Algemene Voorwaarden Consumenten voor Particulier Onderwijs en Opleidingen
Deze Algemene Voorwaarden Consumenten van de Branchevereniging Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO)
zijn tot stand gekomen in overleg met De Consumentenbond in november 2020 en treden in werking uiterlijk op 1
september 2021.
Inhoud
Artikel 1 - Definities
Artikel 2 - Toepasselijkheid
Artikel 3 - Aanbod
Artikel 4 -
Overeenkomst
Artikel 5 - Annulering & (tussentijdse) beëindiging van de overeenkomst
Artikel 5a Ziekte/afwezigheid
Artikel 6 -
Auteursrechten
Artikel 7 - Prijswijzigingen
Artikel 8 - Levering
Artikel 9 - Conformiteit en
niet-nakoming van de overeenkomst
Artikel 10 - Betaling
Artikel 11 - Niet-tijdige betaling
Artikel 12
- Opschorten
Artikel 13 - Aansprakelijkheid van de ondernemer
Artikel 14 - Vertrouwelijkheid
Artikel
15 - Vragen en klachten
Artikel 16 - Geschillenregeling
Artikel 17 - Nakominggarantie
Artikel 18 -
Wijziging
Artikel 1 - Definities
Abonnement |
Een regeling, waarbij een eenmalige of periodieke betaling wordt gedaan, welke gedurende een bepaalde periode
recht geeft op onbeperkte gebruikmaking van een leeraanbod. |
Afstandsonderwijs |
Vorm van onderwijs, waarbij docent en u niet gelijktijdig persoonlijk aanwezig zijn. |
Contactonderwijs |
Vorm van onderwijs met directe interactie tussen docent of trainer en student of cursist. |
Educatieve dienst |
Het geven van onderwijs, opleiding en/of training en/of de levering van lesmateriaal en/of het aanbieden van
(deel)examens en/of een EVC-traject en/of een andere vorm van beoordeling. |
EVC |
Verworven competenties, opgedaan tijdens eerdere werkervaring of gevolgde opleidingen. EVC’s worden via
assessments bepaald en kunnen leiden tot verkorte (versnelde) opleidingstrajecten. |
Formeel onderwijs |
Onderwijs dat gereguleerd wordt door specifieke onderwijswetgeving en dat wordt afgesloten met een formeel
diploma, zijnde een wettelijk erkend diploma. |
Niet-formeel onderwijs |
Onderwijs dat niet gereguleerd wordt door specifieke onderwijswetgeving. |
Onderwijs |
Onderwijs, opleiding, cursus en/of training, zowel afstandsonderwijs, contactonderwijs als onderwijs in de
vorm van een abonnement. |
Overeenkomst |
Een overeenkomst, zoals bedoeld in artikel 2 lid 1. |
Overeenkomst op afstand |
Een overeenkomst die tussen de ondernemer en u wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor
verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de
overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand. |
Opstartkosten |
De kosten die een opleider ten behoeve van de uitvoering van de studieovereenkomst vooraf heeft gemaakt. Een
opleider maakt altijd opstartkosten voor u. Deze kosten zijn: administratiekosten, IT-kosten, marketingkosten,
personeelskosten; huren trainingslocatie; toezending van en opvolging op de door student in te sturen of aan te
leveren documenten waaronder de onderwijsovereenkomst; indien van toepassing afname van een intaketoets en/of
voeren van een intakegesprek; plannen en het samenstellen van de groepsindelingen lesroosters en werving en
planning van de docenten; specifieke voorlichting/informatievoorziening; het verspreiden van
informatiemateriaal; administratieve verwerking van de inschrijving; opzetten studentendossier; het opzetten en
inrichten van de studentaccount in de online leeromgeving; de voorbereidingen voor en uitvoering van de
eventuele introductie; gerelateerde uitgaven zoals porto, online licentiekosten, kosten voor intaketoetsen,
informatiemateriaal etc.) Of andere kosten voor zover een opleider deze kan aantonen. |
U |
Natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf en die een educatieve dienst
van de ondernemer afneemt. |
Artikel 2 - Toepasselijkheid
- Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen de ondernemer en u met betrekking
tot een educatieve dienst, zowel betreffende formeel onderwijs als niet-formeel onderwijs.
- Indien de ondernemer ook andere (branche-gerelateerde) algemene voorwaarden gebruikt en die voorwaarden zijn
niet tot stand gekomen in overleg met consumentenorganisaties, dan zijn die voorwaarden niet van toepassing op de
overeenkomst. Dit geldt niet als er bepalingen in zijn opgenomen waarover niets geregeld is in deze algemene
voorwaarden. Alle documenten maken deel uit van de overeenkomst maar er mag geen strijdigheid zijn. Te denken valt
aan de bepalingen die staan in het Onderwijs- en het examenreglement (OER), de onderwijsovereenkomst of het
inschrijfformulier. Bij strijdigheid geldt de voor u gunstigste bepaling. Wel mag de ondernemer altijd ten gunste
van u afwijken ook ten opzichte van de algemene voorwaarden. Indien uitsluitend (deel)examens, EVC-trajecten of
andere vormen van beoordeling worden aangeboden, zijn de bepalingen in de artikelen 3 lid 3 sub b, 5 lid 1, 8 lid
1, 8 lid 2 sub b en 9 lid 1 niet van toepassing. Indien uitsluitend (deel)examens worden aangeboden, zijn de
bepalingen in artikel 5 lid 1 en de leden 3 tot en met 7 niet van toepassing.
- De ondernemer kan ook andere algemene voorwaarden gebruiken die tot stand zijn gekomen in overleg met één of
meer consumentenorganisaties. In dat geval bepaalt de in artikel 16 genoemde geschillencommissie welke voorwaarden
van toepassing zijn op de overeenkomst aan de hand van hetgeen partijen daarover zijn overeengekomen bij de
totstandkoming van de overeenkomst.
Artikel 3 - Aanbod
- De ondernemer brengt het aanbod (bij voorkeur) schriftelijk dan wel elektronisch uit.
- Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de educatieve dienst en/of van het lesmateriaal
dat onderdeel uitmaakt van de educatieve dienst. Het aanbod geeft tevens aan of gebruik van dit lesmateriaal
verplicht is.
- Elk aanbod dient zodanige informatie te bevatten dat voor u duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn
die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Het aanbod vermeldt in ieder geval op duidelijke en
begrijpelijke wijze de volgende gegevens;
- a. in het geval van een overeenkomst die betrekking heeft op een educatieve dienst:
- - de wijze van uitvoering van de overeenkomst;
- - wanneer de educatieve dienst start;
- - de voorwaarden waaronder de educatieve dienst eventueel niet doorgaat;
- - voor zover van toepassing: de toelatingseisen om aan het onderwijs deel te mogen nemen;
- - de prijs met inbegrip van alle bijkomende kosten en belastingen;
- - de wijze van betaling;
- - de duur van de overeenkomst,
- b. of in het geval van een overeenkomst die betrekking heeft op de koop van lesmateriaal:
- de prijs met inbegrip van alle bijkomende kosten en belastingen;
- de wijze van betaling, van aflevering van het lesmateriaal en/of van uitvoering van de overeenkomst;
- de levertijd van het lesmateriaal.
- Deze algemene voorwaarden worden voorafgaand aan de overeenkomst nadrukkelijk bekend gemaakt aan u en maken
integraal deel uit van de algemene informatievoorziening van de ondernemer.
- De ondernemer mag aan het uitbrengen van een aanbod en/of de aanvaarding van een opdracht de voorwaarde
verbinden dat u persoonsgegevens verstrekt en, indien en voor zover regelgeving van overheidswege daartoe
noodzaakt en/of dat toestaat, een kopie van een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart overlegt.
- Onverminderd het bepaalde in lid 1 tot en met 5 omvat het aanbod bij een overeenkomst op afstand bovendien de
volgende gegevens:
- a. de identiteit en het adres van de ondernemer, inclusief het bezoekadres van de vestiging van de
ondernemer;
- b. het recht van u om de overeenkomst binnen veertien dagen te ontbinden overeenkomstig artikel 5 lid 5 en
6;
- c. indien bijkomende kosten in rekening worden gebracht voor contact met de ondernemer via telefoon of
internet: de hoogte van het geldende tarief;
- d. de geldigheidsduur van het aanbod.
Artikel 4 - Overeenkomst
- De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door u. Na de totstandkoming van de overeenkomst
ontvangt u hiervan schriftelijk of langs elektronische weg een bevestiging.
- In geval van elektronische opdrachtverlening stuurt de ondernemer een elektronische bevestiging naar u; zolang
de ontvangst van een elektronisch aanvaarde opdracht niet is bevestigd door de ondernemer kunt u de opdracht
annuleren.
- Nadat een overeenkomst op afstand tot stand is gekomen, worden de in artikel 3 lid 3 en lid 6 bedoelde gegevens
schriftelijk of op een andere, aan u ter beschikking staande en voor u toegankelijke duurzame gegevensdrager,
verstrekt.
Artikel 5 - Annulering & (tussentijdse) beëindiging van de overeenkomst
De cursist kan binnen 14 dagen na inschrijving kosteloos annuleren, zonder opgaaf van reden. Annuleren kan alleen schriftelijk. Als annuleringsdatum geldt de datum van ontvangst.
Bij annulering tot een maand voor aanvang van de cursus, wordt €50,- annuleringskosten in rekening gebracht.
Bij annuleren binnen een maand en 2 weken voor aanvang van de cursus wordt 30% van de overeengekomen prijs in rekening gebracht.
Bij annuleren minder dan 2 weken voor aanvang van de cursus wordt 50% van de overeengekomen prijs in rekening gebracht.
Bij tussentijdse beëindiging 50% (als opstartkosten) van de overeengekomen prijs, plus de kosten van het reeds gevolgde onderwijs, ongeacht of u aanwezig was bij deze bijeenkomst(en). De totale kosten zijn nimmer hoger dan de overeengekomen prijs.
Na overleg met King nascholing is het mogelijk om zich door een collega te laten vervangen. In dit geval wordt enkel €50,- aan administratiekosten in rekening gebracht.
Artikel 5a Ziekte/afwezigheid
Afwezigheid door ziekte
Mocht de cursist/opleidingsdeelnemer een bijeenkomst niet kunnen bijwonen wegens ziekte, dan kan hij/zij dit tot 48 uur vóór aanvang aan King nascholing melden. De bijeenkomst kan dan worden ingehaald mits er nog plaatsen beschikbaar zijn. Een ziekmelding binnen 48 uur vóór aanvang betekent extra kosten van €50,- als de cursist/opleidingsdeelnemer de bijeenkomst wil inhalen.
Artikel 6 - Auteursrechten
Het aangeboden cursusmateriaal is uitsluitend bedoeld voor persoonlijk gebruik. Op alle door ondernemer verstrekte
zaken, zoals boeken, proefexamens, readers en software rusten auteursrechten van de ondernemer of van derden. De in
dit artikel bedoelde zaken mogen niet zonder nadrukkelijk voorafgaande toestemming van de ondernemer worden
vermenigvuldigd, openbaar gemaakt en/of op andere wijze ter kennis van derden worden gebracht of aan derden worden
verstrekt, zowel gedurende de looptijd van de opleiding als nadien. Het is ook niet toegestaan het materiaal in
gewijzigde vorm openbaar te maken of onder eigen naam te gebruiken zonder schriftelijke toestemming van de
ondernemer. De copyright/ eigendomsrechten op de cursus berusten volledig bij de ondernemer.
Artikel 7 - Prijswijzigingen
- Als binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst maar nog vóór aanvang van de educatieve dienst een
prijswijziging optreedt, zal deze geen invloed hebben op de overeengekomen prijs.
- U heeft recht op ontbinding van de overeenkomst als ná drie maanden na het sluiten van de overeenkomst, maar nog
vóór aanvang van de educatieve dienst de prijs wordt verhoogd.
- Lid 1 en 2 zijn niet van toepassing op prijswijzigingen die uit de wet voortvloeien.
Artikel 8 - Levering
- Lesmateriaal
- a. De ondernemer levert het lesmateriaal tijdig aan u. Onder tijdige levering wordt mede verstaan het tijdig
verschaffen van toegang tot lesmateriaal dat op elektronische wijze wordt aangeboden.
- b. Bij de koop van lesmateriaal zonder onderwijs is de maximale levertijd 30 dagen, tenzij anders wordt
overeengekomen. Indien deze levertijd wordt overschreden, kunt u zonder nadere ingebrekestelling de
overeenkomst ontbinden.
- c. Verkeerd of beschadigd lesmateriaal wordt onmiddellijk door de ondernemer vervangen zonder kosten voor u.
- Correctiewerk
- a. U wordt geïnformeerd over de termijn waarbinnen ingezonden opdrachten of toetsen worden gecorrigeerd.
- b. Het tijdstip van het terugontvangen van correcties moet in redelijke verhouding staan tot het tijdstip
van aanvang van het vervolg van het onderwijs respectievelijk van een eventuele herkansing.
Artikel 9 - Conformiteit en niet-nakoming van de overeenkomst
- De educatieve dienst en het geleverde lesmateriaal moeten voldoen aan uw redelijke verwachting. Indien u uw
verplichtingen niet nakomt dan is de ondernemer bevoegd zijn verplichtingen op te schorten. Indien de ondernemer
zijn verplichtingen niet nakomt mag u uw verplichtingen opschorten. Bij gedeeltelijke of niet-behoorlijke nakoming
is opschorting slechts toegestaan, voor zover de tekortkoming dat rechtvaardigt.
- De ondernemer heeft het recht van terughouding (retentie) als u tekortschiet in de voldoening van een opeisbare
verplichting, tenzij de tekortkoming deze terughouding niet rechtvaardigt.
- Als één van de partijen in verzuim is met het nakomen van de overeenkomst, is de wederpartij bevoegd de
overeenkomst te ontbinden, tenzij de tekortkoming gezien haar geringe betekenis de ontbinding niet rechtvaardigt.
Artikel 10 - Betaling
- Betaling vindt plaats door bijschrijving van het verschuldigde bedrag op een door de ondernemer aangegeven
bankrekening op het tijdstip van de koop of levering, of betaling door middel van door banken erkende vormen van
elektronisch betalen. Contant betalen is in overleg ook mogelijk.
- Als betaling in termijnen is overeengekomen, moet u – met inachtneming van het bepaalde in lid 3 – betalen
volgens de termijnen en de percentages, zoals deze in de overeenkomst zijn vastgesteld.
- Betaling van de educatieve dienst vindt plaats vóór het moment dat de opleiding van start gaat. De ondernemer
mag van u verlangen dat het volledige bedrag uiterlijk 10 werkdagen vóór de dag van aanvang van de educatieve
dienst, zoals bedoeld in artikel 3 lid 3 sub a, is voldaan.
- Bij de koop van lesmateriaal zonder onderwijs moet betaling uiterlijk geschieden ten tijde en ter plaatse van de
aflevering. U kan door de ondernemer tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden
verplicht.
Artikel 11 - Niet-tijdige betaling
U bent in verzuim vanaf het verstrijken van de betalingsdatum. De ondernemer zendt na het verstrijken van die
datum een kosteloze betalingsherinnering en geeft u de gelegenheid binnen 14 dagen, na ontvangst van deze
betalingsherinnering alsnog te betalen.
- a) Indien u niet tijdig aan uw betalingsverplichting(en) voldoet, stuurt de ondernemer u een herinnering. U
krijgt alsnog 14 dagen de tijd om te betalen.
- b) Als u na het verstrijken van deze termijn niet heeft betaald, is de ondernemer gerechtigd over het nog
verschuldigde bedrag de wettelijke rente in rekening te brengen en de buitengerechtelijke incassokosten.
- c) Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,-; 10% over de
daaropvolgende € 2.500,- en 5% over de volgende € 5.000,- met een minimum van € 40,-.
- d) De ondernemer kan ten voordele van u afwijken van genoemde bedragen en percentages.
Artikel 12 - Opschorten
Gedurende de behandeling van een klacht of geschil conform het in artikel 15 en 16 bepaalde, zal de ondernemer het
in rekening brengen van rente en incassokosten opschorten.
Artikel 13 - Aansprakelijkheid van de ondernemer
Voor zover de ondernemer toerekenbaar tekortschiet en u daardoor schade lijdt, is de aansprakelijkheid van de
ondernemer voor schade die niet het gevolg is van letsel-, dood- of zaakschade, beperkt tot vergoeding van directe
schade. De aansprakelijkheid van de ondernemer voor letsel-, dood- of zaakschade wordt niet uitgesloten of beperkt.
De aansprakelijkheid strekt zich uit tot personen in dienst van de ondernemer, dan wel aan personen die door hem
zijn aangesteld voor de uitvoering van de overeenkomst.
Artikel 14 - Vertrouwelijkheid
Door u verstrekte informatie wordt door de ondernemer, diens personeel en/of voor hem werkzame personen
vertrouwelijk behandeld. De ondernemer conformeert zich aan de geldende privacywetgeving.
Artikel 15 - Vragen en klachten
- De ondernemer heeft de intentie de vraag of de klacht zo spoedig mogelijk en naar volle tevredenheid te
beantwoorden. Voor de behandeling van vragen of klachten van administratieve aard of over de inhoud van de
opleiding is de ondernemer telefonisch en per e-mail bereikbaar. Deze vragen of klachten worden door de ondernemer
binnen tien werkdagen beantwoord, gerekend vanaf de datum van ontvangst. Vragen of klachten die een langere
verwerkingstijd vragen, worden door de ondernemer per omgaande beantwoord met een bericht van ontvangst en een
indicatie wanneer u een antwoord kunt verwachten.
- De ondernemer doet er uiteraard alles aan om fouten in uw studiepakket en de verzending daarvan te voorkomen.
Mocht er desondanks iets niet in orde zijn, meldt u dat dan binnen tien dagen na ontvangst van het pakket. Een
klacht moet tijdig, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer. Klachten die niet binnen
2 maanden zijn ingediend zijn niet ontvankelijk. Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost
ontstaat een geschil dat in aanmerking komt voor de geschillenregeling van artikel 16.
Artikel 16 - Geschillenregeling
- De overeenkomst wordt beheerst door Nederlands recht, tenzij op grond van dwingend recht het recht van een ander
land van toepassing is.
- Geschillen tussen u en de ondernemer over de totstandkoming of de uitvoering van overeenkomsten met betrekking
tot door deze ondernemer te leveren of geleverde diensten en zaken kunnen zowel door u als door de ondernemer
aanhangig worden gemaakt bij De Geschillencommissie Particuliere Onderwijsinstellingen, meer informatie is te
vinden op:www.degeschillencommissie.nl.
- De Geschillencommissie neemt een geschil slechts in behandeling, indien u de klacht eerst overeenkomstig het
bepaalde in artikel 15 bij de ondernemer heeft ingediend en dit niet heeft geleid tot een voor beide partijen
bevredigende oplossing.
- Een geschil dient binnen twaalf maanden na het indienen van de klacht overeenkomstig het bepaalde in artikel 15
bij De Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.
- Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.
- Wanneer u een geschil voorlegt aan De Geschillencommissie, is de ondernemer aan deze keuze gebonden.
- Wanneer de ondernemer een geschil wil voorleggen aan De Geschillencommissie, moet hij u eerst schriftelijk
vragen om binnen 5 weken uit te spreken of u daarmee akkoord gaat. De ondernemer dient daarbij aan te kondigen dat
hij zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij acht om het geschil aan de gewone rechter voor te leggen.
- De geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement.
De beslissing van De geschillencommissie gebeurt in de vorm van een bindend advies.
- 9. In uitsluitend die gevallen waarvoor bij formeel onderwijs in een bindende wettelijke geschillenregeling is
voorzien, zoals die voor examinering van de student, vinden de bepalingen uit lid 2 tot en met 8 van dit artikel
geen toepassing.
Artikel 17 - Nakominggarantie
- De NRTO staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen van De Geschillencommissie Particuliere
Onderwijsinstellingen door zijn leden, tenzij het lid het bindend advies binnen twee maanden na de verzending
daarvan ter vernietiging aan de rechter voorlegt.
- De NRTO verschaft geen nakomingsgarantie indien, voordat ten behoeve van het in behandeling nemen van het
geschil door u is voldaan aan de innamevereisten (betaling klachtengeld, ontvangst ingevuld en ondertekend
vragenformulier en eventuele depotstorting), van één van de volgende situaties sprake is:
- - aan het lid is surseance van betaling verleend, of
- - het lid is failliet verklaard, of
- - de bedrijfsactiviteiten zijn feitelijk beëindigd.
Bepalend voor deze laatste situatie is de datum waarop de bedrijfsbeëindiging in het Handelsregister is
ingeschreven of een eerdere datum, waarvan de NRTO aannemelijk kan maken dat de bedrijfsactiviteiten feitelijk
zijn beëindigd.
- De garantstelling door de NRTO is beperkt tot € 5000,- per bindend advies. De NRTO verstrekt deze garantstelling
onder de voorwaarde dat u op deze garantie een beroep doet, en dat u vordering op grond van het bindend advies tot
maximaal het uitgekeerde bedrag aan de NRTO overdraagt (cedeert) gelijktijdig met de honorering van uw beroep op
de nakomingsgarantie. Voor het meerdere heeft de NRTO een inspanningsverplichting om ervoor te zorgen dat het lid
het bindend advies nakomt.
Artikel 18 - Wijziging
De NRTO zal deze Algemene Voorwaarden slechts wijzigen in overleg met De Consumentenbond.