Let op: er zijn toelatingseisen voor deze cursus. Deze kun je vinden onder het tabblad doelgroep.
Inhoud
In de eerste 30 uur (blok 1,2 en deel van 3) maak de je kennis met het systemisch kijken. Je leert kijken naar hoe mensen zich organiseren en welke invloeden veranderingen in de tijd, cultuur en samenlevingsvormen hier op hebben. Je leert op welke manieren je informatie over systemen kan verzamelen en ontdekt wat jou plek als systeemtherapeut is binnen die systemen. Je maak je kennis met de verschillende perspectieven die in systeemtherapie gehanteerd worden: o.a. communicatief perspectief, het gezinsontwikkelingsperspectief, het cognitief gedragstherapeutisch perspectief, het structurele perspectief, het narratieve perspectief, het oplossingsgerichte perspectief, het hechtingsperspectief en het ervaringsgericht perspectief. Je doet ervaring op in het toepassen van systemische interventies en leert wat nodig is om procesmatig te werken binnen systemen (o.a. hoe je een behandeling kan opstarten/organiseren).
In de tweede 30 uur (blok 3) ga je ervaring op doen met interventies die ingezet worden m.b.t. procesmatig systemisch werken: Systeem-diagnostiek, formuleren van een systemische werkhypothese (hierbij theoretische perspectieven hanteren) een werkrelatie opbouwen en onderhouden en specifieke interventies kiezen. Daarnaast wordt een begin gemaakt met het ontwikkelen van een therapeutische houding waarmee o.a. meervoudig partijdigheid en het bespreken van dilemma’s m.b.t. verandering mogelijk is. Cursisten leren zicht te krijgen op de invloeden die vanuit je eigen achtergrond en leergeschiedenis van invloed zijn op hen als systeemtherapeut.
Werkwijze
Iedere cursusdag kent een vaste indeling waarin de volgende onderdelen terugkomen: theoretische inleiding (kennis), ervaring opdoen met toepassen van systeem-therapeutische-interventies (vaardigheden) en het reflecteren op de oefensituaties en therapeutische contacten uit de praktijk van de cursist (houding).
De werkvormen die gebruikt zullen worden zijn: verdiepende uitwisseling over de literatuur, oefenen met het innemen van verschillende perspectieven, toepassen van systemische interventies, rollen spelen, registratieopdrachten,videofragmenten bekijken en reflectie-opdrachten. Ook zullen er aandacht -oefeningen en creatieve werkvormen gebruikt worden.
Doelstellingen
De cursus tot systeemtherapeut NVRG is gericht op het verkrijgen van onderstaande competenties.
I. Algemene therapeutische competenties
II. Systemische Metacompetenties
III Systemische Basiscompetenties
IV. Competenties om systeem-therapeutische technieken toe te passen
Aan het einde van de cursus beschikken de cursisten over de volgende competenties (kennis, vaardigheden en houding):
· Kennis van belangrijke systemische perspectieven,
· Vaardigheden in het beschrijven van factoren die van invloed zijn op het functioneren van cliëntsystemen in termen van structuur, communicatiestijlen, interactieprocessen, betekenisgeving en levensfasen.
· Vaardigheden in contextgericht kijken, denken, formulieren en interveniëren,
· Vaardigheden in het hanteren van belangrijke systemische interventies,
· Het kunnen opstellen van een systemische (circulaire)werkhypothese,
· Het herkennen van invloeden vanuit de eigen achtergrond en leergeschiedenis op jezelf als systeemtherapeut.
Wijze van toetsing
De basismodule: inleidende deel (60 uur) wordt afgesloten met een take hometoets.
Aanwezigheidsverplichting:
Er is een aanwezigheidsverplichting van 90%, bij afwezigheid tussen de 10% en 20% worden inhaalopdrachten gemaakt die de stof van de betreffende gemiste cursusdag behandelen.
Geplande cursussen
Locatie | Docent(en) | Lestijden | Beschikbaarheid |
---|---|---|---|
Amsterdam, Aristo Amsterdam |
| vol 😕 | |
Amsterdam, Aristo Amsterdam |
| meer dan 5 plaatsen |
17 apr 2023
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen
Overige taken | 10 | Toegekend |
Behandeling | 30 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
Herregistratie | 60 | Toegekend |
Extra literatuur | 15 | Toegekend |
V & VN
Scholing verpleegkundig specialisten | 60 | Toegekend |
NVRG
6 feb 2024
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen
Overige taken | 10 | Toegekend |
Behandeling | 30 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
Herregistratie | 60 | Toegekend |
Extra literatuur | 15 | Toegekend |
V & VN
Scholing verpleegkundig specialisten | 60 | Toegekend |
NVRG
Psychologen, orthopedagogen, psychiaters, sociaal wetenschappers, maatschappelijk werkers en sociaal psychiatrisch verpleegkundigen (beiden met master diploma), werkers in de GGZ of jeugdhulpverlening met een gelijkwaardige opleiding, die zich willen specialiseren in de systeemtherapie.
Hier vind je een overzicht van geschikte HBO-master vooropleidingen. Bij twijfel neem contact met ons op of bezoek de site van de NVRG.
17 apr 2023

Jeroen Wierstra
Ik ben zelfstandig gevestigd in het Lorentzhuis te Haarlem waar ik werk als systeemtherapeut (gezins- en relatietherapeut). Ik ben betrokken bij 'Kinderen uit de Knel', een methodiek ontwikkeld voor ouders (en hun kinderen) bij gezinnen waar sprake is van ernstige en zeer conflictueuze echtscheidingsproblematiek en heb ruime ervaring met de methode 'Verbindend gezag/Geweldloos verzet'. Naast gezins- en relatietherapeut, ben ik (NVRG erkend) opleider en systeemsupervisor. Ik werk als docent in de diverse opleidingen die het Lorentzhuis aanbiedt en daarnaast als freelancetrainer bij andere opleidingscentra en verschillende incompanytrajecten.
6 feb 2024

Robert van Hennik
Robert van Hennik is systeemtherapeut, supervisor en docent.

Jeroen Wierstra
Ik ben zelfstandig gevestigd in het Lorentzhuis te Haarlem waar ik werk als systeemtherapeut (gezins- en relatietherapeut). Ik ben betrokken bij 'Kinderen uit de Knel', een methodiek ontwikkeld voor ouders (en hun kinderen) bij gezinnen waar sprake is van ernstige en zeer conflictueuze echtscheidingsproblematiek en heb ruime ervaring met de methode 'Verbindend gezag/Geweldloos verzet'. Naast gezins- en relatietherapeut, ben ik (NVRG erkend) opleider en systeemsupervisor. Ik werk als docent in de diverse opleidingen die het Lorentzhuis aanbiedt en daarnaast als freelancetrainer bij andere opleidingscentra en verschillende incompanytrajecten.
1. Rober, P. (2017) Samen in gezinstherapie: over afstemming en dialoog in de gezinstherapeutische praktijk, Pelckmans Pro (ISBN: 9789463370691 1e druk)
2. Savenije, A., van Lawick M.J. & Reijmers, E. (2014) Handboek Systeemtherapie, Utrecht: de Tijdstroom. HERZIENE DRUK uit 2014!!!. (ISBN:
9789058982575)
Dit onderstaande boek is facultatief maar gewenst en zeer aan te bevelen: bedoeld als voorbereidende literatuur om voorafgaand aan en gedurende de opleiding te lezen. Voor de liefhebber!
3. Savenije, A., Lawick van J., Reijmers E., (2018). Systemisch werken; een relationeel kompas voor hulpverleners. De tijdstroom, (ISBN 978-90-5898-316-9).
NB. White, M. (2009) Narratieve therapie in de praktijk. Copyright 2009 Hogrefe Uitgevers, Amsterdam. (ISBN: 9789079729036)
Uit dit boek zullen we nog twee hoofdstukken scannen. In onze tweejarige opleiding is het verplichte kost, voor deze module zullen we de hoofdstukken aanleveren in PDF.
Contacturen: 60 uur
Zelfstudie: 40 uur