Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen
In deze vierdaagse cursus ‘Psychopathologie bij kind en jeugdigen’ wordt ingegaan op het opstellen van gedragsanalyses bij probleemgedrag en keuze van interventie. Er is aandacht voor de normale ontwikkeling vs de ontwikkeling van psychopathologie.
- Home
- Cursusaanbod
- Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen
De cursus 'Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen' biedt deelnemers theoretische kennis en inzicht in de ontwikkeling van kind tot volwassene, met aandacht voor gevoelige perioden en afwijkende ontwikkeling. De plaats van DSM-5 binnen de psychopathologie en verschillen met DSM-IV worden besproken, evenals communicatie-aspecten bij persoonlijkheidsproblematiek en verslavingen. Deelnemers leren gedragsanalyses opstellen en betrouwbare DSM-5-classificaties maken voor relevante deelgebieden van psychopathologie, waaronder neurobiologische ontwikkelingsstoornissen.
Doelstelling
Na de cursus hebben de deelnemers kennis over:
- plaats DSM-5 in (inter)nationale GGZ
- verschil classificatie en diagnose
- gedragsanalyses
- communicatie-aspecten
Vaardigheden in:
- opstellen beschrijvende diagnose en omzetten hiervan in DSM-5-classificatie
- beoordelen van (differentiële) diagnostiek op voor de deelnemers relevante deelgebieden van psychopathologie
- opstellen gedragsanalyses
- omgaan met communicatie-aspecten
Werkwijze
Diverse interactieve presentaties door de docent over doel, structuur en gebruik van van de DSM-5 en over de elementen die de structuur vormen bij het opstellen van een beschrijvende diagnose.
Tevens interactieve presentaties door de docent over de onder het kopje ‘Inhoud’ beschreven psychische stoornissen. En interactieve presentaties door de docent over gedragsanalyses en communicatie-aspecten in relatie tot mogelijke psychische problematiek op gebied persoonlijkheid en verslaving in systeem van het kind.
Verder wordt er plenair en in subgroepen geoefend met casuïstiek in het opstellen van beschrijvende diagnoses en het omzetten daarvan in DSM-5-classificaties en in het opstellen van gedragsanalyses en beoordelen van communicatie-aspecten.
Resultaten subgroepen worden steeds plenair nabesproken.
Contacturen: 24 uur
Zelfstudie: 14 uur
Cursus van 21 nov 2024 - 19 dec 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 21 nov 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | donderdag 28 nov 2024 | 9:30 - 16:45 | |
3 | donderdag 12 dec 2024 | 9:30 - 16:45 | |
4 | donderdag 19 dec 2024 | 9:30 - 16:45 |
21 nov 2024
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 25 | Toegekend |
Extra literatuur | 3,5 | Toegekend |
Behandeling | 5 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 24 | In aanvraag |
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 24 | Toegekend |
NVRG | ||
---|---|---|
vooropleidingseis ontwikkelingspsychologie | 0 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring | 2 | Toegekend |
De training is bedoeld voor hulpverleners (zowel academici en HBO-ers) die werkzaam zijn in de GGZ, jeugdzorg of het onderwijs en in hun vooropleiding geen of weinig kennis hebben opgedaan over psychopathologie, en hulpverleners die hun kennis willen opfrissen.
21 nov 2024
• Literatuur die deelnemers tijdens de cursusdagen bij zich moeten hebben
Alle deelnemers nemen naar de cursusdagen het boek mee:
Beknopt overzicht van de criteria DSM-5, dit is de Nederlandse vertaling van de ‘Desk reference to the diagnostic criteria from DSM-5’, 2014, Uitgeverij Boom Amsterdam.
(Er zijn twee uitvoeringen van de beknopte versie. Een met een ringband, die wordt bureau-editie genoemd (is iets dikker) en een pocketuitvoering. Inhoud van het boek is hetzelfde.)
Het is niet perse noodzakelijk om dit boek zelf aan te schaffen als je het bijvoorbeeld kunt lenen van collega of van je werk mee kunt nemen. Bij de cursusdagen is het wel nodig dat je in dit boek zaken kunt opzoeken en nalezen.
Er dient een boek te worden aangeschaft voor de cursus:
‘Handboek ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen’, Jakop Rigter, uitgeverij Coutinho, ISBN 9789046903117. (We adviseren je de versie uit 2020 aan te schaffen.)
• Aanbevolen literatuur
- Het psychiatrisch onderzoek, M.W. Hengeveld, W.J. Schudel, 2003, De Tijdstroom. 184 pagina’s
- Kinder- en Jeugdpsychiatrie, F.C. Verhulst, F. Verheij, M. Danckaerts (red.), 2014, Gorcum B.V., Assen, 768 pagina’s
Overige artikelen zijn online beschikbaar.