Let op: er zijn toelatingseisen voor deze cursus. Deze kun je vinden onder het tabblad doelgroep.
Inhoud
In de eerste 30 uur (blok 1,2 en deel van 3) maak de je kennis met het systemisch kijken. Je leert kijken naar hoe mensen zich organiseren en welke invloeden veranderingen in de tijd, cultuur en samenlevingsvormen hier op hebben. Je leert op welke manieren je informatie over systemen kan verzamelen en ontdekt wat jou plek als systeemtherapeut is binnen die systemen. Je maak je kennis met de verschillende perspectieven die in systeemtherapie gehanteerd worden: o.a. communicatief perspectief, het gezinsontwikkelingsperspectief, het cognitief gedragstherapeutisch perspectief, het structurele perspectief, het narratieve perspectief, het oplossingsgerichte perspectief, het hechtingsperspectief en het ervaringsgericht perspectief. Je doet ervaring op in het toepassen van systemische interventies en leert wat nodig is om procesmatig te werken binnen systemen (o.a. hoe je een behandeling kan opstarten/organiseren).
In de tweede 30 uur (blok 3) ga je ervaring op doen met interventies die ingezet worden m.b.t. procesmatig systemisch werken: Systeem-diagnostiek, formuleren van een systemische werkhypothese (hierbij theoretische perspectieven hanteren) een werkrelatie opbouwen en onderhouden en specifieke interventies kiezen. Daarnaast wordt een begin gemaakt met het ontwikkelen van een therapeutische houding waarmee o.a. meervoudig partijdigheid en het bespreken van dilemma’s m.b.t. verandering mogelijk is. Cursisten leren zicht te krijgen op de invloeden die vanuit je eigen achtergrond en leergeschiedenis van invloed zijn op hen als systeemtherapeut.
Werkwijze
Iedere cursusdag kent een vaste indeling waarin de volgende onderdelen terugkomen: theoretische inleiding (kennis), ervaring opdoen met toepassen van systeem-therapeutische-interventies (vaardigheden) en het reflecteren op de oefensituaties en therapeutische contacten uit de praktijk van de cursist (houding).
De werkvormen die gebruikt zullen worden zijn: verdiepende uitwisseling over de literatuur, oefenen met het innemen van verschillende perspectieven, toepassen van systemische interventies, rollen spelen, registratieopdrachten,videofragmenten bekijken en reflectie-opdrachten. Ook zullen er aandacht -oefeningen en creatieve werkvormen gebruikt worden.
Doelstellingen
De cursus tot systeemtherapeut NVRG is gericht op het verkrijgen van onderstaande competenties.
I. Algemene therapeutische competenties
II. Systemische Metacompetenties
III Systemische Basiscompetenties
IV. Competenties om systeem-therapeutische technieken toe te passen
Aan het einde van de cursus beschikken de cursisten over de volgende competenties (kennis, vaardigheden en houding):
· Kennis van belangrijke systemische perspectieven,
· Vaardigheden in het beschrijven van factoren die van invloed zijn op het functioneren van cliëntsystemen in termen van structuur, communicatiestijlen, interactieprocessen, betekenisgeving en levensfasen.
· Vaardigheden in contextgericht kijken, denken, formulieren en interveniëren,
· Vaardigheden in het hanteren van belangrijke systemische interventies,
· Het kunnen opstellen van een systemische (circulaire)werkhypothese,
· Het herkennen van invloeden vanuit de eigen achtergrond en leergeschiedenis op jezelf als systeemtherapeut.
Wijze van toetsing
De basismodule: inleidende deel (60 uur) wordt afgesloten met een take hometoets.
Aanwezigheidsverplichting:
Er is een aanwezigheidsverplichting van 90%, bij afwezigheid tussen de 10% en 20% worden inhaalopdrachten gemaakt die de stof van de betreffende gemiste cursusdag behandelen.
Dag | Datum | Tijden |
---|---|---|
1 | 11 januari 2024 | 9:00 - 16:00 |
2 | 18 januari 2024 | 9:00 - 16:00 |
3 (Deze lesdag is online via ZOOM!) | 2 februari 2024 | 9:00 - 15:00 |
4 (Deze lesdag is online via ZOOM!) | 8 maart 2024 | 9:00 - 15:00 |
5 | 15 maart 2024 | 9:00 - 16:00 |
6 (Deze lesdag is online via ZOOM!) | 5 april 2024 | 9:00 - 15:00 |
7 | 19 april 2024 | 9:00 - 16:00 |
8 | 17 mei 2024 | 9:00 - 16:00 |
9 | 24 mei 2024 | 9:00 - 16:00 |
10 | 14 juni 2024 | 9:00 - 16:00 |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
Behandeling | 30 | Toegekend |
Overige | 10 | Toegekend |
Extra literatuurstudiepunten | 15 | Toegekend |
Herregistratie | 60 | Toegekend |
NVRG
Inleiding | 60 | Toegekend |
V & VN
Scholing verpleegkundig specialisten | 60 | Toegekend |
SKJ
Opleidingstraject jeugdzorgwerker/ jeugd- en gezinsprofessional | 60 | Toegekend |
Psychologen, orthopedagogen, psychiaters, sociaal wetenschappers, maatschappelijk werkers en sociaal psychiatrisch verpleegkundigen (beiden met master diploma), werkers in de GGZ of jeugdhulpverlening met een gelijkwaardige opleiding, die zich willen specialiseren in de systeemtherapie.
Hier vind je een overzicht van geschikte HBO-master vooropleidingen. Bij twijfel neem contact met ons op of bezoek de site van de NVRG.

Denise Matthijssen
Denise Matthijssen is SPV, ACT-trainer, systeemtherapeut en supervisor NVRG. Denise heeft ruim 25 jaar klinisch en ambulante ervaring in werken met jongeren en hun gezinsleden. Zij is auteur van de boeken 'ACTief opvoeden' (Hogrefe 2012), 'Samen ACTief in je gezin' (Lannoo 2015) en 'ACT your way' (Boom 2018). Denise is supervisor NVRG voor systeemtherapeuten en systeemtherapeutisch werkende in opleiding. Daarnaast is zij erkend TTC gever voor de opleiding tot systeemtherapeut.
Bij het lesgeven ligt haar focus op het verbinden van de theorie (kennis) aan de eigen ervaringen, het ontwikkelen van vaardigheden en het ontwikkelen van een eigen, therapeutische houding. Denise heeft een ruime ervaring in het begeleiden van jongeren, ouders, gezinnen en groepen op basis van ACT (voor meer informatie zie www.denisematthijssen.nl) .

Maaike Martens
Maaike Martens is (NVRG geregistreerd) systeemtherapeut, gevorderd EFT therapeut en vaktherapeut drama. Zij heeft ruim 15 jaar werkervaring als systeemtherapeut en dramatherapeut in de ambulante kinder- en jeugdpsychiatrie en klinische gezinsbehandeling. Daarnaast is Maaike supervisor NVRG. Momenteel is zij werkzaam in haar eigen praktijk voor relatie- en gezinstherapie. Het gedachtegoed van EFT, nieuwe autoriteit en AFFT zijn uitgangspunten in haar praktijk voor het werken met ouders, gezinnen en stellen.
Verplicht zelf aan te schaffen:
• Handboek Systeemtherapie (2014): A. Savenije J. van Lawick, E.Reijmers, Utrecht: de Tijdstroom.
• Samen in gezinstherapie. Peter Rober. 1e druk 2017, 9789463370691
Overige artikelen zijn beschikbaar in de digitale omgeving van King nascholing
Contacturen: 60 uur
Zelfstudie: 40 uur