ACT in love (specialistische module)

Ervaringsgericht werken met ACT in systemische partnerrelaties

  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. ACT in love (specialistische module)

Inhoud 

Met het programma ACT in love leer je Acceptance & Commitment Therapie in relatietherapie toe te passen. Het programma geeft jou als professionals handvaten om vanuit een ervaringsgericht systemisch kader, invulling te geven aan effectieve gedragsverandering van cliënten binnen de partnerrelatie.  

Het programma bestaat uit een werkboek voor cliënten én een handleiding voor jou, boordevol ervaringsgerichte oefeningen. Het programma ACT in Love geeft je zowel structuur als ruimte voor eigen invulling, om de sessies met je cliënten vorm te geven. ACT in love is individueel, in partnerrelatietherapie én in groepen te gebruiken.

De opleiding is praktisch en theoretisch onderbouwd én ervaringsgericht: je leert vanuit het zelf ervaren van de experiëntiële technieken, ACT te integreren in je werk. Na de opleiding kan je er direct mee aan de slag.  

Wat kan je cliënten bieden met het programma ACT in Love?

Binnen het programma ACT in love ligt het accent op de bijdrage die partners individueel aan de relatie kunnen leveren.

Ervaringsgerichte systemische partnerrelatie met ACT (ACT in Love) is een vorm van begeleiding/therapie die cliënten helpt bij:

-       Het verhelderen van gewenste omgangsvormen m.b.t. het ruimte geven aan onderliggende verschillen én behoeften (qua intimiteit/seksualiteit, kinderwens ja/nee, waar geld aan uit geven, hoe samen invulling te geven aan vrije tije). ,

-       Het verhelderen van ongewenste interactiepatronen in de partnerrelatie (patronen m.b.t. elkaar vermijden/bestrijden, gewoonten m.b.t. intimiteit/seksualiteit waarbij onvoldoende ruimte is voor ieders wensen én grenzen),

-       Het verhelderen van het aandeel wat beide partners, vanuit psychologische inflexibiliteit leveren in deze ongewenste patronen,

-       Het verminderen van ongewenste interactiepatronen in de partnerrelatie en onhandig gedrag vanuit psychologische inflexibiliteit.

-       Het versterken van psychologische flexibiliteit: het opdoen van vaardigheden waarmee partners bewust kunnen kiezen voor gedrag wat bijdraagt aan een levendige en waardevolle relatie (zelfbewustzijn, aandachtvaardigheden, responsief en gedifferentieerd gedrag, zelfregulatie en co-regulatievaardigheden).

-       Het versterken van vaardigheden die bijdragen aan veerkracht (handig omgaan met onderlinge verschillen, uitdagingen én ingrijpende ervaringen),

-       Het vormgeven van een passend evenwicht in eigenheid en verbinding (differentiatie) én vormgeven van de mate van intimiteit/seksualiteit.

 

 Wijze van toetsing

Beoordeling vindt op verschillende wijzen plaats:

  • Het schrijven van een casusconceptualisatie.

De cursist wordt op basis van aangeboden kennis en oefeningen een casusconceptualisatie te schrijven over een systemische vraag in de partnerrelatie van een client.

2.   Deelname aan ervaringsgerichte oefeningen.

Cursist wordt beoordeeld op basis van deelname aan ervaringsgerichte oefeningen en inbreng vanuit eigen ervaringen m.b.t. de eigen relatie én deelname aan rollenspelen, zowel als trainer als client.

3.     Presentatie van de literatuur.

Elke cursist kiest een a twee maatje(s). Deze koppels/trio’s verzorgen eenmaal een lesvoorbereiding waarin zij een samenvatting van de voorgeschreven literatuur op eigen wijze (én ervaringsgericht) presenteren aan de groep.

4.     Reflecteren op het eigen leerproces én koppeling aan ervaringsgericht werken in de praktijk.

Cursisten reflecteren tijdens de gehele opleiding op hun eigen relatie en hun leerproces binnen het ervaringsgericht werken met stellen.  Als voorbereiding op de pitch op de laatste werkdag hebben cursisten samen met hun maatje(s) van de literatuurpresentatie een overleg waarin ze hun leerproces met elkaar koppelen aan een casus en ze de gezamenlijke pitch voorbereiden. Tijdens de laatste lesdag geven cursisten een pitch (20 minuten per groep) over hun leerproces en de manier waarop ze het geleerde in de praktijk brengen (koppeling leerproces aan casus in de praktijk). Hierin komt naar voren welke valkuilen de professional herkent en formuleert hij/zij intenties m.b.t. zijn/haar verdere leerproces.

Zeer ervaren docent
Direct toepasbaar in de praktijk
Bruikbaar in je traject tot systeemtherapie bij de NVRG
100% op lokatie

Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!

ACT in love (specialistische module)

Culemborg, Unieplaza Culemborg
42 contacturen
Denise Matthijssen

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang updates over cursussen en krijg toegang tot unieke kortingscodes.