Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie - CGT (volwassenen); blended!

In deze Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie Volwassenen (blended!) leer je cognitief/emotionele- en gedragsproblemen bij volwassenen zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen met behulp van evidence-based methoden en interventies.

€ 2.750,00inclusief lunch
  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie - CGT (volwassenen); blended!

Let op!; er zijn toelatingseisen voor deze opleiding, zie de informatie onder het kopje doelgroep. 

Deze blended cursus beslaat 11 fysieke cursusdagen van ongeveer 6,5 uur en 11 online meetings van ongeveer 2 uur met medecursisten.

De blended cursus verschilt van de niet-blended basiscursus CGT in de tijd die de cursist zelfstandig besteedt en indeelt; de literatuur wordt (spelenderwijs) getoetst en geoefend m.b.v. A New Spring; een platform waarbij je nieuw verworven kennis wordt getoetst op een moment die voor jou goed uitkomt. Er wordt veel videomateriaal thuis bestudeerd. En tijdens de online-voorbereidings uren zullen de cursisten onderling, in kleine groepjes, lesstof oefenen, voorbereiden en presenteren. 

In deze Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie Volwassenen (blended!) leer je cognitief/emotionele- en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen met behulp van evidence-based methoden en interventies. Deze cursus is gericht op volwassenen. De cursus is opgebouwd uit een inleidend- (30 uur) en een verdiepend deel (70 uur).

Er wordt ingegaan op de kennis van het cognitief gedragstherapeutisch proces, leer- en emotietheorie relevant voor de klinische praktijk, (in ieder geval) de theorieën over klassieke en operante conditionering, en het cognitieve model. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een verklarend model (inclusief gebruik van vragenlijsten, holistische theorie, functie- en betekenisanalyses en casusconceptualisatie) over de oorzakelijke en in stand houdende factoren van probleemgedrag plus adequate evaluatie- en monitoringsinstrumenten. 

In deze cursus worden vaardigheden aangereikt voor het opbouwen, onderhouden en afsluiten van een cgt-behandeling en een adequate therapeutische werkrelatie en voor ontwerpen van behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en cognitief gedragstherapeutische analyses. Ook leer je het toepassen van basistechnieken van de cognitieve gedragstherapie, waaronder registratieopdrachten en concretisering van probleemgedrag, exposure, responspreventie, gedragsexperimenten, sociale vaardigheidstraining, zelfregulatieprocedures, contraconditioneren, activeringstechnieken, uitdaagtechnieken, socratische dialoog en ontspanningsprocedures, en de uitvoering van behandelingen volgens evidence-based behandelprogramma’s bij de meest voorkomende problematieken in de doelgroep, waaronder angst- en stemmingsstoornissen.

In een door de VGCt geaccrediteerde basiscursus maakt de cursist kennis met de werk- en denkwijze die in het algemeen wordt gehanteerd binnen de cognitieve gedragstherapie. Deze kennismaking vindt plaats op zowel theoretisch niveau als op praktisch niveau.

Blended
Zeer ervaren docent
Direct toepasbaar in de praktijk
Geaccrediteerd

Doelstelling

Na afloop van de basiscursus:

  • kunnen cursisten, onder supervisie, cognitieve gedragstherapieën uitvoeren bij volwassenen;
  • heeft de cursist inzicht en basisvaardigheid in de cognitief gedragstherapeutische manier van denken;
  • kan de cursist leermodellen toepassen in de eigen praktijk;
  • kan de cursist het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen;
  • kan de cursist betekenisanalyses, functieanalyses en interventiestrategieën ontwerpen;
  • kan de cursist de kenmerken van de verschillende angst- en stemmingsstoornissen beschrijven;
  • kan de cursist biologische, psychologische, leertheoretische en systeemverklaringen voor het ontstaan van angst- en stemmingsstoornissen benoemen;
  • kan de cursist op grond van diagnostiek, assessment, functieanalyses en hulpvragen vaststellen wat er aan de hand is bij een cliënt met een angststoornis, een cliënt met een stemmingsstoornis en een cliënt met een derde probleemgebied naar keuze;
  • kan de cursist vaststellen welk behandelprogramma, op grond van wetenschappelijke inzichten, voor de cliënt het meest aangewezen is;
  • kan de cursist op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen, een behandeling uitvoeren, evalueren en afsluiten;
  • kan de cursist een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het systeem daarbij betrekken.

Werkwijze: 

Korte presentaties door docent en cursisten, groepsdiscussies, oefenen aan de hand van papieren casuïstiek, oefenen met het toepassen van de diverse analysemodellen en opstellen van cognitieve casusconceptualisatie, demonstratie van technieken (DVD, modelling door docent), rollenspelen en oefenen van diverse bovengenoemde technieken. Er is veel ruimte voor casuïstiek van cursisten en verdiepende vragen.

De cursisten bereiden de cursusbijeenkomsten voor door:

·       bestuderen literatuur (A New Spring)

·       maken van huiswerkopdrachten

De cursusbijeenkomsten en de online thuis leeruren omvatten:

·       voor- en nabespreken van het huiswerk

·       literatuurbespreking door cursisten en docent

·       uitleg theorie door de docent

·       praktische oefeningen met betrekking tot de verschillende onderdelen van het gedragstherapeutische proces, in de vorm van rollenspelen.

Er wordt zoveel mogelijk geoefend aan de hand van concreet praktijkmateriaal van de cursisten.

Toetsing

Kennis en vaardigheden worden op verschillende manieren getoetst:

- toetsing middels de app A New Spring+

- actieve participatie tijdens de cursus

- eigen gedragsmodificatie

- het maken van een mini N=1 (dit is de eindtoets, zie hieronder).

A New Spring

Per geleerd deelthema ontvangen de cursisten certificaten op de app. Om het leren van de cursisten goed te kunnen borgen, zie de docent de certificaten in. Dit is zowel een toets van het basisdeel- als het verdiepingsdeel van de cursus.

Mini N=1

Aan de hand van een eigen casus wordt een verslag gemaakt met daarin: klachtinventarisatie, diagnostiek, differentiaal diagnostische overwegingen, Holistische Theorie, Functie- en Betekenisanalyses, behandelplan, korte omschrijving toepassing interventies en kritische reflectie op eigen gedrag als therapeut. De mini N=1 beslaat maximaal acht pagina’s.

Contacturen: 71,5 uur

11 online voorbereidingsbijeenkomsten: 18,5 uur

A New Spring: 10 uur

Zelfstudie: 350 uur

Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!

Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie - CGT (volwassenen); blended!

100 contacturen
Marianne Ros

Reviews

16 dec

Ik heb een goede ervaring met de cursus. Ik heb veel geleerd en heb veel meer inzicht gekregen in de inhoud en toepasbaarheid van CGT. Fijn dat we een kleine klas hadden dat we veel met elkaar konden oefenen, en een top docent.

Jaïr Dellemijn
18 jan

Het was een fijne en leerzame cursus.

Lisette
8 dec

Heel fijn, hele kundige docenten en hele fijne begeleiding.

Oskar Holubek
18 jan

Ik vond de praktijkvoorbeelden en tips inspirerend. De verhalen van mede cursisten waren erg bijzonder, we werkten allemaal bij andere instellingen.

Martin
16 dec

De cursus heeft mij veel kennis extra gegeven en maakt dat ik nu gemakkelijker en meer gestructureerd te werk kan gaan. De opzet van de cursus is goed te volgen en je kan de meeste dingen die je leert direct toepassen in de praktijk. Onze cursusleider was erg goed onderlegd en had veel ervaring, waardoor we enorm veel konden leren. Een grote aanrader!

Nadesja Fijn
18 jan

De filmpjes en de oefeningen in de les vond ik het meest inspirerend, omdat ik dit het meest praktisch en direct kon toepassen in mijn werk.

Laurens
18 jan

Het delen van ervaringen was erg fijn, hier heb ik van geleerd en ook steun gevonden bij de andere cursisten.

Peter
8 dec

Ik vind het een super interessante cursus. Top docenten die me altijd bijblijven. De groep was erg veilig, je kon jezelf kwetsbaar opstellen. De inhoud was goed te volgen en werden goede voorbeelden gegeven. Daarnaast vond ik de huiswerkoefeningen ook waardevol, zoals de n=1.

Esmée Brouwer
8 dec

Fijne groep en hele goede en betrokken docenten. Veilige leeromgeving!

Renee Smulders
16 dec

Ik heb de Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie gevolgd. De cursus was goed en volledig opgezet en de organisatie verliep soepel. De trainer straalde ervaring en deskundigheid uit, wat enorm inspirerend werkte. Ik heb niet eerder een trainer ontmoet die zo’n perfecte balans wist te vinden tussen het bieden van uitdaging en het creëren van een veilige leeromgeving waarin fouten mogen worden gemaakt. Elke keer keek ik uit naar de training, vooral dankzij de uitzonderlijke competenties van de trainer. Het vergrootte ook mijn werkplezier; ik werd geïnspireerd om aan de slag te gaan met het geleerde en merkte in de behandelkamer positieve veranderingen.

Daphne Rozendom

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Kan ik mij inschrijven voor een cursus terwijl ik gelijktijdig op de wachtlijst voor een eerdere cursus sta?
Blijft het lesmateriaal van een afgelopen cursus nog voor mij beschikbaar?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Ik ben ziek en moet de cursusdag missen. Wat nu?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks updates over ons cursusaanbod. Je kunt je op elk gewenst moment weer uitschrijven.