Toont 82 stuks

Gekozen filters:

×categorie ontwikkelingsproblemen

9 oktober 2020vrijdag

SKJ2 dagen

Gehechtheidsrelaties in gezinnenDorris van Wensen en drs. Marjoleine Streefkerk

Hechtingsrelaties opnieuw bekeken door de bril van ‘the polyvagal theory. In deze 2-daagse cursus kun je meer kennis opdoen over hoe hechting en emoties de patronen in gezinnen bepalen, welke rol het brein hierin speelt en hoe dit je kan helpen meer houvast te krijgen in het werken met gezinnen. 

12 oktober 2020maandag

Emotieregulatie problemen bij kinderen en jongerendrs. Ilse van Kuilenburg

In deze tweedaagse training leer je emotieregulatie problemen bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen middels diverse technieken uit de CGT en andere therapievormen in kaart te brengen en te verminderen of veranderen. 

20 oktober 2020dinsdag

vol

Werken aan een negatief zelfbeeld, een cognitief gedragstherapeutische behandeling bij kinderen en jongerendrs. Marije Kuin

De zelfbeeldtraining ‘werken aan je zelfbeeld’ helpt om meer zelfvertrouwen te krijgen. In deze cursus leer je hoe je kinderen en jongeren (8-24 jaar) met een negatief zelfbeeld kunt helpen, waarbij gebruik wordt gemaakt van de werkboeken.

21 oktober 2020woensdag

7 uren1 dag

ADHD groepsaanbod belicht!drs. Tirtsa Ehrlich en Jacqueline Hilbers

Binnen deze cursus, worden de psycho-educatiegroepen voor kinderen met ADHD en ADD, en ouder- en leerklachtmodules behandeld. 



29 oktober 2020donderdag

vol

Diagnostiek bij een vermoeden van seksueel misbruikdrs. Suzanne Terhorst

In deze cursus worden gesprekstechnieken geoefend om een compleet onderzoek te doen gericht op de psychoseksuele ontwikkeling van een kind. Ingegaan wordt op de verschillen tussen diagnostiek in de forensische context en de hulpverleningscontext.

Psychopathologie bij kinderen en jeugdigendrs. Ton van Heugten

In deze vierdaagse cursus ‘Psychopathologie bij kind en jeugdigen’ wordt ingegaan op het opstellen van gedragsanalyses bij probleemgedrag en keuze van interventie. Er is aandacht voor de normale ontwikkeling vs de ontwikkeling van psychopathologie.


30 oktober 2020vrijdag

SKJ2 dagen

Lesgeven aan getraumatiseerde kinderendrs. C..H.M. Stolk-Steenbrink en drs. Audrey Buerman

Leerkrachten en schoolteams kunnen het verschil maken in het leven van getraumatiseerde leerlingen. Gedurende deze tweedaagse training leer je de kenmerken en gevolgen van een trauma sneller herkennen en doorbreken.

3 november 2020dinsdag

Eetproblemen bij jonge kinderen; diagnostiek en behandelingdrs. Marilene de Zeeuw

In deze tweedaags cursus wordt ingegaan op diagnostiek mogelijkheden en behandelingangen voor eetproblemen bij jonge kinderen vanuit de Infant Mental Health visie. Deze visie kiest ervoor om de ouder-kind relatie als ingang te kiezen om eetproblemen bij baby's, peuters en kleuters te begrijpen en te behandelen. 

4 november 2020woensdag

vol

Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren drs. Marina Reijns

In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.

5 november 2020donderdag

vol

Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek dr. Selma Ruiter

Deze cursus heeft als doel de cursist praktische en theoretische handvatten te bieden bij het interpreteren van en het rapporteren over resultaten van algemeen intelligentieonderzoek. Het CHC model is hierbij uitgangspunt. 

vol

Executieve Functies bij kinderen en jongerendr. Mariët van der Molen

 In deze cursus wordt ingegaan op verschillende executieve functies zoals het werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. Wat is er bekend over de ontwikkeling van executieve functies? Maar er wordt nadrukkelijk ook gekeken naar executieve functies in de praktijk.

7 november 2020zaterdag

Trauma en (online) seksueel gewelddr. Iva Bicanic en drs. Rik Knipschild

In de klinische praktijk wordt steeds vaker duidelijk dat het ongewild verspreiden van naaktbeelden, vaak in combinatie met chantage, misbruik en afpersing, ernstige negatieve gevolgen kan hebben voor het psychisch functioneren van jongeren. In deze 1-daagse cursus leren hulpverleners hoe zij kunnen handelen in situaties bij jongeren die geconfronteerd worden met online seksueel geweld.

9 november 2020maandag

vol

Werken met getraumatiseerde gezinnen drs. Roos Gerats en Eva Eggink

In deze 3-daagse cursus worden de begrippen bij complex trauma behandeld; wat wordt hieronder verstaan? Daarnaast wordt trauma in relatie tot anderen behandeld en wat trauma voor effect kan hebben op de hulpverlener; secundair trauma.

10 november 2020dinsdag

12 uren2 dagen

Ouders met psychiatrische en/of verslavingsproblemen en hun kinderen.dr. Lies Wenselaar

Deze twee daagse cursus biedt naast theoretische onderbouwing vooral praktische handvatten hoe te handelen in geval van KOPP/KVO-gezinnen voor zowel kind - als jeugd - als volwassen werkers en eenieder die betrokken is bij KOPP/KVO-gezinnen. 

11 november 2020woensdag

Autisme Spectrum Stoornissen; begrijpen en begeleiden van kind/jeugdige en gezindrs. Birgitta Kox

In deze cursus worden de belangrijkste onderwerpen betreffende de diagnostiek en behandeling van kinderen en jeugdigen met autisme, en de invloed op het gezin, behandeld.  

18 november 2020woensdag

Eéndaagse cursus DSM 5drs. Marina Reijns

Het DSM classificatiesysteem wordt overal in de GGZ toegepast.  In deze dag komen de veranderingen van de DSM IV naar 5 aan de orde. Er wordt uitleg gegeven over de logische opbouw van het systeem in de DSM 5. 


19 november 2020donderdag

Seksuele ontwikkeling bij jeugdigen en werken met het Vlaggensysteemdrs. Roos Koolhof en Muriale Mingels

Er wordt in deze cursus ingegaan op de basishouding met betrekking tot seksualiteit; hoe zorg je er voor dat jongeren zich veilig voelen om te praten over seksualiteit, hoe ga je in gesprek over seksualiteit en hoe win je vertrouwen?



23 november 2020maandag

GezinsdiagnostiekAnne Koning

Hoe creëer je een klimaat waarin cliënten openlijk kunnen praten over kwetsbare en schaamtevolle zaken? Wat is een passende therapeutische houding en welke vragen geven inzicht? Naast theoretische achtergrond is er veel ruimte voor de vertaalslag naar de praktijk.

26 november 2020donderdag

nieuw

Verdieping psychopathologie bij kinderen en jeugdigendrs. Ton van Heugten

Deze cursus geeft cursisten biedt een verdieping op het diagnostisch proces aan de hand van biologische, psychologische en sociale factoren. Zijn protocollen en richtlijnen geschikt of zijn aanvullende interventies nodig?  

30 november 2020maandag

Geweldloos verzetdrs. Ruth Willems

In deze 2-daagse cursus maak je kennis met de methode Geweldloos Verzet. Wanneer de kinderen de baas in huis worden en ouders, docenten en ook hulpverleners zich in toenemende mate machteloos voelen, kan deze methode helpen om vicieuze cirkels te doorbreken.

2 december 2020woensdag

Praktische psychofarmacologie; state of the artdr. Glenn Dumont

Met alleen al meer dan 1.000.000 gebruikers van antidepressiva in Nederland is zicht op de mogelijkheden en beperkingen van psychiatrische medicatie een zeer actueel thema. In deze cursus verhoog je je kennis op het gebied van psychofarmacologie.

3 december 2020donderdag

vol

Diagnostiek en behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren drs. Jan Meerdinkveldboom

In deze cursus wordt zowel een verdiepingsslag gemaakt m.b.t. de theoretische kennis als basale vaardigheden geoefend voor de hulpverlening aan suïcidale jongeren. Aandacht is er voor het systeemtherapeutisch kader alsook voor de individuele psychosociale en psychiatrische aspecten.

9 december 2020woensdag

Dyscalculie: de verdiepingdrs. Marije van Oostendorp

In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.

 

11 december 2020vrijdag

Dyslexie; de verdieping dr. Madelon van den Boer

Tijdens deze verdiepingsdag staan we stil bij de meest recente praktische dilemma’s en wetenschappelijke inzichten. We gaan in op differentiaal diagnostiek en comorbiditeit bij dyslexie, evenals diverse casussen die cursisten in de praktijk tegenkomen.

6 januari 2021woensdag

Psychopathologie bij kinderen en jeugdigendrs. Ton van Heugten

In deze vierdaagse cursus ‘Psychopathologie bij kind en jeugdigen’ wordt ingegaan op het opstellen van gedragsanalyses bij probleemgedrag en keuze van interventie. Er is aandacht voor de normale ontwikkeling vs de ontwikkeling van psychopathologie.


12 januari 2021dinsdag

Autisme Spectrum Stoornissen; begrijpen en begeleiden van kind/jeugdige en gezindrs. Birgitta Kox

In deze cursus worden de belangrijkste onderwerpen betreffende de diagnostiek en behandeling van kinderen en jeugdigen met autisme, en de invloed op het gezin, behandeld.  

13 januari 2021woensdag

nieuw

Handelingsgerichte diagnostiek met focus op jongerendrs. Mike Chirill en drs. Marlous Loohuis

In deze cursus wordt het praktijkmodel ‘HandelingsGerichte Diagnostiek’ als kapstok gebruikt om gedrags- en leervraagstukken op te lossen.

€ 1.680

29 januari 2021vrijdag

vol

Werken met getraumatiseerde gezinnen drs. Roos Gerats en Eva Eggink

In deze 3-daagse cursus worden de begrippen bij complex trauma behandeld; wat wordt hieronder verstaan? Daarnaast wordt trauma in relatie tot anderen behandeld en wat trauma voor effect kan hebben op de hulpverlener; secundair trauma.

Handelingsgerichte diagnostiek voor de onderwijspraktijk: overzicht en inzicht drs. Beatrijs Brand

In deze cursus staat de praktijk van de handelingsgerichte diagnostiek en doelgericht diagnostisch handelen in het onderwijs centraal staan.

3 februari 2021woensdag

Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren drs. Marina Reijns

In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.

Psychopathologie bij kinderen en jeugdigendrs. Ton van Heugten

In deze vierdaagse cursus ‘Psychopathologie bij kind en jeugdigen’ wordt ingegaan op het opstellen van gedragsanalyses bij probleemgedrag en keuze van interventie. Er is aandacht voor de normale ontwikkeling vs de ontwikkeling van psychopathologie.


5 februari 2021vrijdag

Trauma en (online) seksueel gewelddr. Iva Bicanic en drs. Rik Knipschild

In de klinische praktijk wordt steeds vaker duidelijk dat het ongewild verspreiden van naaktbeelden, vaak in combinatie met chantage, misbruik en afpersing, ernstige negatieve gevolgen kan hebben voor het psychisch functioneren van jongeren. In deze 1-daagse cursus leren hulpverleners hoe zij kunnen handelen in situaties bij jongeren die geconfronteerd worden met online seksueel geweld.

8 februari 2021maandag

Werken aan een negatief zelfbeeld, een cognitief gedragstherapeutische behandeling bij kinderen en jongerendrs. Marije Kuin

De zelfbeeldtraining ‘werken aan je zelfbeeld’ helpt om meer zelfvertrouwen te krijgen. In deze cursus leer je hoe je kinderen en jongeren (8-24 jaar) met een negatief zelfbeeld kunt helpen, waarbij gebruik wordt gemaakt van de werkboeken.

17 februari 2021woensdag

Psychodiagnostiek bij adolescenten en jong-volwassenen drs. Marina Reijns

Het doen van psychodiagnostiek bij adolescenten omvat veel meer dan de afname van een aantal testen. De verwijzer, de jongere en vaak ook de ouders spelen allemaal een rol in het diagnostisch proces. Wanneer gebruik je welke testen of vragenlijsten bij deze specifieke doelgroep? Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen?

2 maart 2021dinsdag

Geweldloos verzetdrs. Ruth Willems

In deze 2-daagse cursus maak je kennis met de methode Geweldloos Verzet. Wanneer de kinderen de baas in huis worden en ouders, docenten en ook hulpverleners zich in toenemende mate machteloos voelen, kan deze methode helpen om vicieuze cirkels te doorbreken.

Psychopathologie bij kinderen en jeugdigendrs. Ton van Heugten

In deze vierdaagse cursus ‘Psychopathologie bij kind en jeugdigen’ wordt ingegaan op het opstellen van gedragsanalyses bij probleemgedrag en keuze van interventie. Er is aandacht voor de normale ontwikkeling vs de ontwikkeling van psychopathologie.


9 maart 2021dinsdag

Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek dr. Selma Ruiter

Deze cursus heeft als doel de cursist praktische en theoretische handvatten te bieden bij het interpreteren van en het rapporteren over resultaten van algemeen intelligentieonderzoek. Het CHC model is hierbij uitgangspunt. 

10 maart 2021woensdag

AD(H)D; diagnostiek en behandeling bij kinderen en jeugdigen drs. Tirtsa Ehrlich en Jacqueline Hilbers

In deze cursus maak je kennis met de verschillende presentatiewijze en de vaststelling van ADHD, de overlap met andere stoornissen, differentiaal diagnostiek en hoe de behandeling van ADHD goed kan worden vormgegeven. 

Diagnostiek en behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren drs. Jan Meerdinkveldboom

In deze cursus wordt zowel een verdiepingsslag gemaakt m.b.t. de theoretische kennis als basale vaardigheden geoefend voor de hulpverlening aan suïcidale jongeren. Aandacht is er voor het systeemtherapeutisch kader alsook voor de individuele psychosociale en psychiatrische aspecten.

nieuw

Verdieping psychopathologie bij kinderen en jeugdigendrs. Ton van Heugten

Deze cursus geeft cursisten biedt een verdieping op het diagnostisch proces aan de hand van biologische, psychologische en sociale factoren. Zijn protocollen en richtlijnen geschikt of zijn aanvullende interventies nodig?  

11 maart 2021donderdag

SKJ2 dagen

Gehechtheidsrelaties in gezinnenDorris van Wensen en drs. Marjoleine Streefkerk

Hechtingsrelaties opnieuw bekeken door de bril van ‘the polyvagal theory. In deze 2-daagse cursus kun je meer kennis opdoen over hoe hechting en emoties de patronen in gezinnen bepalen, welke rol het brein hierin speelt en hoe dit je kan helpen meer houvast te krijgen in het werken met gezinnen. 

Seksuele ontwikkeling bij jeugdigen en werken met het Vlaggensysteemdrs. Roos Koolhof en Muriale Mingels

Er wordt in deze cursus ingegaan op de basishouding met betrekking tot seksualiteit; hoe zorg je er voor dat jongeren zich veilig voelen om te praten over seksualiteit, hoe ga je in gesprek over seksualiteit en hoe win je vertrouwen?



18 maart 2021donderdag

Executieve Functies bij kinderen en jongerendr. Mariët van der Molen

 In deze cursus wordt ingegaan op verschillende executieve functies zoals het werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. Wat is er bekend over de ontwikkeling van executieve functies? Maar er wordt nadrukkelijk ook gekeken naar executieve functies in de praktijk.

25 maart 2021donderdag

Emotieregulatie problemen bij kinderen en jongerendrs. Ilse van Kuilenburg

In deze tweedaagse training leer je emotieregulatie problemen bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen middels diverse technieken uit de CGT en andere therapievormen in kaart te brengen en te verminderen of veranderen. 

26 maart 2021vrijdag

vol

Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren drs. Marina Reijns

In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.

7 april 2021woensdag

Praktische psychofarmacologie; state of the artdr. Glenn Dumont

Met alleen al meer dan 1.000.000 gebruikers van antidepressiva in Nederland is zicht op de mogelijkheden en beperkingen van psychiatrische medicatie een zeer actueel thema. In deze cursus verhoog je je kennis op het gebied van psychofarmacologie.

14 april 2021woensdag

Diagnostiek en behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren drs. Jan Meerdinkveldboom

In deze cursus wordt zowel een verdiepingsslag gemaakt m.b.t. de theoretische kennis als basale vaardigheden geoefend voor de hulpverlening aan suïcidale jongeren. Aandacht is er voor het systeemtherapeutisch kader alsook voor de individuele psychosociale en psychiatrische aspecten.

16 april 2021vrijdag

Dyscalculie: de verdiepingdrs. Marije van Oostendorp

In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.

 

26 april 2021maandag

ACT your wayDenise Matthijssen en Drs. Els de Rooij

ACT your way is gericht op de identiteit- en autonomie-ontwikkeling van jongeren (15 tot 25 jaar). Na deze 2-daagse cursus ben je in staat ACT your way toe te passen in behandelingen.

28 april 2021woensdag

Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren drs. Marina Reijns

In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.

7 mei 2021vrijdag

Dyslexie; de verdieping dr. Madelon van den Boer

Tijdens deze verdiepingsdag staan we stil bij de meest recente praktische dilemma’s en wetenschappelijke inzichten. We gaan in op differentiaal diagnostiek en comorbiditeit bij dyslexie, evenals diverse casussen die cursisten in de praktijk tegenkomen.

19 mei 2021woensdag

Autisme Spectrum Stoornissen; begrijpen en begeleiden van kind/jeugdige en gezindrs. Birgitta Kox

In deze cursus worden de belangrijkste onderwerpen betreffende de diagnostiek en behandeling van kinderen en jeugdigen met autisme, en de invloed op het gezin, behandeld.  

20 mei 2021donderdag

Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleidendrs. Beatrijs Brand

In deze drie daagse cursus staat het signaleren en analyseren van verschillende gedrags- en leerproblemen bij kinderen in de basisschoolleeftijd centraal.

27 mei 2021donderdag

Autisme Spectrum Stoornissen bij jongeren en (jong)volwassenen; diagnostiek en behandelingdrs. Jeroen Bartels

In 2 dagen worden de belangrijkste onderwerpen betreffende de diagnostiek en behandeling van jongeren en (jong)volwassen met (een vermoeden van) een autismespectrumstoornis behandeld. 

4 juni 2021vrijdag

Eéndaagse cursus DSM 5drs. Marina Reijns

Het DSM classificatiesysteem wordt overal in de GGZ toegepast.  In deze dag komen de veranderingen van de DSM IV naar 5 aan de orde. Er wordt uitleg gegeven over de logische opbouw van het systeem in de DSM 5. 


7 juni 2021maandag

nieuw

Werken aan een negatief zelfbeeld, een cognitief gedragstherapeutische behandeling bij kinderen en jongerendrs. Marije Kuin

De zelfbeeldtraining ‘werken aan je zelfbeeld’ helpt om meer zelfvertrouwen te krijgen. In deze cursus leer je hoe je kinderen en jongeren (8-24 jaar) met een negatief zelfbeeld kunt helpen, waarbij gebruik wordt gemaakt van de werkboeken.

18 juni 2021vrijdag

laatste 2

Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek dr. Selma Ruiter

Deze cursus heeft als doel de cursist praktische en theoretische handvatten te bieden bij het interpreteren van en het rapporteren over resultaten van algemeen intelligentieonderzoek. Het CHC model is hierbij uitgangspunt. 

28 juni 2021maandag

Emotieregulatie problemen bij kinderen en jongerendrs. Ilse van Kuilenburg

In deze tweedaagse training leer je emotieregulatie problemen bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen middels diverse technieken uit de CGT en andere therapievormen in kaart te brengen en te verminderen of veranderen. 

9 september 2021donderdag

nieuw

Verdieping psychopathologie bij kinderen en jeugdigendrs. Ton van Heugten

Deze cursus geeft cursisten biedt een verdieping op het diagnostisch proces aan de hand van biologische, psychologische en sociale factoren. Zijn protocollen en richtlijnen geschikt of zijn aanvullende interventies nodig?  

10 september 2021vrijdag

nieuw
15 uren3 dagen

Speldiagnostiekdrs. Elvira Hensema

Een training in speldiagnostiek waarbij zowel de vorm als de inhoud van het spel van kinderen van 2 - 12 jaar op gestructureerde wijze wordt geobserveerd.

16 september 2021donderdag

Diagnostiek bij een vermoeden van seksueel misbruikdrs. Suzanne Terhorst

In deze cursus worden gesprekstechnieken geoefend om een compleet onderzoek te doen gericht op de psychoseksuele ontwikkeling van een kind. Ingegaan wordt op de verschillen tussen diagnostiek in de forensische context en de hulpverleningscontext.

Handelingsgerichte diagnostiek voor de onderwijspraktijk: overzicht en inzicht drs. Beatrijs Brand

In deze cursus staat de praktijk van de handelingsgerichte diagnostiek en doelgericht diagnostisch handelen in het onderwijs centraal staan.

Seksuele ontwikkeling bij jeugdigen en werken met het Vlaggensysteemdrs. Roos Koolhof en Muriale Mingels

Er wordt in deze cursus ingegaan op de basishouding met betrekking tot seksualiteit; hoe zorg je er voor dat jongeren zich veilig voelen om te praten over seksualiteit, hoe ga je in gesprek over seksualiteit en hoe win je vertrouwen?



22 september 2021woensdag

Psychopathologie bij kinderen en jeugdigendrs. Ton van Heugten

In deze vierdaagse cursus ‘Psychopathologie bij kind en jeugdigen’ wordt ingegaan op het opstellen van gedragsanalyses bij probleemgedrag en keuze van interventie. Er is aandacht voor de normale ontwikkeling vs de ontwikkeling van psychopathologie.


AD(H)D; diagnostiek en behandeling bij kinderen en jeugdigen drs. Tirtsa Ehrlich en Jacqueline Hilbers

In deze cursus maak je kennis met de verschillende presentatiewijze en de vaststelling van ADHD, de overlap met andere stoornissen, differentiaal diagnostiek en hoe de behandeling van ADHD goed kan worden vormgegeven. 

28 september 2021dinsdag

Executieve Functies bij kinderen en jongerendr. Mariët van der Molen

 In deze cursus wordt ingegaan op verschillende executieve functies zoals het werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. Wat is er bekend over de ontwikkeling van executieve functies? Maar er wordt nadrukkelijk ook gekeken naar executieve functies in de praktijk.

29 september 2021woensdag

Psychodiagnostiek bij adolescenten en jong-volwassenen drs. Marina Reijns

Het doen van psychodiagnostiek bij adolescenten omvat veel meer dan de afname van een aantal testen. De verwijzer, de jongere en vaak ook de ouders spelen allemaal een rol in het diagnostisch proces. Wanneer gebruik je welke testen of vragenlijsten bij deze specifieke doelgroep? Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen?

1 oktober 2021vrijdag

Trauma en (online) seksueel gewelddr. Iva Bicanic en drs. Rik Knipschild

In de klinische praktijk wordt steeds vaker duidelijk dat het ongewild verspreiden van naaktbeelden, vaak in combinatie met chantage, misbruik en afpersing, ernstige negatieve gevolgen kan hebben voor het psychisch functioneren van jongeren. In deze 1-daagse cursus leren hulpverleners hoe zij kunnen handelen in situaties bij jongeren die geconfronteerd worden met online seksueel geweld.

4 oktober 2021maandag

Werken aan een negatief zelfbeeld, een cognitief gedragstherapeutische behandeling bij kinderen en jongerendrs. Marije Kuin

De zelfbeeldtraining ‘werken aan je zelfbeeld’ helpt om meer zelfvertrouwen te krijgen. In deze cursus leer je hoe je kinderen en jongeren (8-24 jaar) met een negatief zelfbeeld kunt helpen, waarbij gebruik wordt gemaakt van de werkboeken.

6 oktober 2021woensdag

Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren drs. Marina Reijns

In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.

12 oktober 2021dinsdag

Emotieregulatie problemen bij kinderen en jongerendrs. Ilse van Kuilenburg

In deze tweedaagse training leer je emotieregulatie problemen bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen middels diverse technieken uit de CGT en andere therapievormen in kaart te brengen en te verminderen of veranderen. 

3 november 2021woensdag

Diagnostiek en behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren drs. Jan Meerdinkveldboom

In deze cursus wordt zowel een verdiepingsslag gemaakt m.b.t. de theoretische kennis als basale vaardigheden geoefend voor de hulpverlening aan suïcidale jongeren. Aandacht is er voor het systeemtherapeutisch kader alsook voor de individuele psychosociale en psychiatrische aspecten.

Autisme Spectrum Stoornissen; begrijpen en begeleiden van kind/jeugdige en gezindrs. Birgitta Kox

In deze cursus worden de belangrijkste onderwerpen betreffende de diagnostiek en behandeling van kinderen en jeugdigen met autisme, en de invloed op het gezin, behandeld.  

5 november 2021vrijdag

Dyscalculie: de verdiepingdrs. Marije van Oostendorp

In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.

 

12 november 2021vrijdag

vol

Diagnostiek bij een vermoeden van seksueel misbruikdrs. Suzanne Terhorst

In deze cursus worden gesprekstechnieken geoefend om een compleet onderzoek te doen gericht op de psychoseksuele ontwikkeling van een kind. Ingegaan wordt op de verschillen tussen diagnostiek in de forensische context en de hulpverleningscontext.

15 november 2021maandag

Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleidendrs. Beatrijs Brand

In deze drie daagse cursus staat het signaleren en analyseren van verschillende gedrags- en leerproblemen bij kinderen in de basisschoolleeftijd centraal.

7 december 2021dinsdag

Geweldloos verzetdrs. Ruth Willems

In deze 2-daagse cursus maak je kennis met de methode Geweldloos Verzet. Wanneer de kinderen de baas in huis worden en ouders, docenten en ook hulpverleners zich in toenemende mate machteloos voelen, kan deze methode helpen om vicieuze cirkels te doorbreken.

8 december 2021woensdag

Eéndaagse cursus DSM 5drs. Marina Reijns

Het DSM classificatiesysteem wordt overal in de GGZ toegepast.  In deze dag komen de veranderingen van de DSM IV naar 5 aan de orde. Er wordt uitleg gegeven over de logische opbouw van het systeem in de DSM 5. 


Praktische psychofarmacologie; state of the artdr. Glenn Dumont

Met alleen al meer dan 1.000.000 gebruikers van antidepressiva in Nederland is zicht op de mogelijkheden en beperkingen van psychiatrische medicatie een zeer actueel thema. In deze cursus verhoog je je kennis op het gebied van psychofarmacologie.

20 januari 2022donderdag

Emotieregulatie problemen bij kinderen en jongerendrs. Ilse van Kuilenburg

In deze tweedaagse training leer je emotieregulatie problemen bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen middels diverse technieken uit de CGT en andere therapievormen in kaart te brengen en te verminderen of veranderen. 

21 juni 2022dinsdag

Emotieregulatie problemen bij kinderen en jongerendrs. Ilse van Kuilenburg

In deze tweedaagse training leer je emotieregulatie problemen bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen middels diverse technieken uit de CGT en andere therapievormen in kaart te brengen en te verminderen of veranderen. 

11 oktober 2022dinsdag

Emotieregulatie problemen bij kinderen en jongerendrs. Ilse van Kuilenburg

In deze tweedaagse training leer je emotieregulatie problemen bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen middels diverse technieken uit de CGT en andere therapievormen in kaart te brengen en te verminderen of veranderen. 

Naar boven