam in haar eigen praktijk Psychologenpraktijk Kwadrant in Zaandam en bij KSK Psychologenpraktijk in Amsterdam. Zij behandelt kinderen, jeugdigen en volwassen en geeft les in postdoctorale opleidingen en nascholing.
Boeken:
- Lucassen, S., Oord, S. van der (2021) 5e gewijzigde druk, WRITEjunior. Protocol schrijftherapie voor getraumatiseerde kinderen en adolescenten 4-18 jaar. Amsterdam: SWP, ISBN 9789085601661
- Siegel, D.J., Hartzell, M. (2014), Parenting from the inside out. New York: Penguin, ISBN
- Beer, R., Lindauer R. (2014) Verwerken en versterken, Werkboek voor therapeuten bij de methode traumagerichte cognitieve gedragstherapie Bohn Stafleu van Loghum Houten, ISBN 9789036805834
- Struik, A. (2021), Slapende honden? Wakker maken! Een stabilisatiemethode voor chronisch getraumatiseerde kinderen. Amsterdam: Pearson. ISBN 9789043038751*
De overige literatuur (artikelen) staat per bijeenkomst aangegeven en is te vinden in de digitale leeromgeving.
* Mocht je starten met de cursus op 4 maart 2022 en nog een oude druk hebben, dan kun je die ook gebruiken.
Contacturen: 50 uur
Zelfstudie: 30 uur