Gesprekstechnieken bij (moeilijke) gesprekken op school
Leer hoe je moeilijke gesprekken op school om kunt draaien naar een positieve uitkomst met de cursus 'Gesprekstechnieken bij (moeilijke) gesprekken op school'. Ontdek hoe je gesprekken voorbereidt, leiding geeft en ervoor zorgt dat iedereen zich gehoord voelt. Na deze cursus ben je in staat om gesprekken op een positieve manier af te sluiten voor alle partijen.
- Home
- Cursusaanbod
- Gesprekstechnieken bij (moeilijke) gesprekken op school in Amsterdam, Aristo op 29 sep 2023
De cursus 'Gesprekstechnieken bij (moeilijke) gesprekken op school' biedt handvatten voor het voeren van gesprekken met ouders op school die niet altijd soepel verlopen. Je leert hoe je je goed kunt voorbereiden op het gesprek, hoe je effectief leiding kunt geven aan het gesprek en hoe je ervoor zorgt dat iedereen zich gehoord voelt. Na afloop van de cursus ben je in staat om moeilijke gesprekken op school om te buigen naar prettige en constructieve gesprekken.
Cursus van 29 sep 2023 - 13 okt 2023
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 29 sep 2023 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 13 okt 2023 | 9:30 - 16:45 |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Diagnostiek | 6,5 | Toegekend |
Behandeling | 6,5 | Toegekend |
Herregistratie | 13 | Toegekend |
Gedragsdeskundigen, (school)psychologen en orthopedagogen die werkzaam zijn op school, IB-ers, leerkrachten.

Klaartje Cuppen
Klaartje Cuppen is schoolpsycholoog en kinder- en jeugdpsycholoog NIP. Binnen haar eigen praktijk Bureau Klaar in Haarlem behandelt ze kinderen en jongeren met uiteenlopende problematiek. Voornamelijk maakt ze hierbij gebruik van Cognitieve Gedragstherapie, EMDR en ACT. Begeleiding van ouders vindt Klaartje van groot belang, net als contact leggen met de scholen van de kinderen en jongeren die zij behandelt. Ze heeft op meerdere scholen gewerkt als schoolpsycholoog (zowel PO als VO) en kent het onderwijs dus van binnenuit. Naast haar werk in haar praktijk geeft Klaartje graag les op de Universiteit, verzorgt ze trainingen en werkt ze bij het Samenwerkingsverband VO Zuid-Kennemerland. Klaartje probeert te verbinden tussen zorg en onderwijs.
WORDT NOG VERDER AANGEVULD
· Handelingsgericht werken in het Voortgezet Onderwijs – N. Pameijer, T. van Beukering, enz. Hoofdstuk 1, blz 15-42, Uitgangspunten handelingsgericht werken, en hoofdstuk 4, blz 91-122: Constructief communiceren met ouders.
· Oplossingsgerichte vragen, F. Bannink. Hoofdstuk 1 en 2, blz 17-66
· Artikelen over veeleisende ouders:
o http://www.ivomijland.nl/resources/pdf/2013.01-elke-klacht-is-een-gratis-advies.pdf (2)
o https://www.orthoconsult.nl/documenten/2014.07-het-is-een-bijzonder-kind-en-dat-is-ie.pdf (6)
o https://www.voorelkementor.nl/documenten/2010.12-oudergesprekken-van-10-minuten.pdf (2)
o https://www.voorelkementor.nl/documenten/2014.01-vertrouw-ouders-zo-veel-mogelijk.pdf (2)
· Artikel MG:
o https://www.voorelkementor.nl/documenten/2013.06-deel-3-de-taal-van-de-verandering.pdf (3)
· Artikel smart doelen:
- https://www.carrieretijger.nl/functioneren/management/leidinggeven/doelen-stellen/smart (4)
Contacturen: 12 uur
Zelfstudie: 8 uur