Emotieregulatie problemen bij kinderen en jongeren

Leer hoe je emotieregulatieproblemen bij kinderen en jongeren beter in kaart kunt brengen en behandelen met de cursus 'Emotieregulatie problemen bij kinderen en jongeren'. Krijg gedragstherapeutische technieken en een op maat gemaakt behandelplan om effectief te werken met emotieregulatie problematiek en zelfverwondend gedrag. Deze cursus biedt een transdiagnostische visie en is gericht op kinderen, jongeren, jongvolwassenen en volwassenen.

  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. Emotieregulatie problemen bij kinderen en jongeren

De cursus 'Emotieregulatie problemen bij kinderen en jongeren' biedt deelnemers gedragstherapeutische technieken en een op maat gemaakt behandelplan (CGT) om emotieregulatieproblemen bij kinderen en jongeren beter in kaart te brengen en effectief te behandelen. Leer hoe het emotieproces van Gross werkt en krijg psychoeducatie over emoties, gevoeligheid en interactie met de omgeving. Oefen met specifieke interventies voor emotieregulatie problematiek en zelfverwondend gedrag (ZVG), en ontdek technieken uit andere behandelmethodieken (VERS, dialectische gedragstherapie, schematherapie, mindfulness, compassietraining).

Vanuit huis te volgen
Zeer ervaren docent
Direct toepasbaar in de praktijk
Geaccrediteerd

Doelstelling 

Cursisten leren om emotieregulatieproblemen bij kinderen en jongeren beter in kaart te brengen door middel van gedragstherapeutische technieken en een passend, op maat gemaakt behandelplan (CGT) op te stellen. Ook wordt geoefend met het toepassen van specifieke CGT-interventies bij emotieregulatie problemen en zelfverwondend gedrag. Er gaat gerichte aandacht uit naar toepassing van de technieken bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen (6-23 jaar).

Na afloop van de cursus:

  • Heeft de cursist ervaring met de cognitief gedragstherapeutische transdiagnostische manier van denken bij emotieregulatieproblemen;
  • Kan de cursist biologische, psychologische en leertheoretische verklaringen voor het ontstaan van emotieregulatieproblemen en zelfverwondend gedrag benoemen;
  • Kan de cursist cognitieve gedragstherapeutische analyse (m.b.v. functie- en betekenisanalyse, ketenanalyse, holistische theorie) uitvoeren bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen met emotieregulatie problematiek;
  • Is de cursist bekend met het model van het emotieproces zoals beschreven door Gross, gericht op aandacht voor en versterken van zeven kernvaardigheden in de emotieregulatie;
  • Kan de cursist tot een individueel (transdiagnostisch) behandelplan bij emotieregulatieproblemen komen a.d.h.v. het model van kernvaardigheden van Gross
  • Heeft de cursist kennis van stabilisatie technieken bij emotieregulatie problemen 
  • Kan de cursist verschillende CGT-technieken toepassen bij kinderen en jongeren met emotieregulatie problemen en/of zelfverwondend gedrag;
  • Kan de cursist een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het gezinssysteem daarbij betrekken, vooral wanneer het gaat om terugvalpreventie.

Werkwijze 

De nadruk binnen de cursus ligt, naast kennisoverdracht, vooral op het toepassen van gedragstherapeutische technieken bij emotieregulatie problemen, door middel van rollenspellen, oefening met eigen casuïstiek, demonstratie en video materiaal. De aangeboden oefeningen en interventies zijn praktisch van aard, gericht op toepassing van het geleerde bij eigen casuïstiek van cursisten. Ook worden cursisten aangemoedigd om tussen de bijeenkomsten door te oefenen met aangereikte technieken bij zowel ‘onderregulatie’ als ‘overregulatie’ van emoties.

Wijze van toetsing

Van de cursist wordt een actieve deelname en inbreng van eigen casuïstiek verwacht. Er vindt een korte kennistoetsing plaats op de eerste en de laatste cursusdag.

Contacturen: 12 uur

Zelfstudie: 9 uur

Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!

Emotieregulatie problemen bij kinderen en jongeren

Online via zoom
13 contacturen
Ilse van Kuilenburg

Reviews

Ik waardeerde het zeer dat we zoveel...

18-01-2024

Ik waardeerde het zeer dat we zoveel materiaal en literatuur ontvangen hebben.

Karlijn

Veel leerzame oefeningen, praktijkvoorbeelden en concrete tips.

16-10-2023

Veel leerzame oefeningen, praktijkvoorbeelden en concrete tips.

Richard

De docente was zeer bevlogen; de wijze...

16-10-2023

De docente was zeer bevlogen; de wijze waarop zij rustig, deskundig en vriendelijk ons door alle theorie en oefeningen meenam.

Xavier

De bewustwording en inzichten in de kernvaardigheden...

16-10-2023

De bewustwording en inzichten in de kernvaardigheden geleerd. Daarbij komt het brede scala aan oefeningen dat voorbij is gekomen in de praktijk erg van pas.

Nina

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang updates over cursussen en krijg toegang tot unieke kortingscodes.