GIT-PD Jeugd: Een behandelkader voor adolescenten met (beginnende) persoonlijkheidsproblematiek

Doe kennis op rondom vroege detectie van persoonlijkheidsstoornissen (bij adolescenten) en krijg handvatten voor de behandeling binnen de GIT-PD Jeugd werkwijze


  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. GIT-PD Jeugd: Een behandelkader voor adolescenten met (beginnende) persoonlijkheidsproblematiek

Persoonlijkheidsstoornissen komen vaak voor en hebben een grote impact op de psychische en lichamelijke gezondheid en het psychosociale functioneren. Ze beginnen zich typisch te manifesteren vanaf het begin van de puberteit. Aarzelingen bestaan in het veld om vroegtijdig de diagnose persoonlijkheidsstoornis te stellen en behandeling te richten op persoonlijkheidsproblematiek zelf. Toch zijn er toenemend aanwijzingen dat een vroege herkenning en behandeling cruciaal zijn voor de verdere prognose. 

Tijdens deze twee cursusdagen wordt de basiskennis rond vroege detectie en interventie gedeeld en worden basisvaardigheden en werkzame factoren binnen de GIT-PD Jeugd werkwijze getraind: Hoe kan je screenen op aanwezige kenmerken van persoonlijkheidspathologie? Hoe bespreek je een diagnose? Wat zijn werkzame elementen in behandeling? Vanuit welke basishouding kan je met jongeren en ouders in gesprek gaan? Hoe hanteer je de therapeutische relatie? Hoe herstel je behandelbreuken? Op welke wijze hanteer je suïcidaliteit en crisis? Hoe kan je werken in de context van een jongere? En hoe kun je als team binnen de dynamiek van persoonlijkheidsproblematiek samenwerken? Deze vragen en dilemma’s worden geïllustreerd met casusmateriaal en filmpjes.


Ervaren docenten
Praktijkgerichte cursus
Ontvang snel je certificaat

Doelstelling

Na afloop van deze cursus:

  1. Kennen deelnemers recente ontwikkelingen rondom vroegsignalering ontwikkelende persoonlijkheidsstoornissen en is er meer zicht op de relevantie en achtergrond.
  2. Kunnen deelnemers een indicatie voor behandelings-intensiteit/-dosis stellen op basis van een model van stadiëring.
  3. Kunnen deelnemers de diagnose in contact met een gezin bespreken en beginnende psycho- educatie bieden over persoonlijkheidspathologie
  4. Kunnen deelnemers een persoonlijk behandelplan opstellen waarin de specifieke persoonlijkheidskenmerken de focus vormen (vertrekkende vanuit een verklarende diagnose/casusconceptualisering en de hulpvraag van jongere en gezin).
  5. Kunnen deelnemers een gesprek voeren met jongeren en ouders vanuit een adequate basishouding.
  6. Kunnen deelnemers werken vanuit de therapeutische relatie.
  7. Hebben deelnemers handvatten voor het werken met uiteenlopende emoties, suïcidaliteit en crisis.
  8. Hebben deelnemers een kader voor de samenwerking in het netwerk van de jongeren en als (behandel)team rondom casuïstiek

Werkwijze

Gedurende deze cursus zal er qua werkvormen een combinatie van presentaties, interactieve discussies, video- demonstraties en rollenspellen gebruikt worden.

Toetsing

Deelnemers beschrijven voor de lesdag een casus uit hun eigen praktijk. Ze nemen daarin hun voorkennis mee: welke diagnostische hypothesen hebben ze bij deze casus, welke focus voor behandeling kiezen ze, welke mogelijke valkuilen of risico’s anticiperen ze in behandeling of welke knelpunten hebben ze al ontmoet? Wat is er bekend van de context waarin de jongeren opgroeit? Wie zijn belangrijke anderen?

Na afloop van de lesdag schrijven ze een reflectie op basis van de kennis die ze hebben opgedaan: ze vullen hun opzet aan en reflecteren hoe ze door de lesdag anders zijn gaan kijken of denken ten aanzien van de opgesomde aandachtspunten of knelpunten.

Contacturen: 12

Zelfstudie: 6

Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!

GIT-PD Jeugd: Een behandelkader voor adolescenten met (beginnende) persoonlijkheidsproblematiek

BCN Arena Amsterdam
12 contacturen
Jacquelijne Schraven en Sarah Laschen

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang updates over cursussen en krijg toegang tot unieke kortingscodes.