Supervisie geven in de OG-opleiding
- Home
- Cursusaanbod
- Supervisie geven in de OG-opleiding
Groepssupervisie is bij de OG-KING opleiding één van de drie pijlers naast de praktijkopleiding en het cursorisch aanbod. Uitgangspunten van de opleiding zijn dus ook de uitgangspunten van de groepssupervisie. Dat betekent dat ook in groepssupervisie de drie kernconcepten van de NVO de rode draad vormen en het Beroepscompetentieprofiel -OG de basis.
In deze nascholing wordt via integratie van theorie (PowerPointpresentaties, literatuur, en Podcast) en praktijk (veel oefenen met diverse werkvormen) in kleine groepjes en kritische reflectie gewerkt aan een basisattitude en werkwijze van de supervisor die aansluit bij:
-de drie kernconcepten van de NVO
-de leerdoelen van de supervisanten
-het leerproces van supervisanten
Onderdelen die aan bod komen in deze cursus zijn:
• Wat zijn de uitgangspunten van de OG King opleiding ie en in hoeverre ben ik als supervisor mij daarvan voldoende bewust?
• Hoe sluit ik qua visie, attitude en werkwijze in mijn rol als supervisor aan bij de visie, uitgangspunten en inhoud van de OG-opleiding, bij de andere supervisoren en daarmee bij de supervisanten in de groepssupervisie?
• Aan de hand van de literatuur: wat voor supervisor ben ik en wat voor supervisor wil ik zijn?
• Hoe sluit ik (beter) aan bij de leerdoelen van de supervisant?
• Hoe bied ik tijdens de groepssupervisie ruimte tot reflectie op de kennis die opleidingsdeelnemers opgedaan hebben tijdens de opleidingsdag en het bestuderen van de literatuur?
• Hoe hanteer ik het (mogelijke) spanningsveld tussen begeleiden en beoordelen: - bij het vakinhoudelijk handelen (GGB = Geïntegreerde Gevalsbeschrijving) - bij het integraal reflectieverslag als beoordeling van reflectie en leerbaarheid
• Wat doe ik bij geen klik met supervisanten of andersoortige stagnatie?
• Hoe maak ik gebruik van de samenwerking met andere supervisoren in het King supervisorenberaad?
Doelstellingen:
Na afloop van de cursus:
• Sluit de cursist in zijn of haar attitude en werkwijze als supervisor aan bij:
- de aan de OG - opleiding van King ten grondslag liggende visie en uitgangspunten
- de leerdoelen van de supervisanten
- de attitude en werkwijze van mede-supervisoren
• Heeft de cursist globaal inzicht in de inhoud van het cursorisch- en praktijkonderwijs
• Stimuleert de (gezamenlijke) reflectie op ieders inbreng en biedt ook ruimte aan de supervisanten om te reflecteren op de opgedane kennis tijdens de opleidingsdag
• Kan doelstelling en werkwijze van de groepssupervisie en de begeleiding van de gevalsbeschrijving onderling beter op elkaar afstemmen
• Kan vakinhoudelijk handelen beoordelen conform uitgangspunten van de opleiding en a.d.h.v. van gevalsbeschrijving.
• Maakt daarbij gebruik van de daartoe beschikbare formulieren en aanbevelingen (zie digitale leeromgeving)
• Kan reflectie en leerbaarheid van de supervisant beoordelen conform uitgangspunten van de opleiding en a.d.h.v. van het integraal reflectieverslag. Maakt daarbij gebruik van de daartoe beschikbare formulieren
• Maakt gebruik van samenwerking met andere supervisoren in KING-supervisorenberaad en/of andere intervisiegroep
Wijze van kennisoverdracht
Kennisoverdracht vindt voornamelijk plaats door oefenen met meerdere vraaggerichte werkvormen in kleine groepjes en door twee PowerPointpresentaties, naast voorbereidende literatuurstudie en beluisteren van podcast.
Orthopedagogen- Generalist met een door de NVO gecertificeerde supervisoren opleiding die al aan de KING OG opleiding verbonden zijn als supervisor en voor supervisoren die bij de KING OG opleiding supervisor willen worden.