Gesprekstechnieken bij (moeilijke) gesprekken op school
Leer hoe je moeilijke gesprekken op school om kunt draaien naar een positieve uitkomst met de cursus 'Gesprekstechnieken bij (moeilijke) gesprekken op school'. Ontdek hoe je gesprekken voorbereidt, leiding geeft en ervoor zorgt dat iedereen zich gehoord voelt. Na deze cursus ben je in staat om gesprekken op een positieve manier af te sluiten voor alle partijen.
- Home
- Cursusaanbod
- Gesprekstechnieken bij (moeilijke) gesprekken op school
De cursus 'Gesprekstechnieken bij (moeilijke) gesprekken op school' biedt handvatten voor het voeren van gesprekken met ouders op school die niet altijd soepel verlopen. Je leert hoe je je goed kunt voorbereiden op het gesprek, hoe je effectief leiding kunt geven aan het gesprek en hoe je ervoor zorgt dat iedereen zich gehoord voelt. Na afloop van de cursus ben je in staat om moeilijke gesprekken op school om te buigen naar prettige en constructieve gesprekken.
Doelstelling
- Je weet in welke situaties je een ‘moeilijk’ gesprek kan tegenkomen
- Je weet hoe je een moeilijk gesprek het beste kunt voorbereiden en hoe je dit kunt communiceren naar andere aanwezigen
- Je kunt gezamenlijke doelen stellen, op een SMART-wijze
- Je bent in staat leiding te geven aan een gesprek op school, op een manier waarop iedereen aanbod is geweest en zich gehoord heeft gevoeld
- Je bent in staat moeilijke onderwerpen op een rustige en toch eerlijke manier te bespreken
- Je kent de basis van motiverende gespreksvoering
- Je weet wat je vooral niet moet doen en waarom overtuigen meestal niet werkt
- Je bent in staat te voelen waar je grenzen liggen en deze op de juiste manier aan te geven
- Je weet hoe je op een positieve manier het gesprek kunt afsluiten
- Je hebt ervaren hoe het is als ouder om voor een ‘moeilijk’ gesprek naar school te komen
- Je bent in staat op een professionele manier samen te werken met hulpverlening in een gesprek met ouders
Werkwijze
Gedurende deze cursus zal er veel afwisseling zijn. Door bespreking van theorie, voorlichting, zelf ervaren en vooral veel oefenen, zal de cursist na deze dagen zich zelfverzekerd voelen over het voeren van moeilijke gesprekken op school.
Contacturen: 12 uur
Zelfstudie: 8 uur
Cursus van 11 apr 2024 - 25 apr 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 11 apr 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | donderdag 25 apr 2024 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 1 okt 2024 - 15 okt 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 1 okt 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 15 okt 2024 | 9:30 - 16:45 |
11 apr 2024
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Diagnostiek | 6,5 | Toegekend |
Behandeling | 6,5 | Toegekend |
Herregistratie | 13 | Toegekend |
1 okt 2024
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Diagnostiek | 6,5 | Toegekend |
Behandeling | 6,5 | Toegekend |
Herregistratie | 13 | Toegekend |
Gedragsdeskundigen, (school)psychologen en orthopedagogen die werkzaam zijn op school, IB-ers, leerkrachten.
11 apr 2024
1 okt 2024
WORDT NOG VERDER AANGEVULD
· Handelingsgericht werken in het Voortgezet Onderwijs – N. Pameijer, T. van Beukering, enz. Hoofdstuk 1, blz 15-42, Uitgangspunten handelingsgericht werken, en hoofdstuk 4, blz 91-122: Constructief communiceren met ouders.
· Oplossingsgerichte vragen, F. Bannink. Hoofdstuk 1 en 2, blz 17-66
· Artikelen over veeleisende ouders:
o http://www.ivomijland.nl/resources/pdf/2013.01-elke-klacht-is-een-gratis-advies.pdf (2)
o https://www.orthoconsult.nl/documenten/2014.07-het-is-een-bijzonder-kind-en-dat-is-ie.pdf (6)
o https://www.voorelkementor.nl/documenten/2010.12-oudergesprekken-van-10-minuten.pdf (2)
o https://www.voorelkementor.nl/documenten/2014.01-vertrouw-ouders-zo-veel-mogelijk.pdf (2)
· Artikel MG:
o https://www.voorelkementor.nl/documenten/2013.06-deel-3-de-taal-van-de-verandering.pdf (3)
· Artikel smart doelen:
- https://www.carrieretijger.nl/functioneren/management/leidinggeven/doelen-stellen/smart (4)