CGT bij impulsief- en gewoontegedrag met specifieke aandacht voor kind en jeugd

Vergroot je kennis en vaardigheden in het toepassen van cognitief gedragstherapeutische technieken in het vergroten van de zelfcontrole, specifiek bij jeugdigen (vanuit transdiagnostische visie) tijdens de eendaagse workshop CGT/CGW bij impulscontroleproblemen en problematisch gewoontegedrag. 

  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. CGT bij impulsief- en gewoontegedrag met specifieke aandacht voor kind en jeugd

Onze eendaagse workshop CGT/CGW richt zich op kinderen en jongeren in de GGZ die kampen met impulscontroleproblemen en problematisch gewoontegedrag. Vaak is er sprake van een sterke drang of neiging tot het uitvoeren van bepaald gedrag of het uiten van een bepaalde reactie, die moeilijk onder controle te houden is. Deze gedragingen kunnen 'emotie-gestuurd' zijn, zoals bij zelfverwondend gedrag, eetbuien, overmatig beeldschermgebruik of gamen, middelenmisbruik of andere problemen waarbij het gedrag moeilijk beheersbaar voelt (zoals bijv. gokken, liegen of tichotrillomanie). Vaak gaat dit gepaard met bijkomende problemen zoals ADHD of ASS, of problemen in het omgaan met emoties of stress.

Het is belangrijk om deze problemen aan te pakken, omdat ze het dagelijks leven kunnen bemoeilijken en zelfs de ontwikkeling kunnen belemmeren. Onze cursus biedt handvatten om impulsbeheersing en gewoontegedragingen te doorbreken, zodat deze niet langer leiden tot gevoelens van spijt of boosheid op jezelf. We leggen uit hoe een bepaalde mate van impulsiviteit normaal is, maar hoe het een probleem kan worden wanneer impulsen het overnemen en leiden tot gedragingen die niet overeenstemmen met je doelen of waarden. Door middel van cognitieve gedragstherapie en gewoonteveranderingstechnieken bieden we praktische tips om deze vicieuze cirkel te doorbreken. Doe mee aan onze workshop en leer hoe je kinderen en jongeren kunt ondersteunen in het beheersen van hun impulsen en het doorbreken van ongewenst gedrag.

100% op locatie
Zeer ervaren docenten
Direct toepasbaar in de praktijk
Heerlijke lunch

Doelstelling

Uiteindelijke doel is het vergroten van kennis en vaardigheden in het toepassen van cognitief gedragstherapeutische technieken in het vergroten van de zelfcontrole, specifiek bij jeugdigen (vanuit transdiagnostische visie).

Na afloop van de cursus:

  • Heeft de deelnemer ervaring met de transdiagnostische en cognitief gedragstherapeutische manier van denken bij impulscontrole problemen;
  • Weet de deelnemer op grond van gedragstherapeutische diagnostiek (FA-BA, ketenanalyse) en de hulpvraag gepaste interventies te selecteren om zo tot een individueel behandelplan te komen;
  • Kan de deelnemer cognitieve gedragstherapie (ketenanalyse, zelfcontroleprogramma) inzetten bij specifieke problematische gewoontegedragingen;
  • Is de deelnemer bekend diverse spanningsregulatie- en zelfbeheersingstechnieken (o.a. gebruik makend van ademhaling, zelfinstructie, contraconditionering)  
  • Weet de deelnemer hoe het externe systeem van de jeugdige te betrekken bij de behandeling waar nodig
  • Weet de deelnemer een gedegen terugvalpreventieplan op te zetten 

Werkwijze

Binnen de cursusdag zal aandacht zijn voor kennisoverdracht, echter ligt de nadruk vooral op het toepassen van gedragstherapeutische technieken en opzetten van een ‘maatwerk’ plan in de behandeling van impulscontrole problemen en problematisch gewoontegedrag. Concrete oefening vindt plaats door middel van demonstratie, rollenspelen, video-materiaal en casuïstiek, waarbij deelnemers zullen worden aangemoedigd ook eigen casuïstiek te delen. Vaardigheden en technieken worden ook onderling in subgroepen geoefend waarbij eigen casuïstiek kan worden vertolkt (rollenspelen).

Wijze van toetsing

 Van de deelnemer wordt een actieve deelname en inbreng van eigen casuïstiek verwacht. Er wordt een korte kennistoetsing gedaan bij aanvang van de cursus. 

Contacturen: 6

Zelfstudie: 2 

Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!

CGT bij impulsief- en gewoontegedrag met specifieke aandacht voor kind en jeugd

Amsterdam, Aristo Amsterdam
6 contacturen
Ilse van Kuilenburg en Esther Frusch

Reviews

Actueel, passend bij mijn casuïstiek, fijne koppeling...

04-01-2024

Actueel, passend bij mijn casuïstiek, fijne koppeling theorie en praktijk

Mara

Het meest inspirerende aan de cursus vind...

04-01-2024

Het meest inspirerende aan de cursus vind ik alle nieuwe informatie omdat hij super praktisch toepasbaar is.

Merel

Hele interessante theorie en goed toepasbaar in...

04-01-2024

Hele interessante theorie en goed toepasbaar in de praktijk.

Isabel

Goede organisatie, duidelijk voorinformatie en toegankelijke literatuur,...

04-01-2024

Goede organisatie, duidelijk voorinformatie en toegankelijke literatuur, goede docenten en prima locatie

Franka

Goede samenwerking cgw en cgt

04-01-2024

Goede samenwerking cgw en cgt

Kübra

Hele fijne combinatie tussen theorie en praktijk....

04-01-2024

Hele fijne combinatie tussen theorie en praktijk. Heb er heel veel van geleerd!

Suzanne

Goed passend voor een eendaagse met juiste...

04-01-2024

Goed passend voor een eendaagse met juiste afwisseling van uitleg, oefeningen en overleg met medecursisten

Frederike

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks updates over ons cursusaanbod. Je kunt je op elk gewenst moment weer uitschrijven.