Psychodiagnostiek: persoonlijkheidsonderzoek bij adolescenten en jong-volwassenen
Het doen van psychodiagnostiek bij adolescenten omvat veel meer dan de afname van een aantal testen. De verwijzer, de jongere en vaak ook de ouders spelen allemaal een rol in het diagnostisch proces. Wanneer gebruik je welke testen of vragenlijsten bij deze specifieke doelgroep? Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen?
- Home
- Cursusaanbod
- Psychodiagnostiek: persoonlijkheidsonderzoek bij adolescenten en jong-volwassenen
Doelstelling
Deze cursus biedt een algemene inleiding over de voorbereiding, uitvoering, interpretatie en rapportage van psychodiagnostisch onderzoek en over advisering op basis van dit onderzoek. Na afloop van de cursus hebben de deelnemers een duidelijk beeld van de verschillende onderdelen en fasen van een onderzoek en weten ze welke instrumenten t.b.v. welk onderzoek ingezet kunnen worden en hoe de resultaten geïnterpreteerd kunnen worden. Ze hebben handvatten gekregen voor toepassing in de eigen diagnostische praktijk.
Werkwijze
Bovengenoemde onderwerpen zullen uitgediept worden en er wordt divers onderszoeksmateriaal besproken op basis van casuïstiek. Er wordt geoefend met de interpretatie van de WISC-V/WAIS, evenals met de interpretatie en integratie van overige psychologische tests. Er wordt gebruik gemaakt van een DVD om het specifieke van het werken met adolescenten te onderstrepen en eventueel te oefenen met een observatieopdracht. Indien wenselijk kunnen de cursisten kennis maken met een paar systeemdiagnostische technieken. Cursisten worden van harte uitgenodigd zelf casuïstiek in te brengen.
Deze cursus biedt deelnemers een grondig begrip van persoonlijkheidsdiagnostiek bij adolescenten en jongvolwassenen. De nadruk ligt op het formuleren van onderzoeksvragen en het opstellen van hypotheses, evenals het interpreteren van intelligentietests zoals WISC-V/WAIS en het integreren van sociaal-emotionele en persoonlijkheidsresultaten. Het herkennen van signalen van mogelijke psychiatrische problemen wordt ook besproken, samen met het belang van systeemtheorie en de privacyrechten van jongeren, jongvolwassenen en ouders. Deze cursus is geschikt voor psychologen en andere hulpverleners die werkzaam zijn in de jeugdzorg. Het materiaal is specifiek gericht op intelligentie-onderzoek bij jeugdigen en jongvolwassenen.
Contacturen: 18 uur
Zelfstudie: 11 uur
Cursus van 3 apr 2024 - 1 mei 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 3 apr 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 17 apr 2024 | 9:30 - 16:45 | |
3 | woensdag 1 mei 2024 | 9:30 - 16:45 |
3 apr 2024
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Diagnostiek | 18 | Toegekend |
Herregistratie | 18 | Toegekend |
Extra literatuur | 3 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Jeugdzorgwerkers / jeugd- en gezinsprofessionals | 18 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring | 1 | Toegekend |
Psychologen en pedagogen, werkzaam in de (jeugd-)GGZ, de jeugdhulpverlening en/of het (speciaal) onderwijs, die zichzelf op het gebied van de psychodiagnostiek willen bijscholen en die weinig ervaring hebben in het zelf verrichten van diagnostisch onderzoek bij jeugdigen en jong-volwassenen.
3 apr 2024
Zelf aan te schaffen boek:
Schalkwijk, F. Diagnostiek in de praktijk, een psychodynamische handleiding voor beginnende hulpverleners, Boompsychologie, 2015.
Overige artikelen worden aangeboden via de digitale omgeving van King nascholing